7,50 140 med mettis4:a & lenco> startad film sid 99

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
tim gustavsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 297
Blev medlem: mån okt 06, 2008 7:58 pm
Ort: nyköping

Inlägg av tim gustavsson »

ok, va körde du med för utv då?/däck höjd? d låter det skulle kunna gå lite snabbare ändå med dom siffrorna :twisted:
va väger bilen? hehe nu vart det visst många frågor..
mvh tim
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag kör 4:86 med 33" höga däck.
Varvade strax runt 7500rpm har jag för mig.

ja det hade gått snabbare.

Den repan hade jag en spricka i plenumet, sen var det småsaker hela tiden som gjorde att det aldrig blev bättre än så.

hade 1,26i 60foot då

men har haft 1,4 i 60foot och ändå åkt 5,78sek

så den hade nog gått en mitten femma på 201meter om man trimmat in den!

Men dum i huvudet som man är gör man fel och bygger värre motor..

bilen har vägt enligt föregående ägare 990kg med förare på startlinjen med volvo motor
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
tim gustavsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 297
Blev medlem: mån okt 06, 2008 7:58 pm
Ort: nyköping

Inlägg av tim gustavsson »

ok, fan låter som du har ett grymt bra koncept! du kommer nog kunna pressa ned tiden mer hädanefter :thumbright:

990 kg är verkligen kanon bara man får greppet så
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja det är ett bra koncept, men chassiet skulle behöva lite kärlek, mest färg och plåtjobb visserligen..

Sen får vi se om nya motorn fixar att överleva bromsningen. :)

Då kan det börja gå fort på allvar sen :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

lägg igen hålet på huven, sen lackar du bilen sm en 142GT =)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Kadett4wd skrev:lägg igen hålet på huven, sen lackar du bilen sm en 142GT =)
142gt var den röd eller blågrön mettallic?


En liten parantes, var med och bjuddet på ett par gt emblem på tradera.
Tyckte jag var sjuk som följde med upp till 1300kr för skärmemblemen, men det vart adrig vinnande bud.
Undrar vad dom gick för..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

jag undrar om inte årsmodellen med dina baklysen fanns i ljusblått och rött.

Bild
Bild

fanns säkert nån mer färg, emblemen kan man juh göra fekisar i vinyl.
ta kort på ett par riktiga o sen får dekalskäraren fixa resten

Skulle bli fett 'pro touring' stuk på bilen =)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Lemonadblå :)

man skulle kunna göra en frän grej som jag såg på en hotrod på nått håll..

Om vi säger att min bil hade varit mer känd och lackad i en mycket speciell färg. gul är ju så där halvspeciellt.

Så lägger man den nya lacken på den gammla men man gör i slutet på taket och i slutet på bakpartiet så att den gammla gula färgen nötts fram av farvinden typ som en ulv i fårakläder..

svårt att berätta hur det var men det var riktigt fräckt.
Bilen som den byggdes på var en riktig dräpare i "sin tid" så ägaren som gjorde så till den rodden gjorde helt rätt.
Det tränade ögat som kan sin bilhistorik vet ju direkt vad det är.

Skulle gärna ha nått kul med på bilen om den skall lackas..

röd börjar jag bli trött på, visserligen skönare att titta på i längden än babyblå men ändå..


om man var omåttligt säker på airbrusch så skulle jag gjort nått enkelt och stilrent..

Även funderat på att göra den volvo 109 oceangrön (som jag också börjar bli trött på) och lacka den så den ser helt original ut, men i vissa vinklar så ser man ghostflames.

Eller nått annat perverst..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

tänkte lägga upp lite bilder, så ni ser att det inte står still..

håller på att köra upp mitt Unik insug för att det skall passa mot kanalerna.
Det var ett jädrans jobb!

tog ca 6 timmar för två runners..

Men då var det lite kaffe och lite annan skruving med på det..

Skall tilläggas att jag kört sönder dom stora alustiften så jag fick gnida med ett litet, det blir avsevärt svårare då..

före
Bild
efter
Bild

Bild


skall väll göra den fjärde imorgon..
Sen får man väll försöka styra upp spjällen osv..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

du använder inte såna här?
Bild

med lite bivax på så gräver det sjukt bra.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jo det gör jag, fast med vanlig sprayolja wurth!

Funkar bra men det är ett mindre stift så vinkeln mot materialet blir inge bra och då får man gnida som bara den, svårt att få det fint med.

Men jag har ett stift som är runt 12mm yttermått, det skottar på bra men det har jag lyckats "vinna" till
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Kadett4wd skrev:du använder inte såna här?
Bild

med lite bivax på så gräver det sjukt bra.
Bivax till alu? Jag trodde det var sprit som gällde.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

sprit är värdelöst..
tar typ 2 sekunder så är det väck.
det blir varmt och dunstar, sen blåser det ofta kring maskinen.

nä nå gött kladd som smörjer bra ska det vara =)
jag har nå kladd som ersätter bivax, det är i ett pappersrör som är typ 3" i diam.
liknar stearin på ett ungefär.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

alla sätt är bra utom dom dåliga.
Det som är dåligt med spray oljan är att den dödar ytan lite om den skall svetsas, sen så bildar den en klistrande yta som gör att spån stortrivs på kanalernas väggar.

Men men rätt teknik så är inte det några problem.

Några toppar kan man köra helt utan smörjning med, beror nog på hur gammla och "härdade" dom blivit samt vilket material dom är gjorda i från början.

En riktigt färsk ren alu är ju kletigare än lera.

Men med bra verktyg och ett "jädrar anamma" så är det fixat..

Idag har det hänt.
Ett litet steg för människan men stort för mig.
Byggt ihop alla insugsdelar som dom skall sitta, portat sista runnersen.

Byggt en vinkelhylla som jag skulle ha att fräsa packnings ytan mot toppen på insuget.

vibrerade som satan när jag planade hyllan, men så är man amatör fräsare med, skulle ju givetvis pallat upp hyllplanet på fräsen, men jag ville få den rak med fästena den satt i..

Det gick tillslut iaf.

här är det ihopsvetsade insuget, hoppas ni ser vad ojämt det är
Bild

här är jag igång
Bild

det färdiga resultatet glömde jag ta kort på :shock: :thumbright:

får fixa det nästa garage tripp.

Skall matchporta insug och topp nu sen skall det slipas svetsar och glasblästras för finisch.

Några bonus bilder på en topp jag gjorde till en raptor 700cc
Bild
Bild

fina toppar från början det där
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Kadett4wd skrev:sprit är värdelöst..
tar typ 2 sekunder så är det väck.
det blir varmt och dunstar, sen blåser det ofta kring maskinen.

nä nå gött kladd som smörjer bra ska det vara =)
jag har nå kladd som ersätter bivax, det är i ett pappersrör som är typ 3" i diam.
liknar stearin på ett ungefär.
Aha, jag har ju mest fräst alu och då är det sprit som gäller. Bra att man lär sig saker. Har du nåt kladdigt till gjutjärn också? Emulssion dunstar ju inte lika snabbt som sprit, men man får nog hälla på ofta.
Låst