jag har skaffat mig en 531 och en vx3 kam till min maskin och nu när jag riktplanade min topp så fick dom lov att ta hela 0,6mm. blir det någon märkbar skilnad i prestanda då? måste ett ställbart kamdrev införskaffas fefter den planingen?
motorspec
ft block borrat övdim viktat balancerat
531 med polerade kanaler, vx3 kam
19t turbo med portat grenrör
600x300 3´ intercooler
3´lmm och 600cc spridare, LH 2.4
e85
När du planar toppen ändrar du avståndet mellan vevaxelremskivan och kamaxelremskivan. Om du tänker dig att kamremskivan glider ner längs remmen, vad händer då? Jo den rör sig.
alltså måste jag i teorin skjuta fram drevet. har mest bara sett andra grada in kammar. om ja har en gradskiva till veven och micrometer till lyftarna. nån som vet vad för grader det skall vara på en standard vx3 kam?
Stormen skrev:När du planar toppen ändrar du avståndet mellan vevaxelremskivan och kamaxelremskivan. Om du tänker dig att kamremskivan glider ner längs remmen, vad händer då? Jo den rör sig.
Hmm... Tänkte inte på det.
Jag kanske skulle mäta upp min egen maskin vid nästa renovering.
Blocket är topdeckat och topparna planslipade...
Tnx för tipset!
jimzon skrev:alltså måste jag i teorin skjuta fram drevet. har mest bara sett andra grada in kammar. om ja har en gradskiva till veven och micrometer till lyftarna. nån som vet vad för grader det skall vara på en standard vx3 kam?
Mikrometer till lyftarna? Har man koll på att man mäter på samma ställe hela tiden går det skjutmått, men mikrometer? Det bästa är nog indikatorklocka.