rinningar i lacken.
rinningar i lacken.
om man har fått rinningar i klarlacken...hur löser man det??....går det att lösa ens??jag funderar på att slipa bort dem med våtslip men hur länga skall man vänta efter lack..??!kan någon komma till svars och hjälpa mig.
- lundgren_85
- Lite mer laddtryck
Du bör vänta ett par dygn. Sen ska du inte göra som dansken säger. Du skall slipa ner den med 800 våtslip sen med 1200 och 2500. sen rubbar du och polerar. Slipa väldigt försiktigt annars finns risken du går igenom brevid eftersom du även slipar där lika mycket som på rinnet. Har du tillgång till µm meter så mät hur tjockt rinet är och även brevid så kan du hålla lite koll hur mycket du tar bort brevid. Hoppas det hjälper annars kan du pm:a har lite fler tips vid behov.
- Daniel-635
- Forumsberoende
Som Lundgren_85 skriver , det är lätt till att slipa igenom bredvid.
Om rinningarna är "höga/tjocka" så kan man ta eltejp eller annan lite tåligare tejp och "maskera" med när man slipar.
För om man tar på tunn lack med 800 papper får man kanske problem med att få det blankt utan att gå igenom.....
Jag hade väntat minst 1 vecka , om inte bilen är härdad i ugn , men visst efter ett par dygn går det , Lycka till
Och rakblad , visst funkar men "Do you feel lucky"
Om rinningarna är "höga/tjocka" så kan man ta eltejp eller annan lite tåligare tejp och "maskera" med när man slipar.
För om man tar på tunn lack med 800 papper får man kanske problem med att få det blankt utan att gå igenom.....
Jag hade väntat minst 1 vecka , om inte bilen är härdad i ugn , men visst efter ett par dygn går det , Lycka till

Och rakblad , visst funkar men "Do you feel lucky"
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Hejsan, när jag gick fordonslackering på gymnasiet fick jag lära mig ett användbart knep.
Ta ett fint spackel och lägg ett väldigt tunnt lager över rinningen med en japanspackel. därefter våtslipar du med 1500 tills nästan allt spackel är borta, avslutar försiktigt med 2000 och polerar upp ytan.
Självklart måste du används klots för att ytan skall bli rak.
voila så är rinningen och spacklet borta utan att ha slitit på den övriga lacken.
Nu framkom inte om det är en bas eller klarlacksrinning men detta knep fungerar ypperligt på klarlack och vanliga solid som användts med härdare.
En bas har jag tyvärr aldrig fått rinning i och kan ej besvara hur detta skall göras.
EDIT: Jag avböjjer starkt till att använda våtslippapper med grövre kornstorlek än 1500 vid våtslipning som skall poleras.
Bättre att få nöta 20 gånger fram och tillbaka extra än att måla om hela delen.
Mvh Mattias
Ta ett fint spackel och lägg ett väldigt tunnt lager över rinningen med en japanspackel. därefter våtslipar du med 1500 tills nästan allt spackel är borta, avslutar försiktigt med 2000 och polerar upp ytan.
Självklart måste du används klots för att ytan skall bli rak.
voila så är rinningen och spacklet borta utan att ha slitit på den övriga lacken.
Nu framkom inte om det är en bas eller klarlacksrinning men detta knep fungerar ypperligt på klarlack och vanliga solid som användts med härdare.
En bas har jag tyvärr aldrig fått rinning i och kan ej besvara hur detta skall göras.
EDIT: Jag avböjjer starkt till att använda våtslippapper med grövre kornstorlek än 1500 vid våtslipning som skall poleras.
Bättre att få nöta 20 gånger fram och tillbaka extra än att måla om hela delen.
Mvh Mattias