-75 papper vs -87

Modifieringar och tips
oscar_volvo
Ganska mycket laddtryck

-75 papper vs -87

Inlägg av oscar_volvo »

hej.ja har en volvo 244 -87 som jag är tiktigt sugen på släna i en T5 maskin i. harsett att en del säljer papprena på sina 1975 or.hur funkar detta? kan ju knappast vara lagligt. menmen.... vad är det jag behöver? ägarbeviset, plåtarna, den lilla plattan med numrerna som sitter i motorrummet. hur blir det men instansningen av chassinumret som sitter vid dörr skarven??
MCH/Oscar
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Det är inte lagligt och knappast nåt som bör diskuteras på detta forum.
En -87 kan du sätta femma i utan problem. Hur då effekt och vrid är, är ju en sak, men du får inte ha mer av det i en 75a än i en 87a hur som helst.
Brandt
Forumsberoende

Inlägg av Brandt »

Går inte regga med t5 (b5234t), är för mycket hk, dock kan du ta en lätttryckare (b5254t), det går att regga med. annars går det om du reggar som ombyggt fordon. Eller som du skrev, byta papper. chassinr får du ju skära ur och svetsa i det nya snyggt så ingen skarv syns.
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Brandt skrev:Går inte regga med t5 (b5234t), är för mycket hk, dock kan du ta en lätttryckare (b5254t), det går att regga med. annars går det om du reggar som ombyggt fordon. Eller som du skrev, byta papper. chassinr får du ju skära ur och svetsa i det nya snyggt så ingen skarv syns.
Men inte får han ju ha mer effekt med 75ans papper inte! Det som ställer till det med vissa motorbyten i bilar efter 1975 är ju avgasreningen, men i dagsläget är ju det inget problem 1976-93 med en Volvofemma. Så ett pappersbyte ger inga fördelar på så sätt...
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

På en 75:a kan du trimma.
Det går egentligen inte på nyare bilar pga. avgaskraven.

Ska du byta motor i nyare bil är det org. med alla delar som kan vara vesentliga för avgasreningen som gäller.
Brandt
Forumsberoende

Inlägg av Brandt »

Cpt Tuttle skrev:
Brandt skrev:Går inte regga med t5 (b5234t), är för mycket hk, dock kan du ta en lätttryckare (b5254t), det går att regga med. annars går det om du reggar som ombyggt fordon. Eller som du skrev, byta papper. chassinr får du ju skära ur och svetsa i det nya snyggt så ingen skarv syns.
Men inte får han ju ha mer effekt med 75ans papper inte! Det som ställer till det med vissa motorbyten i bilar efter 1975 är ju avgasreningen, men i dagsläget är ju det inget problem 1976-93 med en Volvofemma. Så ett pappersbyte ger inga fördelar på så sätt...
Borde ju gå fint och åka in och broms med något hekto min i ladd med 75ans papper (eller hänga på en mindre turbo).. Ska man ha eget grenrör och ombyggt insug är det ju lättare med en 75a, sen är den ju skattefri och bes vartannat år om man jämför med en 87a.
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
oscar_volvo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av oscar_volvo »

största anledningen till att jag vill ha 75 ans papper är att jag vill köra med programerbart sprut t.ex haltech elller dylikt.sen om jag reggar min 87a men t5 motor så måste jag väll ha en massa intyg från vart motorn är tagen ifrån och attallt är rätt gjort osv.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Finns väl en SFRO tråd på forumet av Therealpinto, där står allt du behöver veta.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
oscar_volvo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av oscar_volvo »

hittar ej den tråden :? sen är det väll 193hk och 283nm i b5254t motorn eller. får väll bara ha 275 nm med 1031 axel och vent skivor?
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Jerry Lundgren
För mycket laddtryck

Inlägg av Jerry Lundgren »

Borde ju gå fint och åka in och broms med något hekto min i ladd med 75ans papper (eller hänga på en mindre turbo).. Ska man ha eget grenrör och ombyggt insug är det ju lättare med en 75a
Bilprovningen brukar inte vara så förtjust i effektsänkningar av motorer. Kan vara så att det går att få godkänt med mindre turbo men att det då ska vara så jävla trångt att bytet gjordes på grund av platsbrist. Har för mig att de kan godta ombyggda insug och grenrör, inom rimliga gränser, för att motorn ska få plats.

///Jerry Lundgren
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende

Inlägg av Erikk »

Jerry Lundgren skrev:
Borde ju gå fint och åka in och broms med något hekto min i ladd med 75ans papper (eller hänga på en mindre turbo).. Ska man ha eget grenrör och ombyggt insug är det ju lättare med en 75a
Bilprovningen brukar inte vara så förtjust i effektsänkningar av motorer. Kan vara så att det går att få godkänt med mindre turbo men att det då ska vara så jävla trångt att bytet gjordes på grund av platsbrist. Har för mig att de kan godta ombyggda insug och grenrör, inom rimliga gränser, för att motorn ska få plats.

///Jerry Lundgren
I en -75 så får du ändra vad du vill, så länge du inte höjer motoreffekten för mycket.
David Herbertsson
Forumsberoende

Inlägg av David Herbertsson »

oscar_volvo skrev:största anledningen till att jag vill ha 75 ans papper är att jag vill köra med programerbart sprut t.ex haltech elller dylikt.sen om jag reggar min 87a men t5 motor så måste jag väll ha en massa intyg från vart motorn är tagen ifrån och attallt är rätt gjort osv.
Om du vill byta till ett annat sprut så går det bra om du samtidigt konverterar till E85, räknas som en "miljöförbättring" och är ju knappast till nackdel för en själv heller.

Vad det gäller motorn så ska du ta en motor i orginalutförande komplett med avgasrening, kolkanister osv. Tror inte du behöver några intyg. Bilprovningen har ju papper på hur mycket vrid och effekt du får ha i bilen, och vad motorn kommer ifrån kan dom ju kolla på motornumret eller med hjälp av regnumret på donatorbilen.

Jag är hyffsat säker på att jag har rätt i ovanstående, men jag har inte min SFRO bok tillgänglig nu, så om du skickar PM till Therealpinto här på forumet så hjälpar han dig nog. Han är SFRO-besiktningsman.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Det verkar vara lite delade uppfattningar om man får byta styrsystem vid e85 konvertering.
En kompis ringde bilprovningen och de sade att det inte var ok.
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Enligt Vägverket får man byta styrsystem vid E85-konvertering, åtminstone enligt deras miljökille som "skrivit" reglerna. Säger Bilprovningen annorlunda är det en miss nånstans.

Det behövs inga intyg på avgasreningen för att stoppa en kattad motor i en bil av 1987 års modell. Men "strypningar" brukar inte godtas...

/Gustaf