Det är flertalet som kört över 700hk utan att det vart problem med den gjutna orginalveven.
Så den duger nog för dom flesta iaf.

Efter fredagens knackande i motorn så rekomenderar jag inte att man kör över 700hk med en org vevaxel iaf.Nicke Blom skrev:B 230 finns bara med gjuten vev, förutom marinveven som är smidd.
Det är flertalet som kört över 700hk utan att det vart problem med den gjutna orginalveven.
Så den duger nog för dom flesta iaf.
Opplevde det samme på en kunde motor i sommer.EklundTPR skrev:Efter fredagens knackande i motorn så rekomenderar jag inte att man kör över 700hk med en org vevaxel iaf.Nicke Blom skrev:B 230 finns bara med gjuten vev, förutom marinveven som är smidd.
Så den duger nog för dom flesta iaf.![]()
Tog isär motorn och den var av vid 4ans vevtapp![]()
Det sjuka är att vi körde två varv på Mantorp/SLC med denna utan att det tokrasade![]()
/R
Nu får de allt redas upp detta med att se om de är gjutet eller mitt. Har ju en B234f-vev framför mig och lixom påstå att de bara satt smidda vevar i dessa motorer är ju fel. Eller så är jag blind. För den veven har verkligen en gjutskarv och ingen bredare "rand" som de mera brukar se ut som på de smidda vevarna. Och vill du ha bild så säg tillLacke skrev:GOD JUL på er alla motornissar!!
234f motor kan man sse att veven är smidd genom att titta på
sömmen på motvikterna smal söm gjuten vev ,bred söm smidd
vev, Jag har volvo org,verkstadshandbok,den heter TP31310/1
AVD2(20-22,25-27) B204,234 ,740 1988-19,,,
Gemensamman kännetecken b204 och b234är
Rak fyrcylindrig väskekyld motor
Lutar 20 grader till höger
Cylinderblock i gjutjärn lopp borrar direkt i block
Gjuta kolvar i lättmetall
Vevstakar och vevaxel smidd i stål
cylinderhuvud i lättmetall
Crossflow
Dubbla överliggande kamaxlar
Fyra ventiler per cyl,
Dubbla balansaxlar
Kuggremdrift av kamaxel
B204
cylindervolym 2 liter
Kolvar mindre dia,
ventiler mindre dia,
Balansaxlar mindre svängmassa
GOD JUL HÄLS; FRÅN LACKE TILL ER ALLA!
Hej Fredde och alla andra Jag var i dag och syna 234 kontra230Fredde Holmgren skrev:Har en b234 motor här och randen på den veven är ca 2mm bred.