Lämplig stålsort/material vid tillverkling av kamaxel?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck

Lämplig stålsort/material vid tillverkling av kamaxel?

Inlägg av sniffer »

Hej. Tänkte svarva/slipa/(fräsa) fram en egen designad kamaxel. Men då kom ju givetvis frågan vilken stålsort/material som är lämpligast och även om den behöver härdas på något vis för att klara av de mekaniska slitaget på nockar bland annat?

Kamen kommer gå med ganska stöddiga ventilfjädrar och lyft på runt 13mm i en motor som kommer växlas närmare 10k-rpm.

Så någon med erfarenhet om vilka material man brukar använda sig utav när man svarvar/slipar fram en kamaxel är hjärtligt välkommen att skiva lite :wink: Även om härdning om nu de kravet ställs på en axel smidd från rätta stolsorten.

Är de någon här som för med smidda axlar vore ju även intressant att veta då de inte verkar vara så vanligt då de oftast finns gjutna råämnen att tillgå.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
FMR
Forumsberoende

Inlägg av FMR »

Funkar nog bra med verktygsstål (ss2140) o härda.

Har själv fundrat på att göra en kam då far min jobbar med slipning o härdning .

volvo evo motorer har väll stålkammar om jag inte missminner mig..
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck

Inlägg av sniffer »

Ok jo kanske år ss2140 som krävs. Men skall de även behövas härdas för att få någon livslängd? Någon med lite mera kännedom om va som egentligen krävs? Liksom inte hela värden om kamen inte klarar rulla flera tusentals mil då de ändå kommer skiftas hit och dit. Men behöver dock få någon uppfattning om va som rentav blir alldeles för mjukt material osv.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

detta är en hel vetenskap, inga lätta saker.

du bör berätta mer om vilken motor och mer sånt också, typ av lyftare olje tilförsel mm.

varför göra en egen kam? fins det inga ämnen?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ett problem är att få kammen och tryckaren att lira ihop.
Ring till halvarssonracing.
Han har gjort egna kammar och tror han mötte på motstånd i materialets underbara värld.

"Mycket grejer på ett spett, två änner å en mett"
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Jonas T
För mycket laddtryck

Inlägg av Jonas T »

Vet att Stefan Månsson (Kallebäcks motor) har gjort egna kamaxlar ur rundstång av okänt material till 16v för ett par år sedan. Kan kanske bidra med råd?
:D
http://www.kallebacksmotor.se/Kamaxlar.htm

http://www.kallebacksmotor.se/index.htm
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck

Inlägg av sniffer »

Ok. Tack för hjälpen. Får kolla vidare på detta via lite tipps ni gav och även på eget håll. Eller rentav gå min egen väg "JAG PROVAR". Kan ju inte bli så mycket värre än att jag får göra nytt :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

inte så lätt att hjälpa då du inte skrivar vad du ska göra för kam och vilken typ av lyftare och så du ska använda?

och varför du måste göra den själv.
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck

Inlägg av sniffer »

Jens Gustavsson skrev:inte så lätt att hjälpa då du inte skrivar vad du ska göra för kam och vilken typ av lyftare och så du ska använda?

och varför du måste göra den själv.
En överliggande kamaxel mot 35mm solida mekaniska tryckare. Fjädertrycket mot kamen har jag ej mätt men vet att det är markant högre än normalt. Även materialet i tryckaren är långt ifrån mjukt så de problemet ser jag ej.
Och detta i en 16v-topp.

Sen varför jag MÅSTE göra den själv är mera för att de är svårt/dyrt att hitta ämnen till motorn och även att jag vill göra den själv då möjligheten finns. Och att de kommer bli några stycken framöver..

Begär inte några djupa efterforskningar i specifika material till just specifik motor, tryckare osv utan snarare allmänt va man brukar använda sig utav vid framtagning av kam från solid stång. Därav jag ej går ner djupare i ämnet. Kanske längre framöver när jag får problemen svart på vitt efter egen efterforskning. Men som sagt inte nu.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

Jens Gustavsson skrev:detta är en hel vetenskap, inga lätta saker.

du bör berätta mer om vilken motor och mer sånt också, typ av lyftare olje tilförsel mm.

varför göra en egen kam? fins det inga ämnen?
har en känsla av att det är en merca 2,3 16v :D
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
moose
Lite mer laddtryck

Inlägg av moose »

Coolt, att någon vill göra egna kammar!
Bästa mattrialet måste vara kam-stål, va! :) (armeringsjärn)
Till alvaret.
Jag har gjort egna Cam-cores till mopar sb, då det ej gick att uppbringa en core för att slipa fram stor-loob, jag kan säga det var mycket jobb, men tycker man om maskinarbeten så är det rätt fränt sammtidigt.
Enligt Peter svensson, som provat det mesta med kammar och solida tryckare, dom ställer till det lite, så är det bästa materialet 2242.
Jag grovsvarvade ämnet samt stack fram nockämnena med med ett stickstål, tänk om man hadde kört CNC på den tiden, vad enkelt.
lämnade material och gjorde radier nere vid "nock roten", fin svarvade ämnet. fräste fram nockarna på 3 sidor,fräste kilspår, mm.
när ämnet var klart, härdning .
Skicka till en kamslipare som slipar fram kamprofilen.
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck

Inlägg av sniffer »

"moose" Lie så är de ju. Kan man så vill man oavsett om de är en hel del jobb och mycket mätande. Oavsett om de blir bra eller dåligt så förlorar man ju inget nämnvärt mer än tid (förutsatt att man inte klantar te de redigt). Och antagligen lär man sig en del på kuppen.

Ditt framtagningssätt låter ganska likt mitt. Förutom att jag även skall försöka ge mig på dehära med slipningen också. Och kommer använda mig av mera styrd maskin.

Och jovisst de är en MB-motor. Men skulle lika gärna kunna varit en volvo 16v-topp då jag faktiskt inte ser den stora skillnaden...
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

catcams har jag för mig gör customkammar till de flesta motorer.
de är dessutom i stål
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

är man bara insatt i programering å har tillgång till maskin så ska det ju inte vara några som helst problem å fräsa fram en färdig kam direkt ur en rundstav från början till slut,
svarv med fräschuck bara...

synd man inte hade mer kunskap, har en maskin som bara står på jobbet, men jag har inte alls tillräckligt med kunskap... sitterdessutom ett mazatrol styrsystem med några år på nakcen i maskin så programeringen blir lite trög med :doh:

vilket materail som hekst bör ju duga mer eller mindre, bara polera nockar å lagerlägen på konventilonellt vis å sen in på hårdkromining, det står ju pall för det mesta
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Kontakt:

Hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Hej Uddeholm/böhler har ett pulverstål som tydligen skall vara superbra tror tyvärr att det skit dyrt ...

Hadde trevlig pratstund med ägaren av denna hoj, vet att han använt mkt stål från uddeholm.
http://www.karlingracing.com/bike.html
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Skriv svar