Sovjetracern - projekt separat oljesystem för turbon inlett!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikimoe »

Okej, den tråden har jag kikat i en del :wink:

har du fyrväxlad låda? jag har femväxlade som ska hålla betydligt sämre vad jag hört iallafall... men med de effektuttag jag siktar på så är jag inte orolig för resten av drivlinan. Hur mycket mos har du uppskattningsvis i ladan? är det en 1200?

Mina planer för denna bil i nuläget ser ut som så att jag ska lära mig grunderna på denna motor, sedan ev rakställa motor av annat fabrikat som är betydligt trimvänligare än ladan, då kommer nog resten av drivlinan behöva bytas. Märket på motorn törs jag inte nämna, jag skäms lite för det. Men det börjar på Ä och slutar på ckligsaabjävel :hihi:

Uppstart närmar sig, är egentligen bar avgas och bränsle kvar förutom allt småtjafs som packningar m.m.
Avgas fudnerar jag på att dra rakt ut genom huven, ska ju ändå inte brukas efter vägen :hihi:
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck

Inlägg av TurboToffi »

Jag kör med fyrväxlad låda, ja...
Har hört det samma, men har ingen erfarenhet av 5-växlade lådan förutom att jag har en reserv liggande i garaget.

Jag kör med 1200 motor. Effekten skulle jag uppskatta till lite på 150hk...:thumbright:
Åtminstone får man lös den i bredställ i trean på asfalt.... :twisted:
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikimoe »

Härligt, hur får besten bränsle? insprut?

Bild

Lite frågor nu, ursäkta bildkvalitén (som vanligt) men det syns ju vad det är.
Det finns två slanganslutningar på turbon, en på wg klockan och en på kompressorhuset, var ska de gå? :roll:

Nyss startad som sugmotor :thumbright: Dock sprutar de bränsle som aldrig förr :( Förgasarn är en stromerg 175cd2 som jag pluggat choken på, i övrigt orörd.

Bild

Bränslet vräker ur hålet uppe till vänster, nån idé om vad det kan vara? :doh:
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

hade likdant på polarns stromberg...har för mig det var nålventilen som hängt sig i öppet läge. öppna upp förgasarn o rengör.
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikimoe »

Jo, jag tog upp förgasaren och den var inte trevlig invändigt :hihi:
Efter rengöring gick den som en klocka.
Har skruvat på turbo, tryckrör m.m nu men har bara tomvarvat lite smått då jag inte vill riskera att den blir utan bränsle.

Anslutningen på wg klockan, ska den gå till vakum?
Kjelle.G
För mycket laddtryck

Inlägg av Kjelle.G »

anslutningen på vg ska gå till anslutningen på kompresorhuset.
Mvh Kjelle.G
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikimoe »

Så enkelt var det :hihi:

Man känner sig bra korkad ibland. Tack för hjälpen :thumbright:
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck

Inlägg av TurboToffi »

Härligt, hur får besten bränsle? insprut?
Kör med Megasquirt för bränsle och tändning... Borde kanske göra en projekttråd. Tyvärr är det mesta redan fixat på projektet så det blir bara små uppdateringar då och då...

Toffi
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikimoe »

Nya planer!

Har funderat ett tag nu och jag överväger att göra nåt seriöst av spektaklet. Så här ser planerna ut nu, dock är de lite på is då jag håller på skaffa jobb, flytta m.m dvs inte all tid och pengar i världen.

- Saabs turbo kortmotor / Opel c20ne (turbokonvertera)
- Opel omega låda r25 eller r28
- Ev byta framvagn och bakaxel beroende på hur de håller.
- Reg.bes? knappast genomförbart med 200hk och original hjulupphängning och bromsar, fram och bakvagnsbyte kanske måste göras ändå.

Tips på framvagn utan fjäderben? har en ascona b framvagn, de är ju enkla och bra.

KÖPES: Saab turbomotor nyare än -94!
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikimoe »

Återigen nya planer.

En del tanke har lagts ner i projektets framtid. Kom ända till inköpstadiet av delar till den saabmotoriserade varianten, hejdade mig dock i sista stund och bestämde mig för att göra en ordentlig ladaracer.

Nu ska allt hållas på en betydligt högre nivå än tidigare.

Nytt recept:
- lätt renoverad 1500cc (borra i framtiden kanske)
- dubbla dellorto
- eget grenrör från scratch
- Turbo? Ska undersöka saabturbon jag har noggrannare om den går att använda, annars köper jag gärna om någon har nån över.
- Ev portad topp.

Bild
Förknasarna som ska dit. Bestyckade för b21 så jag måste nog köpa nytt. insug till salu.

Bild
Lite snyggare är det nu under huven, ska dock dra ett varv till med avfettning. batterihylla borta.

Bild
Söta 32mm kanaler, antar att portning är mer eller mindre nödvändig...

Bild
:)

Bild
Hemmasnidade dumpen som ska dit
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikimoe »

Nya packningar i motorn och motor återförenad med bil :)
Dock började jag bli rätt dålig själv så jag gick in från garaget, skulle ju sitta som en smäck med kräksjuka såhär två dagar innan jul. :thumbdown:

Bild
nya "motorkuddar" av den styvare sorten :wink:
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikimoe »

Antar att denna tråd har få prenumeranter men jag tänkte ändå visa vad som sker i verkstan. :hihi:

Bild

Återigen moddning av ventilkåpa. Udda placering av oljelocket men de passa bäst där och kommer gå bra att fylla olja ändå.

Bild

Äntligen klar med flänsen! Ni som kör med volvomotor ska uppskatta att det finns färdiga flänsar att köpa, det är ingen höjdare att smida till en från scratch :evil: För liten borr på insuget också, måste nog fila upp de ett par mm. alltså är jag ju inte klar :doh:

Bild

Började också med en fläns för gasarna. Även dessa hål måste filas upp från 33 till 40mm :evil: :doh:

Bild

Typ där kommer IC´n att hamna. Dock lite lägre samt större vinkel. Kommer bli ett stooooort scoop i huven :hihi: inte så högt med brett.

Skola på annan ort samt flickvän på tredje gör att det blir lite tid i garaget. I garaget står då ett par FR bilar på kö att få servas/byggas, en opel -64 udner renovering och ladan.
Tid köpes :(
AntonD
För mycket laddtryck

Inlägg av AntonD »

att du orkar fila å jävlas, husky på åmv hade gjort dina flänsar billigt:P
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikimoe »

Just ja, jag hade ju tänkt be dig borra skiten på skolan i utbyte mot en drivaxel :wink: Nästa gång blir de fanimig ÅMV alltså :doh:

Har fått hem rörböjar från rinkaby rör nu, men kommer inte vara i garaget förrän tidigast nästa helg :(

Jag börjar på ha de flesta delar som krävs för att göra de mesta på eländet, snart dags att böra gruva över bestyckning på förgasarna. Någon vänlig själ som vill hjälpa mig? :wink:
Renegade
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Renegade »

finns de där volvo insuget du hade till salu fortfarande kvar :?: :twisted:
Sällan studsar en termos
Skriv svar