Jag skall ev fodra ner en motor för att kunna klassa in i ett reglemente. Är det ngn som vet hur pass gångbart segjärn 0727 är som cylinderfoder? Jag funderar hur det funkar med kolvringar och slitage mm. Jag själv är kass på stål och järn, vet väl mest att foder brukar vara av gjutjärn med lite nickel i Förre motorbyggaren påstod att det var ett bra alternativ, men jag har aldrig hört att man kör med segjärn. kan jag köra på hans ideer eller skall jag satsa på att köpa lösa foder från tex GETE och beabeta dessa?
Tänkte kanske det fanns ngn som vet mer om foder eller testad segjärn? Eller om ngn som är duktig på stållegeringar vet mer om just segjärnets användningsområde.
Kan höra lite med han som gjorde nya foder till min hoj, han har svarvat fodrena av kanonrör från Bofors. Vad som döljer sig i matrealblandningen i ett rör från en Bofors-kanon de vete gudarna, men funkar jävligt bra gör det iaf. Inte bara jag som åker med det, utan många andra har fått sådana foder gjorda av honom till sina road-racing hojar.
MaZ: Tjockleken kommer givetvis inte vara dom måtten jag angav över hela fodret . Det skall tillverkas krage samt bearbetas både ut och invändigt. Fodertjockleken blir 2,5 mm. det är rätt vanlig tjocklek och det väger inte sååå mkt.
Ingen som sitter inne med lite tips ang foder? Jag har som det känns nu två alternativ bara. Segjärn ( 0727 ) eller att köpa halvfärdiga foder från tex GETE motor. Hjälp skulle uppskattas då det börjar dra ihop sig för bearbetning nu av foder och block.
sleeper pv skrev:Så vilken presspassning rekomenderar ni att fodret skall ha i cylindern?
Kan kolla på förra jobbet vad vi brukade göra för press..
Gissar att det inte är mycket, några hundringar typ..
Du ska ju lyckas pressa i järnskrotet oxå utan att det spricker...