VOLVO 140 8V METANOL * Sundsvall 17-19 Aug*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Mats A
Camaro American Muscle

Inlägg av Mats A »

Lite bilder på bilen från Lördagen

Bild

Bild

Bild
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Tråkigt med brand, hoppas det gick bra!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

frän kärra de där!! :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

j björk skrev:Tråkigt med brand, hoppas det gick bra!
vart det mycke skader?
Linkansg1
För mycket laddtryck

Inlägg av Linkansg1 »

Hej Jens och andra.Det började med övningskörning och slutade med cupseger i SG...Med B20 åkte vi MS fram till -92,bästa ET12.68/1115kg bil.Vi hade en 2.23l motor som gav NÄSTAN 200 på hjulen.Sen blev bilen stående några år tills vi kom på att vi skulle kapa den framför torpeden å sätta i en sb cheva och kanske köra bracket eller nåt.Nu blev det inte riktigt så....I alla fall skoj att se att bilen är väl omhändertagen!Vi hade vissa planer på nåt liknande,men konstterade att vi va för lata,man skruvar ju inte så mycket i SG :hihi:
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Richard »

En snygg liten antydan till flamma ur röret.

Bild

sen var det tyvärr tjuvrökning under huven.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Danne
För mycket laddtryck

Inlägg av Danne »

Tack alla för bilder o trevliga kommentarer, det blev ingen 8:a denna gången heller tror vi åkte 9,11@254 som snabbaste i kvalet och inför elemineringen vred vi upp lite ladd från 2,1 till 2,7 så det skulle bli lite mer ryt i snurran. Första elemineringsrundan solo, gjorde en hyfsad värmning kändes betydligt argare motorn men bilen före fick haveri så jag var tvungen att backa bak o vänta ca 5min, sen en värmning igen o när jag backar tillbaka ser jag oroväckande mycket rök ifrån huven, det brann ifrån vevhusventilationen, olja blandat med metanol som förångas pga för mycket värme under huven nåt annat kan jag inte tänka mig att det kan vara. Det blev inte allt för mycket skador nån slang och lite kabelstrumpor o lite lack blev förstört, nu har man i allafall en vinter att fixa till alla småfel som har funnits under säsongen, jag är trots allt väldigt nöjd med denna säsong tack MICKE, FREDDE och JOCKE m.m för all hjälp. Väntar med spänning till 2009, höres
Danne..
Användarvisningsbild
Danne
För mycket laddtryck

Inlägg av Danne »

Ja nu är motorn ur o isär allt verkar ha klarat sig fint både vev och ramlager ser ut som nya, inga synliga sprickor i block som så många andra verkar ha haft bekymmer med, dock hade oljeringen på 2:ans kolv gått av. Bilen är också bortkörd på vinterförvarning så det är alldeles tomt i garaget. Till nästa säsong blir det inga stora förändringar bara lite uppfräschning och div. målning, eloxering och sånt som inte hanns med i våras, få se om man tar sig tid o sätter upp motorn i bromsbänken till våren nu när man har återfått förtroendet för den skulle vara kul och få en siffra och se om man är i närheten av Sundstens bromssiffror. Vi får se hur mycke tid och ork som finns, ser fram mot nästa säsong och hur det ska blir med alla klasser då dom har tänkt ta bort Supersmallblock o scm till 2009, vi får se vad som händer...
Hälsningar Danne
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead

Inlägg av ximon »

Trevligt att det händer något!
Du kan väl skriva en godnattsaga om vad ni gjort i garaget så jag kan
drömma fina dragrace-drömmar :)

Någon teori på vad som hänt med kolvringen? Hur ser cylingerväggen ut?

Jag såg att det inte blir SSB eller SCM nästa år. Det blir Pro Street för oss då Danne! :thumbright:
Vi får väl utmana jänkejärnen :wink:

Hade fint
/Simon
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

ni har inte funderat på att köra i competition istället? jag funderar att försöka klassa in i DT/A min985kg med 1975cc/9.19sec index

vad är det för reglemänte i Pro Street och vilken typ av bilar kör där?
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Richard »

ProStreet är ganska fritt...
Pro Street - PS####:

Stegtyp: Pro
Kvalificering till 4-8-16-32-64-128 stege.

Bilar med fritt chassi och kaross men fjädring på alla fyra hjulen.
Slicks tillåtet. Lustgas, överladdning etc. tillåtet.
Ljuddämpning enl. ET-reg. Avgassystem enl. DRT 1.3. Zoomieheaders ej tillåtna
Bilar utrustade manuell låda, typ Lenco, Liberty, G-Force eller liknande + 50 kg.
Klass "Break Out" på 201m är 4,60sek och 7.60sek på 402m.

Vikt inkl förare:
Big Block 1150kg
Small Block 1000kg
6-cyl 900kg
5-cyl 800kg
4-cyl 700kg
Fast kör man inte åttor så kan man nog nästan iskallt räkna med att det blir dåligt med körning på elimineringsdagen.
PS tillämpar nämligen bumpspot...
Som exempel så skulle Ximons 8.06sek räckt till plats 13 i sista sundsvallstävlingen.

Men sen finns ju alltid ET Super Pro, dvs bracket mellan 7.50-9.99 sek, med all-in till elimineringen.
Där kan man köra med nästan vadsomhelst fordonsmässigt, bara man klarar av att åka under 10sek.

Regelverket finns på http://www.tsds.se
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead

Inlägg av ximon »

Jens: Som Richard säger så är Pro Street en fri klass om man ser till reglerna.
Skulle jag köra Comp hamnar jag i BT/A med index 8.10 vilket innebär att jag lär köra ut chassiet för att vara ligga hyfsat till :?
Dessutom har Competition ganska många special-regler som inte finns i Pro Street. Det är helt enkelt en betydligt seriösare klass.

Richard: Vad innebär "bumpspot"?
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Bumpspot innebär att inte alla får åka i stegen, kort sagt.
Ponera att det är exempelvis 12st anmälda till en klass, då kvalas det till en stege med 8 och 4 får alltså inte vara med.

PS i senaste sundsvall hade 21 anmälda (om jag minns rätt) och kvalade till en stege på 16,
så det blev ett par stycken utanför.

Jämför det med mot "All In" som körs i ET Pro och ET Super Pro, där alla som kört kvalet är med i stegen.

Följden av bumpspot blir att man slipper haltande stegar i större utsträckning och därmed singelrepor...

Toyos regler säger:
STEGTYPER:
Stegar enl. SBF:s regelbok (DR 4.3 samt tillägg: ”mallar för stegar”).
Klasserna Jr. Dragster, ET Pro, ET Super Pro, Stock/Super Stock, Super-klasserna och Competition körs med Sportsmanstegar.
I dessa klasser kommer alla inkvalade att få eliminera.
Övriga klasser enligt Pro-stegar, med reserver enligt gällande stegstorlekar:
• För 4-stege krävs 3 inkvalade fordon.
• För 8-stege krävs 6 inkvalade fordon.
• För 16-stege krävs 13 inkvalade fordon.
• För 32-stege krävs 28 inkvalade fordon.
• För 64-stege krävs 58 inkvalade fordon.

Förste reserv är högst kvalat fordon utanför eliminerings-stegen. Reserver ska stå färdiga i
startområdet vid första rundan av eliminering och kan gå in på tomma platser i stegen om ett
inkvalat team inte kommer till start eller inte gör en burn-out.
Om ett inkvalat fordon har startat motorn och påbörjat en burn-out så kan en reserv inte ta
dennes plats även om inkvalat fordon får motor-stopp etc.
Sen huruvida Pro-stegar är bra eller inte är väl en smaksak.
Rent sportsligt sett så är det väl bra med bumpspot så det blir lite mer av en prestation att få köra stegen,
men som förare kanske det känns tråkigt att bara få åka 2-3 repor och sen inte vara med på söndagen.

Så gillar man inte prostegen med bumpspot och ett allför tufft index i Competition,
så kanske bracket (dvs ET Pro alt. ET Super Pro) är mer rätt klass....

Har man frågor kring det där med tidtagningen å byggandet av stegens utseende så är Ulrik
i SHRA Skellefteå rätt man att snacka med :)
Som tidtagsguru tillsammans med Daniel Brännström så rattar han tidtagning på ett helt gäng
tävlingar under ett år, så han har stenkoll på regelboken.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

ximon skrev:Skulle jag köra Comp hamnar jag i BT/A med index 8.10 vilket innebär att jag lär köra ut chassiet för att vara ligga hyfsat till :?
Dessutom har Competition ganska många special-regler som inte finns i Pro Street. Det är helt enkelt en betydligt seriösare klass.

Richard: Vad innebär "bumpspot"?
8.10 är väll igen sak med ditt monster 8)

svårare att köra 9.1sec index med en 1970cc stötstångs motor, som du säger ska man hälst ligga ett antal tiondelar under index för att ricktigt va med men du får ju köra 7.50 med ditt chassi då ska du ju ligga bra till :wink:

det är ju lite kul att köra med en viss motorvolym och en viss vikt, synd bara att inte det bara är gamla motorer med lite tungt att köra mot de med en tyota 16v på 1970cc med B20 :hihi: men skit samma bara man kan gasa järnet var repa.

på min bil krävs bara en säkerhets tank och en plåt med absol i under motorn men det kommer att krävas i alla klasser nästan nästa år har jag hört.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Ska man vara med ordentligt i Comp så behöver man nog åka runt 0.5sek eller bättre jmf index.
Tage åker runt 0.7s under som jämförelse ;)
Skriv svar