530 vs 531 topp

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Anden
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: tor maj 29, 2008 7:17 pm
Ort: Jönköping

530 vs 531 topp

Inlägg av Anden »

Vilken topp har det bästa flödet om man porta max på båda?
Viken topp är kraftigast?

Vilken topp ska jag satsa på när jag ska plocka ut ca 600 hk?
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Inlägg av fredda »

jag slår ett slag på 531..
kolla runt finns info om de :wink:
Volvo 740 v12 turbo
Användarvisningsbild
Anden
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: tor maj 29, 2008 7:17 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av Anden »

Jo jag har kollat runt och hittar bara en massa om 531:an..
Är 530 helt utdömt eller?
Hur kommer det sig i såfall? Vad gör 530 toppen sämre?
Henrik Bergstrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 440
Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
Ort: Näsum

Inlägg av Henrik Bergstrand »

530 har med gods och porta i..

Ska du ändå porta och göra om toppen så kvittar det :)
Ryker det inte svart är det inte intressant!
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

här ser du den stora skillnaden samt att tändstiftet är något inflyttat på 531an. de röda linjerna motsvarar en 530

Bild
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

530 och dess tvillingar 398 och 160 har en rakare insugskanal större delen av vägen, med mycket tvärare sväng före ventilen. Luft tycker inte om att svänga tvärt, därav sämre flöde där. 405/531 har mycket större radie på den svängen.

Läs hela denna tråden så kommer du inse att det lilla du trodde du visste visste du egentligen inte alls... :roll:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 60565fea4f

Edit: Jahapp, här är man för långsam... Skyller på alla timmar i skogen för att titta på novemberkåsan!
Användarvisningsbild
Anden
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: tor maj 29, 2008 7:17 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av Anden »

Martin H skrev:här ser du den stora skillnaden samt att tändstiftet är något inflyttat på 531an. de röda linjerna motsvarar en 530

Bild
Ingen som har kapat en 530 topp?

Det va ju en skit bra bild! allt blir ju mycket klarare!
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Anden
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: tor maj 29, 2008 7:17 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av Anden »

tackar! mycket bra tråd!
Stormen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:54 am

Inlägg av Stormen »

Vad är den svarta linjen för något?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fin bild martin på 531 vs 530 :thumbright:
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Stormen skrev:Vad är den svarta linjen för något?
formen på kanalen bakom delningen till styrningen.


Jens Gustavsson skrev:fin bild martin på 531 vs 530 :thumbright:
tack!
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Skriv svar