Datsun 280Z Dragracing- Motorbygge

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Jouni
För mycket laddtryck
Kontakt:

Datsun 280Z Dragracing- Motorbygge

Inlägg av Jouni »

Här är mitt vinter projekt. Bilen är en Datsun 280Z som jag har tagit hem från USA. Den har en CSB motor race PG och en GM 12 bult axel med spole strange axlar mm. Den är färdig för race men skall byggas om i vinter. Kommer nog ha två motor alternativ. CSB med turbo bensin och BMW 4cyl turbo metanol. Bägge motorerna är under uppbyggnad. Om någom undrar så är turknäsan till salu.
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Jouni den tor nov 20, 2008 2:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
LarC

Inlägg av LarC »

Koolt! Det bara sprutar upp race bilar på sävar nu! Vilket år är den byggd och hur fort har den gått?

Med risk för att få elaka komentarer om min egna, snack om att att den är fulsnygg med det där scoopet på huven. :lol:

Tycker personligen du ska sälja v8 till nån raggare och bygga elak bmw motor. Tycker jag låter mycket roligare :thumbright:

Lycka till!
Blom
Forumsberoende

Inlägg av Blom »

skit frän, men behåll snoken :hihi: :thumbright:

håller med LarC, bygg jätte elak BMW motor och sälj CSB till mig :wink:
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!

Inlägg av T-27 »

Tjena

Som jag sa i sommras behåll vinkeln :thumbright:
Bilen såg ju frän ut :lakrits:
Blir kul att se i sommar

MVH Mats
Bild
Jouni
För mycket laddtryck
Kontakt:

V8

Inlägg av Jouni »

Det är en årsmodell 1976 och hat gått mitten tior enl förra ägaren. Motorn åker ur denna vecka. Jag bygger nog bägge motorerna . Vad som åker i är nog V8 till att börja med. BMW motorn har min minsta son som projekt arbete i skolan.
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck

Inlägg av JBlom »

Skitfrän bil Jouni. :thumbright:
SkogenRacing Gävle
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende

Inlägg av Evert »

Grym bil, skulle sattsa på Bmw och mettis :twisted: :thumbright:
Bild

Niklas Evertsson

http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fränt jag har väntat på detta :thumbright:

vad är det för grejor i 350?

kanse går att tuna fram lite mer effekt ur den och åka en låg tia? (jag har en hel del fräna 350 grejor som kanse är till salu 073 8063737)

jag ska ringa dig angående portning mm snart, håller på att jobba ikapp med en del andra motor jobb som jag lovat ska va klart under hösten, jag har svårt att ha många bollar i luften :thumbdown: jag vill jobba 100% med en sak i sänder.

känner du att du vill ha en topp nu direkt snacka då med erland cox han kanse har tid?
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis nov 04, 2008 12:24 pm, redigerad totalt 2 gång.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Kan bara hålla med, fränt :thumbright:
Och att det dyker upp massor fräna racebilar på sävar, svårt att hinna läsa..
Jouni
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Jouni »

Det sitter en 355 i med förgasare . Den har gått mitten 10or utan gas .Mitt mål är 8or. Jag skall konvertera den till tubo. Sitter redan rullkamaxel för överladdning i den och Aluvippor ,PJ geardrive ,World sportman 2 topplock mm. Har redan bestält och fått en hel del delar till den. Kommer naturligtvis köra med Link sprut ,Motor Nord vevstakar,Wiseco kolvar och alt vi hittar i sortimentet. Siktar på runt 1000-1100hk. Är bara lite osäker hur mycket transmisionen mäktar med.Kan bli lite delar över om någon är intreserad som Viktor jr insug ,Holley 750, headers, Vevstakar,kolvar mm.
Om någon har några tips är alla välkomna ,har ingen erfarenhet av Hedenhös motorer.

BMW motor skall också byggas i hop. Har redan lämnat topplocket för portning till Janne Gulinder ( väkänd i Rally kretsar och en gammal kompis). Har alla delar till den förutom motorblock. Sitter och gruvar mig för att beställa ett block pris 14000:- hos BMW.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

vad är det för block i v8?
Jouni
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Jouni »

Enl motornumret är det ett 302-350 67-69 motorblock. Har inte demonterat blocket ännu.

Tack alla för dom positiva reaktionerna.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Jouni H skrev:Enl motornumret är det ett 302-350 67-69 motorblock. Har inte demonterat blocket ännu.

Tack alla för dom positiva reaktionerna.
ok, kolla att ramlager överfallen inte glappar i sidled. cap walk tror jag det kallas.

bra om är det nog också att det är fyrbultat.

frågar man en tradetionell såkallad v8 expert om vilket block man ska ha till en sån motor så kommer de att söga att du måste ha ett special race block för en massa pengar men jag tror det inte behöver va fallet om man är försiktig med kompa och laddtryck och inte dödar motorn med höga cylindertryck.

jag har gjort många 350 turbo simulerigar i datorn och funderat en hel del så du kan slå en signal nån kväll så kan vi bolla lite ideer om hur den "rätta" :) turbo 350 ska byggas.
Användarvisningsbild
Spider
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Spider »

Vad hade du tänkt använda för motor om du ska köra bmwmotor?
Med tanke på att du funderat på att köpa ett nytt block. M10:orna som anvädes i F1 motorerna skulle helst var begangnade, för att spänningar skulle släppa, har jag läst.
Men jag antar att det kanske är något nyare du tänkt dig eller?

Satsa på BMW motor. Då får du ju kvalitet istället för kvantitet. :thumbright:
Jouni
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Jouni »

Vi ska använda en BMW S14 motor. Har redan kolvar med 94mm borr dessa går inte att använda i ett M10 block
Skriv svar