-75 papper vs -87
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 55
- Blev medlem: sön nov 04, 2007 4:08 pm
- Ort: skövde
-75 papper vs -87
hej.ja har en volvo 244 -87 som jag är tiktigt sugen på släna i en T5 maskin i. harsett att en del säljer papprena på sina 1975 or.hur funkar detta? kan ju knappast vara lagligt. menmen.... vad är det jag behöver? ägarbeviset, plåtarna, den lilla plattan med numrerna som sitter i motorrummet. hur blir det men instansningen av chassinumret som sitter vid dörr skarven??
MCH/Oscar
MCH/Oscar
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Men inte får han ju ha mer effekt med 75ans papper inte! Det som ställer till det med vissa motorbyten i bilar efter 1975 är ju avgasreningen, men i dagsläget är ju det inget problem 1976-93 med en Volvofemma. Så ett pappersbyte ger inga fördelar på så sätt...Brandt skrev:Går inte regga med t5 (b5234t), är för mycket hk, dock kan du ta en lätttryckare (b5254t), det går att regga med. annars går det om du reggar som ombyggt fordon. Eller som du skrev, byta papper. chassinr får du ju skära ur och svetsa i det nya snyggt så ingen skarv syns.
På en 75:a kan du trimma.
Det går egentligen inte på nyare bilar pga. avgaskraven.
Ska du byta motor i nyare bil är det org. med alla delar som kan vara vesentliga för avgasreningen som gäller.
Det går egentligen inte på nyare bilar pga. avgaskraven.
Ska du byta motor i nyare bil är det org. med alla delar som kan vara vesentliga för avgasreningen som gäller.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Borde ju gå fint och åka in och broms med något hekto min i ladd med 75ans papper (eller hänga på en mindre turbo).. Ska man ha eget grenrör och ombyggt insug är det ju lättare med en 75a, sen är den ju skattefri och bes vartannat år om man jämför med en 87a.Cpt Tuttle skrev:Men inte får han ju ha mer effekt med 75ans papper inte! Det som ställer till det med vissa motorbyten i bilar efter 1975 är ju avgasreningen, men i dagsläget är ju det inget problem 1976-93 med en Volvofemma. Så ett pappersbyte ger inga fördelar på så sätt...Brandt skrev:Går inte regga med t5 (b5234t), är för mycket hk, dock kan du ta en lätttryckare (b5254t), det går att regga med. annars går det om du reggar som ombyggt fordon. Eller som du skrev, byta papper. chassinr får du ju skära ur och svetsa i det nya snyggt så ingen skarv syns.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 55
- Blev medlem: sön nov 04, 2007 4:08 pm
- Ort: skövde
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 55
- Blev medlem: sön nov 04, 2007 4:08 pm
- Ort: skövde
får väl ta tpc då http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hp?t=21891
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 211
- Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
- Ort: Surahammar
Bilprovningen brukar inte vara så förtjust i effektsänkningar av motorer. Kan vara så att det går att få godkänt med mindre turbo men att det då ska vara så jävla trångt att bytet gjordes på grund av platsbrist. Har för mig att de kan godta ombyggda insug och grenrör, inom rimliga gränser, för att motorn ska få plats.Borde ju gå fint och åka in och broms med något hekto min i ladd med 75ans papper (eller hänga på en mindre turbo).. Ska man ha eget grenrör och ombyggt insug är det ju lättare med en 75a
///Jerry Lundgren
I en -75 så får du ändra vad du vill, så länge du inte höjer motoreffekten för mycket.Jerry Lundgren skrev:Bilprovningen brukar inte vara så förtjust i effektsänkningar av motorer. Kan vara så att det går att få godkänt med mindre turbo men att det då ska vara så jävla trångt att bytet gjordes på grund av platsbrist. Har för mig att de kan godta ombyggda insug och grenrör, inom rimliga gränser, för att motorn ska få plats.Borde ju gå fint och åka in och broms med något hekto min i ladd med 75ans papper (eller hänga på en mindre turbo).. Ska man ha eget grenrör och ombyggt insug är det ju lättare med en 75a
///Jerry Lundgren
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Om du vill byta till ett annat sprut så går det bra om du samtidigt konverterar till E85, räknas som en "miljöförbättring" och är ju knappast till nackdel för en själv heller.oscar_volvo skrev:största anledningen till att jag vill ha 75 ans papper är att jag vill köra med programerbart sprut t.ex haltech elller dylikt.sen om jag reggar min 87a men t5 motor så måste jag väll ha en massa intyg från vart motorn är tagen ifrån och attallt är rätt gjort osv.
Vad det gäller motorn så ska du ta en motor i orginalutförande komplett med avgasrening, kolkanister osv. Tror inte du behöver några intyg. Bilprovningen har ju papper på hur mycket vrid och effekt du får ha i bilen, och vad motorn kommer ifrån kan dom ju kolla på motornumret eller med hjälp av regnumret på donatorbilen.
Jag är hyffsat säker på att jag har rätt i ovanstående, men jag har inte min SFRO bok tillgänglig nu, så om du skickar PM till Therealpinto här på forumet så hjälpar han dig nog. Han är SFRO-besiktningsman.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Det verkar vara lite delade uppfattningar om man får byta styrsystem vid e85 konvertering.
En kompis ringde bilprovningen och de sade att det inte var ok.
En kompis ringde bilprovningen och de sade att det inte var ok.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Enligt Vägverket får man byta styrsystem vid E85-konvertering, åtminstone enligt deras miljökille som "skrivit" reglerna. Säger Bilprovningen annorlunda är det en miss nånstans.
Det behövs inga intyg på avgasreningen för att stoppa en kattad motor i en bil av 1987 års modell. Men "strypningar" brukar inte godtas...
/Gustaf
Det behövs inga intyg på avgasreningen för att stoppa en kattad motor i en bil av 1987 års modell. Men "strypningar" brukar inte godtas...
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå