Avgasrening, Bes!
Avgasrening, Bes!
Fick in en Audi A4 1.8T som fick 2st tvåor på bes.
1:a HC halt 178, får vara max 100.
2:a Co, 9.0, får vara max 0.5.
Lambdavärde helt korrekt.
Va tror ni om detta?
Ej hål på avgassystemet.
Katten är ej rensad. Har kollat!
1:a HC halt 178, får vara max 100.
2:a Co, 9.0, får vara max 0.5.
Lambdavärde helt korrekt.
Va tror ni om detta?
Ej hål på avgassystemet.
Katten är ej rensad. Har kollat!
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
Co på 9%!? och ok lambda?
Låter konstigt tycker jag. kan det verkligen stämma?
Låter konstigt tycker jag. kan det verkligen stämma?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Ja men du hade ju bra lambdavärde? alltså ca 1.000
Vet inte att man kan få så högt co på så många andra sett än att den går fett.
Men då har man ju följdaktligen inte bra lämbdavärde.
Dålig förbränning etc. ger mest bara mycket hc.
Vet inte att man kan få så högt co på så många andra sett än att den går fett.
Men då har man ju följdaktligen inte bra lämbdavärde.
Dålig förbränning etc. ger mest bara mycket hc.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Katten kan ju vara paj fast den inte är rensad.
När byte du olja och gjorde en servic sist?
Det kan göra stor skillnad.
När byte du olja och gjorde en servic sist?
Det kan göra stor skillnad.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Skulle katten vara tom eller trasig, men bilen ok för övrigt skulle man ha en co på kanske 1%
Det måste vara något mer/annat fel än katten tycker jag.
Det måste vara något mer/annat fel än katten tycker jag.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Ja det är sant speciellt med tanke på att co är hela 9%.
Och med 9% co borde inte lambdan stämma heller tycker ja.
Och med 9% co borde inte lambdan stämma heller tycker ja.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
Dom två värdena som var underkända mäts med bilen på tomgång och då skulle jag inte tro att det var ett lambda värde på 1.00....
Lambdavärdet mäts på förhöjd tomgång = 2500 varv/min.
Har sett sådana fenomen på flera bilar.
Lambdavärdet mäts på förhöjd tomgång = 2500 varv/min.
Har sett sådana fenomen på flera bilar.
Volvo 745 Tic - Portad 531,extraktor,K27, 50 mm Wastegate, 6 pucks sinter och förstärkt Sachsplatta Sprut på G!
Volvo 242L - 76 B23E & M46 Bruksbil
Volvo 242DL - 75 355 & 4 -petad manuell, kass låda, usa skräp!
Volvo 140 Cab - Sommar bil
Volvo 242L - 76 B23E & M46 Bruksbil
Volvo 242DL - 75 355 & 4 -petad manuell, kass låda, usa skräp!
Volvo 140 Cab - Sommar bil
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
va litt litt merkeli det der... tjuvluft kansje eller lækkande kallstarts dyse...??
bytte avgassanlegg på en 98 audi 1,8t.... klutchen håll 4 hundre meter....på vinterføre... se var det dags for EU .. å ved måling rett etter kjøring 0,55 i co
å etter ett minutt 0,44 i co....
å da hadde INTE bilen ens cat... kun 3" avgasssystem å to lyddæmpere

bytte avgassanlegg på en 98 audi 1,8t.... klutchen håll 4 hundre meter....på vinterføre... se var det dags for EU .. å ved måling rett etter kjøring 0,55 i co


å da hadde INTE bilen ens cat... kun 3" avgasssystem å to lyddæmpere


caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Re: Avgasrening, Bes!
Högt HC = (för) mycket oförbränt bränsle i avgasenPitbull skrev:Fick in en Audi A4 1.8T som fick 2st tvåor på bes.
1:a HC halt 178, får vara max 100.
2:a Co, 9.0, får vara max 0.5.
Lambdavärde helt korrekt.
Va tror ni om detta?
Ej hål på avgassystemet.
Katten är ej rensad. Har kollat!
högt Co = för fet blandning
...besiktningens lambdavärde är "bara" en skrivbordsprodukt grundad på övriga mätvärden och har inte med den lambda sond som sitter i bilen att göra.
kolla om alla stift/cylindrar går fett/är svarta (kan i så fall vara lambdasonden eller lmm) om bara ett ser taskigt ut...då vet du i alla fall vilken cylinder. (kompression tändstift tändkabel lock rotor spole insprutare fel ställd /omkuggad kamrem)
oavsett så är det även läge att byta stift (när du lokaliserat och åtgärdat felet)
co 9,0 får man inte ens utan cat om allt annat är ok.

Dax för uppdatering.
Nu efter jag monterade ditt ett nytt avgas med en unikatt så blev
HC värdet mycket bättre, från 189 ner till 20.
Igår så provade jag en annan Lmm, blev ingen skillnad.
Idag så provade jag en ny lambda, ingen skillnad.
Sen så körde jag inom så dom gjorde en fel sökning..
Höll på att trilla i backen när felkoderna kom upp på displayen.
Jo, vi hade typ 20 felkoder, men vi raderade dom och lät bilen stå på tomgång ett tag.
Efter det så hade vi 4 felkoder.
3/4 felkoder visade jordfel, uppvärmning lambda jordfel.
Sen vad det till Lmm, också jordfel..
Kan ju dock tilllägga att 90% av felkoderna vi hade från början
hade ngt med spänning att göra...
Ska kolla jordkablar mellan chassit och motorn, jordflätan
mellan batteriet och chassit är kollat.
Nu efter jag monterade ditt ett nytt avgas med en unikatt så blev
HC värdet mycket bättre, från 189 ner till 20.
Igår så provade jag en annan Lmm, blev ingen skillnad.
Idag så provade jag en ny lambda, ingen skillnad.
Sen så körde jag inom så dom gjorde en fel sökning..
Höll på att trilla i backen när felkoderna kom upp på displayen.
Jo, vi hade typ 20 felkoder, men vi raderade dom och lät bilen stå på tomgång ett tag.
Efter det så hade vi 4 felkoder.
3/4 felkoder visade jordfel, uppvärmning lambda jordfel.
Sen vad det till Lmm, också jordfel..
Kan ju dock tilllägga att 90% av felkoderna vi hade från början
hade ngt med spänning att göra...
Ska kolla jordkablar mellan chassit och motorn, jordflätan
mellan batteriet och chassit är kollat.