Bumpspot innebär att inte alla får åka i stegen, kort sagt.
Ponera att det är exempelvis 12st anmälda till en klass, då kvalas det till en stege med 8 och 4 får alltså inte vara med.
PS i senaste sundsvall hade 21 anmälda (om jag minns rätt) och kvalade till en stege på 16,
så det blev ett par stycken utanför.
Jämför det med mot "All In" som körs i ET Pro och ET Super Pro, där alla som kört kvalet är med i stegen.
Följden av bumpspot blir att man slipper haltande stegar i större utsträckning och därmed singelrepor...
Toyos regler säger:
STEGTYPER:
Stegar enl. SBF:s regelbok (DR 4.3 samt tillägg: ”mallar för stegar”).
Klasserna Jr. Dragster, ET Pro, ET Super Pro, Stock/Super Stock, Super-klasserna och Competition körs med Sportsmanstegar.
I dessa klasser kommer alla inkvalade att få eliminera.
Övriga klasser enligt Pro-stegar, med reserver enligt gällande stegstorlekar:
• För 4-stege krävs 3 inkvalade fordon.
• För 8-stege krävs 6 inkvalade fordon.
• För 16-stege krävs 13 inkvalade fordon.
• För 32-stege krävs 28 inkvalade fordon.
• För 64-stege krävs 58 inkvalade fordon.
Förste reserv är högst kvalat fordon utanför eliminerings-stegen. Reserver ska stå färdiga i
startområdet vid första rundan av eliminering och kan gå in på tomma platser i stegen om ett
inkvalat team inte kommer till start eller inte gör en burn-out.
Om ett inkvalat fordon har startat motorn och påbörjat en burn-out så kan en reserv inte ta
dennes plats även om inkvalat fordon får motor-stopp etc.
Sen huruvida Pro-stegar är bra eller inte är väl en smaksak.
Rent sportsligt sett så är det väl bra med bumpspot så det blir lite mer av en prestation att få köra stegen,
men som förare kanske det känns tråkigt att bara få åka 2-3 repor och sen inte vara med på söndagen.
Så gillar man inte prostegen med bumpspot och ett allför tufft index i Competition,
så kanske bracket (dvs ET Pro alt. ET Super Pro) är mer rätt klass....
Har man frågor kring det där med tidtagningen å byggandet av stegens utseende så är Ulrik
i SHRA Skellefteå rätt man att snacka med

Som tidtagsguru tillsammans med Daniel Brännström så rattar han tidtagning på ett helt gäng
tävlingar under ett år, så han har stenkoll på regelboken.