BMW 520-73

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

paketet är hämtat på busstationen :thumbright:

jag har tänkt att fota och skriva några rader om hur installationen gick till och vad som användes tids nog, nu blir det att lägga om till vinterdäck som står på att göra listan
Bild
palten
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: tor jan 05, 2006 9:54 pm
Ort: Sandviken

Inlägg av palten »

Fått dit nå vinterdäck än?
Skulle vart kul med lite bilder o info.

mvh
Bild
Henke2
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: sön sep 25, 2005 10:47 am
Ort: Umeå

Inlägg av Henke2 »

tror det var driftstörningar utanför buss stationen. tur du hade hjälp från passagerar sidan
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

palten skrev:Fått dit nå vinterdäck än?
Skulle vart kul med lite bilder o info.

mvh
japp vinterdäcken är på plats men jag har inte haft nån tid att justera eller liknande, bara kört och lyssnat på spikningarna ännu:doh:
Bild
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

Henke2 skrev:tror det var driftstörningar utanför buss stationen. tur du hade hjälp från passagerar sidan
haha, ja det va tändkabeln mellan spole och fördelarlocket som har en smältskada som hade lagt sig på ett sådant sätt att bilen stannade.
gissa om min hjälp från passagerarsidan uppskattade att vi tog den turbotrimmade att åka och handla med?
Bild
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

bilen har nu gått och gått utan större bekymmer. jag bytte avgaspackningar för nån vecka sen och byggde ett avgassystem med 3tums downpipe och biten till bakvagna därefter 2,5.
och vips så hade jag en varvvillig motor också
den här bilden hittade jag i telefonen från när jag gjorde tryckboxen

Bild


22,40 körde jag in bilen i garaget,klockan 00,05 va toppen lyft och förbränningsrummen urslipade, golvet sopat, toppen rengjord och klar att sättas tillbaka. allt på arbetstid därav brådskan :)
så här ser kolvarna ut på en 1,8
Bild
Bild
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

jag kör 31grader stum tändning och motorn har spikat vid minsta lilla belastning för att trappas av upp till ca 5000 varv därefter spikfritt. sen jag slipade ur förbränningsrummen så har ALL spikning försvunnit men motorn reagerar inte lika bra vid gaspådrag på lågvarv, typ 50 på fyran och helt vanlig fart ökning som behövs vid stadtrafikskörning observera att skillnaden är väldigt liten.
och dessutom va jag tvungen att gå upp från 58 till 62 på lågfart.
väldigt intressant, jag har aldrig gjort en före och efter jämförelse då det gäller klämspalt
Bild
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

bilen såldes i mellandagarna med en tår i ögat :snyft:
här är dom enda bilderna som jag har på bilen

Bild

Bild
Bild
Skriv svar