Race Taunus 20M-65 CSB 377cui Turbo
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1313
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Tack för alla tips och funderingar.
Det lutar mest åt Jens förslag med lite modifiering av vinklen, tänkte luta så mycke de går o ändå komma till med tigen.
Anners har jag funderat på de du Kadett4wd är inne på, att sätta en i varje kollektor men då jag redan har en stor wastegate så provar jag med den först.
---------------------------------------------------------------------------------
Sen har jag en liten fundering till, o de ang bränslesystemet.
Jag har 2 pumpar som jag ska mata motorn med.
Jag har en fundering hur jag ska göra framme vid motorn, om jag ska mata varje fuelrail med varsin pump, någon ide? Till följd att om en pump stannar får ena cylinder raden ingen sås, vilket kanske inte e så lyckat
Anners får de bli någon form av fördelningsblock, där jag går in med båda pumparna och även har 2 utgångar till fuelrailarna, och på såvis "blanda" bränslet där från pumparna. O skulle en pump stanna här blir de magert, de är lite som pest eller kolera när man har 2 pumpar känns de som.
Kom gärna med lite åsikter, de flesta kör ju med fördelningsblock, men o andra sidan är de ju oftast på rak motorer.
Det lutar mest åt Jens förslag med lite modifiering av vinklen, tänkte luta så mycke de går o ändå komma till med tigen.
Anners har jag funderat på de du Kadett4wd är inne på, att sätta en i varje kollektor men då jag redan har en stor wastegate så provar jag med den först.
---------------------------------------------------------------------------------
Sen har jag en liten fundering till, o de ang bränslesystemet.
Jag har 2 pumpar som jag ska mata motorn med.
Jag har en fundering hur jag ska göra framme vid motorn, om jag ska mata varje fuelrail med varsin pump, någon ide? Till följd att om en pump stannar får ena cylinder raden ingen sås, vilket kanske inte e så lyckat

Anners får de bli någon form av fördelningsblock, där jag går in med båda pumparna och även har 2 utgångar till fuelrailarna, och på såvis "blanda" bränslet där från pumparna. O skulle en pump stanna här blir de magert, de är lite som pest eller kolera när man har 2 pumpar känns de som.
Kom gärna med lite åsikter, de flesta kör ju med fördelningsblock, men o andra sidan är de ju oftast på rak motorer.
Senast redigerad av Klabbe Persson den sön nov 02, 2008 1:10 pm, redigerad totalt 1 gånger.
ha överseende med att jag inte kan detta egentligen..
men min spontana tanke är att du paralellkoplar pumparna bak vid tanken, o drar ihop de 2 utgående ledningarna från pumparna i ett y-kors, o sen delar på de igen vid motorn med ett ytterligare y-kors..
eller ta in soppan i en fuelrail och istället för att den går till en retur så går den till nästa rail, o sen retur, har du bra tryck i pumparna så borde du inte få tryckfall efter första railen..
som sagt, rena funderingar o spontana tankar, så idiotförklara mej inte
/Rogge som suktar efter sin taunus GXL
men min spontana tanke är att du paralellkoplar pumparna bak vid tanken, o drar ihop de 2 utgående ledningarna från pumparna i ett y-kors, o sen delar på de igen vid motorn med ett ytterligare y-kors..
eller ta in soppan i en fuelrail och istället för att den går till en retur så går den till nästa rail, o sen retur, har du bra tryck i pumparna så borde du inte få tryckfall efter första railen..
som sagt, rena funderingar o spontana tankar, så idiotförklara mej inte

/Rogge som suktar efter sin taunus GXL
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1313
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Vart lite så jag funderade på att göra, fast med ett block med 4 anslutningar på framme vid motorn istället för 2 y-kors.Rogge skrev:
men min spontana tanke är att du paralellkoplar pumparna bak vid tanken, o drar ihop de 2 utgående ledningarna från pumparna i ett y-kors, o sen delar på de igen vid motorn med ett ytterligare y-kors..
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
- tim gustavsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 297
- Blev medlem: mån okt 06, 2008 7:58 pm
- Ort: nyköping
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1313
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Ola han e rolig hanHenrik Braun skrev:he he hejk-racing skrev:Hej Klabbe. Kul att se att du jobbar på.Ang din Wastegate placering så hade jag satt den/dom mellan avgasportarna på topparna och inloppet i turbon(Bara en liten ide,vad vet jag)
MVH JK-Racing

Stroker Tim: tackar för komentaren, Din camaro e snygg me

Bränslesystem
Dra ihop pumparna i ett Y-block, sedan i en ledning fram till ytterligare ett Y-block.
Endera sätter du tryckregulatorn före Y-blocket vid motorn eller så sätter du den efter fuelrailsen. Finns en del som sätter den bak vid tanken, den lösningen ger lite kallare och stabilare soppa.
Bränslefilter, ett före varje pump och ytterilgare ett innan bränslet fördelas in i motorn. Just filtret före spridarna är extremt viktigt om du kör med slangar som har gummikärna. Om du väljer alu-rör eller teflonledning kan du eventuellt skippa det sista filtret.
Endera sätter du tryckregulatorn före Y-blocket vid motorn eller så sätter du den efter fuelrailsen. Finns en del som sätter den bak vid tanken, den lösningen ger lite kallare och stabilare soppa.
Bränslefilter, ett före varje pump och ytterilgare ett innan bränslet fördelas in i motorn. Just filtret före spridarna är extremt viktigt om du kör med slangar som har gummikärna. Om du väljer alu-rör eller teflonledning kan du eventuellt skippa det sista filtret.
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1313
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Här har de inte vatt mycke aktivitet på länge, o knappt i garaget heller för den delen 
Vi Har fått ny NC-svarv på jobbet så mycke av tiden har gått åt till den, bla en veckas utbildning. Men de e kul, o ger mycke möjligheter för fina svarv jobb
Det som hänt trots allt är att bromsskärmen är på plats med vajer o allt.
Men ikväll har jag iaf börjat så smått igen med att fixa det sissta med tryckrören, färdig svetsade, är bara BOVen med som ska dit. Ska svetsa dit den imorn o fila till överflödig materia
Ett par tråkiga bilder.

Röret mellan snigeln o ICn.

Hålet upp sågat för dumpen.

Vi Har fått ny NC-svarv på jobbet så mycke av tiden har gått åt till den, bla en veckas utbildning. Men de e kul, o ger mycke möjligheter för fina svarv jobb

Det som hänt trots allt är att bromsskärmen är på plats med vajer o allt.
Men ikväll har jag iaf börjat så smått igen med att fixa det sissta med tryckrören, färdig svetsade, är bara BOVen med som ska dit. Ska svetsa dit den imorn o fila till överflödig materia

Ett par tråkiga bilder.

Röret mellan snigeln o ICn.

Hålet upp sågat för dumpen.
- tim gustavsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 297
- Blev medlem: mån okt 06, 2008 7:58 pm
- Ort: nyköping
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1313
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Japp du har sett rätt. Dom satt på topparna när dom anlände till sverige. Tyckte de va dumt o inte köpa dom också när jag ändå skulle ha locken.stroker_tim skrev:är det jesel vippor du har?
//tim
Hade nog inte köpt nya om de inte vatt med topparna. Det är riktit fina grejor Jesel. Men blir dyrt med nya

- tim gustavsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 297
- Blev medlem: mån okt 06, 2008 7:58 pm
- Ort: nyköping
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Jesel körs alltid utan gördlar, dom är mycket stabilare ändå.stroker_tim skrev:aa det är bra skitska ha det till min, å undra om du ska köra med gördlar till dom??
nu är det ju skillnad för ja kör ju bb men ändå..har hört att med dom ska man inte behöva det, dom å med rätt bult till vipporna? nyfiken på om du flundrat nått på det, du får ju endel hästar i motorn så![]()
mvh tim

Gördlar är till för vanliga rullvippor med stödbultar.
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1313
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
¨Precis som Pro-Mille skriver så använder man inte gördlar till jesel vippor. Dom sitter ju på en brygga ock monterade 2 och 2 på samma axel. Alltså en axel till 2 vippor, mot vanliga rullisar som har bulten igenom varje vippa.
Jag kan ta fler bilder om du vill se? Förmodligen har du koll på de men ändå
Jag kan ta fler bilder om du vill se? Förmodligen har du koll på de men ändå
