Avgaskanal CSA - race vs gat motorer

Diskussioner för erfaret folk
MadHenrik
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: sön dec 17, 2006 12:56 pm
Ort: Kungälv

Avgaskanal CSA - race vs gat motorer

Inlägg av MadHenrik »

Håller på att svetsa upp avgaskanalerna i en 530 topp med std 35mm avgasventiler.
Motorn är en b230 sugmotor tänkt för gatan, planerad maxeffekt på 6500 rpm.
Hur skiljer sig rekomenderade kanal storlekar sig mellan en racemotor och en gatmotor?
Generellt sett trängre avgaskanalerpå gatmotorn än racemotorn eller kanske tvärt om?


Från pipemax får jag dessa data:

--- Cross-Sectional Areas at various Exhaust Port Velocities (@ 28 in.) ---
155 FPS at Exhaust Valve Curtain Area= 2.026 sq.in. at .468 Lift
211 FPS at Exhaust Valve OD Area and at Convergence Lift = .345
260 FPS 90% PerCent Rule Seat-Throat Velocity CSA= 1.208 sq.in. at 6500 RPM
435 FPS Velocity CSA= 0.723 sq.in. at 6500 RPM Sonic Choke at Throat Area
350 FPS Velocity CSA= 0.898 sq.in. at 6500 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
330 FPS Velocity CSA= 0.953 sq.in. at 6500 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
311 FPS Velocity CSA= 1.011 sq.in. at 6500 RPM Smallest Useable Port CSA
300 FPS Velocity CSA= 1.049 sq.in. at 6500 RPM Recommended Smallest Port CSA
285 FPS Velocity CSA= 1.104 sq.in. at 6500 RPM Recommended Smallest Port CSA
250 FPS Velocity CSA= 1.258 sq.in. at 6500 RPM Recommended Port CSA
240 FPS Velocity CSA= 1.311 sq.in. at 6500 RPM Recommended Port CSA
225 FPS Velocity CSA= 1.398 sq.in. at 6500 RPM Largest Exhaust Port Exit CSA
210 FPS Velocity CSA= 1.498 sq.in. at 6500 RPM Largest Exhaust Port Exit CSA
190 FPS Velocity CSA= 1.656 sq.in. at 6500 RPM Torque Loss + Reversion
180 FPS Velocity CSA= 1.748 sq.in. at 6500 RPM Torque Loss + Reversion



1.498 sq.in motsvarar nästan precis 35mm diameter, alltså 100% av avgasventilens area.
Värt att nämnas kanske är att pipemax räknar ut primärrörens innerdia för en 4-1 header till aningen mindre än avgasventilen.
Primärröret på en 4-2-1 hamnar på lite större än ventildiametern...
Från Erlands sida läser jag att det är rekomenderad area på primärröret är runt 5-10% större än ventilens area...

Hur skulle såpass "trånga" kanaler påverka motorn tro?
Som jämförelse har toppen orörd runt 20% större exit-area än ventilen...
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6999
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Till en motor som varvar så pass lite så kan du mycket väl få mindre diameter på grenröret än ventilen. Ska du ha ett gjutjärnsgrenrör som inte är tunat så spelar diametern inte så stor roll men bygger du ett riktigt rör så följ Pipemax rekommendationer. Erland.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

du kan lägga avgaskanalens FPS på 300 ända upp till 400fps i sätet för bästa pulstuning. men sätet är väl större än det orginal. det gäller ju att få till tillräckligt flöde också. Dvs bra discharge coefficient för ventilen.

kona kanalen från sätet ut till flänsen så du har ca 5% större area än sätet, kone snygt ner till primärörs diametern om den är mindre än toppen.

räcker tidarean med 35mm ventil till 6500 rpm i pipemax för din motorstorlek?


/andre'
power
MadHenrik
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: sön dec 17, 2006 12:56 pm
Ort: Kungälv

Inlägg av MadHenrik »

Erland Cox: Ett pipemaxrör får det bli :)
Huruvida det blir ett 4-1 eller 4-2-1 vet jag inte, då den skall gå på gatan vill jag ha rätt bra körbarhet och inte allt för högt ljud...


norrback: Hade planerat att ha sätet på 90% ventildia, 1.13 sqin om man räknar bort skaftets area, lär enligt tabellen ge runt 280 fps över sätet.
Som jag har planerat nu ligger areaförhållandet (om man räknar bort skaftets area vid sätet) på 940/729=1.29.
29% större exitarea än arean vid sätet, samma ekvivalenta innerdiadiameter som pipemax rekomenderar till primärröret.
Bör det vara välmatchat mellan kanal och primärrör eller går det lika bra att ha mindre kanal än primärröret?
Har trimmat en del 2taktsmotorer där jag matchade allt men är nästan helt grön på 4t...

Nej, skall man tro pipemax lär det inte räcka men vet inte om jag borde byta till större ventiler...

Minimum Intake Valve Lift to prevent Choke = .572 Lift @ 6500 RPM
Minimum Exhaust Valve Lift to prevent Choke = .547 Lift @ 6500 RPM

Current (Intake Valve Curtain Area -VS- Time) Choke RPM = 5316 RPM
Current (Exhaust Valve Curtain Area -VS- Time) Choke RPM = 5561 RPM

Allt är räknat på data på en K kam jag hittade här:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=152021
237 graders durr @ .050 lyft, låter det rimligt?
Finns säkert mer lämpliga kammar att välja men vet inte hur vass jag kan ta.
Vill ju få motorn igenom besiktningen (240 -88 ) fast med std grenrör och insug (antar att de inte vill se ett 4-1 och ett egenbyggt insug?) samtidigt som motorn helst bör vara någorlunda ekonomisk att bruksköra med...
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6999
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

De varvtalen Pipemax räknar ut choke på är högsta varvtalet för max effekt om jag förstått det rätt. Mycket högre varvtal lär du inte få maxeffekten på med en K-kam. Vad du ska göra beror helt på vad du vill uppnå. Du kan sätta i större ventiler och få mer tidarea men samtidigt inte göra kanalen större under ventilen. Om du går upp till 38 på avgas och kör sätet med ett radiestål som tex Mira 4104 så blir inte porten under ventilen mycket större än original. Kör sen en 46 mm:s ventil på insug med ca 85% under ventilen. Större ventiler ger mer tid area med mindre lyft ungefär som en 4-ventilare. 4- ventilaren brukar dock pga. sin stora ventilarea hamna på strypareor på under 80% på insug. Vad säger pipemax om 46-38 ventiler? Erland.
MadHenrik
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: sön dec 17, 2006 12:56 pm
Ort: Kungälv

Inlägg av MadHenrik »

Med 46-38 ventiler får jag fram

Minimum Intake Valve Lift to prevent Choke = .547 Lift @ 6500 RPM
Minimum Exhaust Valve Lift to prevent Choke = .504 Lift @ 6500 RPM

Current (Intake Valve Curtain Area -VS- Time) Choke RPM = 5558 RPM
Current (Exhaust Valve Curtain Area -VS- Time) Choke RPM = 6037 RPM


Större ventiler kanske är vägen, eller en vassare kam?
Trevligare/gatvänligare register om man väljer större ventiler...

Hur blir det förresten med sätesringarna, har svetsat toppen en del nu, byggt upp innerradien så jag har delvis fått svetsa rakt ovanför sätesringarna.
Lär det vara stor risk att de trillar ur eller skall det mycket till innan det blir kritiskt?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6999
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det verkar som om 46-35 passar bra ihop. Du kan sticka in en dorn eller skruvmejsel genom portarna och knacka på sätena så ser du om de sitter fast. Det finns en Enem kam som heter C2. Jag brukar köra den på turbo motorer med större lobseparation. Har du råd med en sån kam så lyfter den betydligt mer. Erland.
Skriv svar