Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

okej, då är det bara att skruva upp laddtrycket tills det smäller, gör som vi i turboclubnorth.... ladda allt från börjarn håller int de så skruva ner tills det håller.. :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har fått toppen klar nu och den sitter på motorn.



Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ursäkta om jag inte förstår! men vad är det som gör att denna tråden inte ligger på "vad händer i garagen"?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

tanken var att det skulle bli en lite djupare diskution med lite mer avanserade ingående tankar och ideer om högtrycks turboladning skulle diskuteras och sen testas i broms bänken och inte så mycke korta inlägg typ, coolt, fränt och liknande komentarer :)


ska städa upp i tråden.

men som du säger så kanse det inte passar här?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag förstår Jens.

Men skall du köra gas istället för två turbor nu eller?

Garagepolaren kommer ju med köra med pg och kommer med få problem med att få upp stall.

Någon som testat att bygga om sin turbin?
Alltså en turbin som inte är gjord för det
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Mattz Larsson »

Jag har sett hur man behandlar och renoverar turbiner på TCI så det verkar inte vara så noga........ :shock:

Mattz
Patrik Axelsson
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån maj 29, 2006 11:14 am
Ort: Tingsdal

Inlägg av Patrik Axelsson »

Ja,, vad är det optimala,, jag lutar åt att gas knuffar igång bäst
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

opels gamla postbilar, de där som byggdes på kadett 1200, hade en fin turbin att bygga på har jag för mig.

liten o fin med eventuellt samma splines som nån cheva.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tommy Luhr skrev:jag förstår Jens.

Men skall du köra gas istället för två turbor nu eller?

Garagepolaren kommer ju med köra med pg och kommer med få problem med att få upp stall.

Någon som testat att bygga om sin turbin?
Alltså en turbin som inte är gjord för det
konseptet är desamma? vem har sagt nått annat? och lustgas är förbjudet i den klass jag ska köra i som det står på flera ställen i denna tråd.

diskutioner om turbiner tar vi i en annan tråd tycker jag, jag ska prova den jag har först (10" tci byggd för min v8 turbo).
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Ser bra ut som vanligt :thumbright:

Ang toppen. Vad vare du hade gjort i början av insugskanalen?
Samt läpparna i insuget.
Ska luften styras på något vis eller?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jonny Karlberg skrev:Ser bra ut som vanligt :thumbright:

Ang toppen. Vad vare du hade gjort i början av insugskanalen?
Samt läpparna i insuget.
Ska luften styras på något vis eller?
det är för att få upp insuget lite högre så det lutar åt rätt håll hela vägen mot ventilen, det blir mindre risk att det blir stökigt flöde då speciellt vid höghastighet/tungt luft flöde.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Vart ser man kanalerna i toppen?
Kollat igenom tråden, men ser inget?
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

j björk skrev:Vart ser man kanalerna i toppen?
Kollat igenom tråden, men ser inget?
Misstänker Jonny Karlberg har varit på studiebesök hos jens och sett hans topp :) då han även flödade sin brutala topp där :thumbright:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

Jens Gustavsson skrev:Detta är mitt nya turbo-insug för B20, jag kommer att köra med lustgas och kanske vatteninsprutning, så en viktig parameter har varit att blasket som kommer i tryckröret ska fördelas jämt över alla runners, annars så tror jag inte att utformningen av ett torrt plenum är speciellt viktig bara flödet runt trattarna är bra och att man har ett grovt rör in mot plenumet så inte hastigheten blir så stor.
Därav frågetecknen ang lustgasen...
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Nvix skrev:Misstänker Jonny Karlberg har varit på studiebesök hos jens och sett hans topp :) då han även flödade sin brutala topp där :thumbright:
Stämmer mycket bra det :thumbright:
Skriv svar