Om man har en motor som ska gå på ett någorlunda brett varvtalsområde, tex en rallymotor, så kommer man ju passera både toppar och dalar i hur gynsamma pulserna är.
Är det så att man försöker trimma in pulserna så det varvtalsområde man vill att motorn ska gå bra på innehåller till exempel 2 toppar och 1 dal så att medelnyttan av pulsen är mer än noll?
Typ så här:

Jag läste på Cox' websida, Topplocksverkstan, att man ska försöka bygga avgassystemet så att dess toppar kommer vid insugets dalar. Jag inser att det ger en jämnare effektkurva, men betyder inte det att om det jag skrev i ovanstående stycke stämmer, att avgassystemet således kommer ge 2 dåliga pulser och 1 bra puls?
Jag förstår att om man har ett väldigt smalt varvtalsregister så försöker man få de godsinta pulserna att sammanfalla i det område man kommer använda. Det är på mer bredbandiga motorer jag inte riktigt förstår nyttan med pulse tuning...
Vad är det jag missförstått?