1602 med S14 turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Låg regskylten ivägen när du kapade? :P
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Tjo nu har det hänt lite igen :)

Hålet jag kapade upp genom halva bilen har jag börjat bygga igen.
Jag har byggt en ram för kardantuneln som jag sen ska sätta fast plåtar med duzar på. Så de går fort och enkelt att plocka bort dom så man kommer åt växellådan in ifrån bilen. Då enda sättet att få ur växellådan förra året var att plocka ur motorn :doh:
Trångt som tusan vid fötterna blir det gaspedalen stryker i tunneln. Men tur som är så ska ja förhoppnigsvis inte sitta där nå längre stunder :D
Bild
Bild
Bild

Sen har det blitt ett litet ryk rör också.
kommer att kortas till rätt längd efter bromsning och mappning.
Bild
Bild
Och en liten överblick på motorrumet.
Bild
Har gjort fäste för bromsskärmen också men det har jag tyvärr ingen bild på, och nu är det på pulverlack.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Ort: Gävle

Inlägg av JBlom »

Ser bra ut Rogga. :)
Dock ser ju placeringen av "avgasröret" lite lustigt ut. :hihi:
SkogenRacing Gävle
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Ballare än ormbo på en bubbla iaf.. :hihi:

Ser ju riktigt skitbra ut det här! Snyggt byggt, speciellt bakaxelinfästningar/hjulhus men även val av turboplacering :)

Kommer bli redigt bra detta!

/Cristofer
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Var det en tvingad kompromiss att göra kollektorn så kort och tvär (böj) ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

JBlom skrev:Ser bra ut Rogga. :)
Dock ser ju placeringen av "avgasröret" lite lustigt ut. :hihi:
Ja det ser lite skumt ut.
Kommer nog se rätt mycket bättre ut när man får på huven och kortar ner det :D
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3725
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Lite mulet väder å gå på launchen så blir det perfekt ur fotografsynvinkel.
Me likey :)

Btw, hur pass nära blir det mellan avgasrör å däcket vid maxat rattutslag ?
Det ser ut att bli rätt nära..
Senast redigerad av Richard den ons nov 05, 2008 1:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Mattias:
Ja det blev en liten kompromiss, hade blivit minst dubbelt så mycket jobb att göra ett grenrör med längre kollektor och samma turbo placering.
Och de va jag inte nå sugen på.
Men jag kollade lite på Ecotec turbo snurrorna och de hade liknande kollektor med böjar rakt in i kollektorn. Men inte riktigt lika snäva som min då men de borde funka.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Ort: Gävle

Inlägg av JBlom »

Turbokoftan skrev:Ballare än ormbo på en bubbla iaf.. :hihi:

/Cristofer
Ja det kan jag hålla med om. :hihi:
SkogenRacing Gävle
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Ort: Gävle

Inlägg av JBlom »

RoGGaH skrev:
JBlom skrev:Ser bra ut Rogga. :)
Dock ser ju placeringen av "avgasröret" lite lustigt ut. :hihi:
Ja det ser lite skumt ut.
Kommer nog se rätt mycket bättre ut när man får på huven och kortar ner det :D
Ja det blir nog bra.
Kunde du inte få ut det längre bak på skärmen?
SkogenRacing Gävle
Användarvisningsbild
jorgen
För mycket laddtryck
Inlägg: 475
Blev medlem: sön feb 11, 2007 6:16 pm
Ort: Storfors,värmland

Inlägg av jorgen »

ser riktigt nice ut förutom att du fuskat lite
///Jörgen
070-400 00 80
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Fuskat?
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Antar att han menar dom icke tysk-tillverkade delarna bak på bilen? :hihi:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Blom:

Ja de kanske hade gått att få de runt stötdämpar tornet och ut bakom men det hade blivit besvärligt trångt och varmt.

Richard:

Ja det blir rätt trångt 3cm ifrån vid fult ratt utslag. Men ska linda "hela" avgaset sen.
Tur man inte kör nå tokig racing där man måste svänga massa :hihi:
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

mattias skrev:Antar att han menar dom icke tysk-tillverkade delarna bak på bilen? :hihi:
Hehe jo det är ju klart..
Inte så mycket att göra åt det om man vill åka fort.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Skriv svar