Grundverktyg till portning, vad behövs?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Grundverktyg till portning, vad behövs?

Inlägg av David Herbertsson »

Har prövat att söka i forumet, men har inte riktigt hittat det jag söker...
Har tänkt att portningsöva lite i ett par gamla smallblocks-toppar som jag har liggandes för att sedan ge mig på topparna i bilen. Det jag har tänkt göra är att ta lite i "grytan" under ventilen+ snygga till runt ventilstyrningen.

Jag har tryckluftsdriven slip och stor verkstadskompressor men när det gäller dom roterande filarna är det sämre.. Eftersom dom kostar mellan 350-480:- st. så undrar jag om man behöver mer än en fil?
Den lokala verktygsförsäljaren kunde ta hem roterande filar från LUNA´s sortiment med lite längre skaft. Mätte lite på en av topparna och jag skulle nog behöva en som är runt 150 mm. lång för att komma åt.

Va tror ni som är lite mer rutinerade på detta? Behövs det flera filar och va ska det va för utformning på dom?
Här är länk till dom som LUNA hade: http://katalog.luna.se/

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Dom här fungerar riktigt bra http://www.biltema.se/products/product. ... mId=118000 eller så köper du bara den runda koniska.

Sen är några sliprullar som du trär slipcylindrar med olika korn på inte helt fel.

Dock så gillar jag mest min smärgelduksslip, skitlätt att göra en :thumbright:

Bild
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Stormen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:54 am

Inlägg av Stormen »

Är det aluminium eller gjutjärn du ska porta? Jag har fått höra att slipduksstift ska vara bra till alu, men har inte hittat någonstans där jag kan köpa mindre än 100st :(

Finns roterande HM-filar på biltema, 99:-/st.
Tycker 150mm låter ganska långt, fast jag är van vid Volvo toppar.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

[quote="NikkO"]Dom här fungerar riktigt bra http://www.biltema.se/products/product. ... mId=118000 eller så köper du bara den runda koniska.

Sen är några sliprullar som du trär slipcylindrar med olika korn på inte helt fel.

Dom där Biltema filarna ser ju ut som att dom har standardlängd på skaften, 50 mm eller va det är. Då kommer man väll inte åt nått vidare? Som jag mätte på min topp så vill jag nog ha 150 mm ungefär.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Stormen skrev:Är det aluminium eller gjutjärn du ska porta? Jag har fått höra att slipduksstift ska vara bra till alu, men har inte hittat någonstans där jag kan köpa mindre än 100st :(

Finns roterande HM-filar på biltema, 99:-/st.
Tycker 150mm låter ganska långt, fast jag är van vid Volvo toppar.
Det är ju gjutjärnstoppar. Jag kanske är ute å seglar med längden som jag vill ha..

Jens, eller nån annan som portar v8:a toppar, hur långa skaft bör det va för att det ska gå smidigt?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Stormen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:54 am

Inlägg av Stormen »

Slipsten ska gå ganska bra i gjutjärn. Själv är jag på min första topp och grötar, som dessutom är alu, så jag ska väl egentligen inte yttra mig :roll:
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Mattz Larsson »

Om du kan beställa från summit så har dom långa för både alu och gjutjärn men om du vill handla i sverige kan jag rekomendera jeppe.net han har

Mattz
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Custom skrev: Dom där Biltema filarna ser ju ut som att dom har standardlängd på skaften, 50 mm eller va det är. Då kommer man väll inte åt nått vidare? Som jag mätte på min topp så vill jag nog ha 150 mm ungefär.

/David
Man får ta från båda hållen, sätter stiften ca 5mm in i chuken, och sen får ju slipmaskinen oftast plats en bit in kanalen. Biltemas penn-slipmaskin (lika smal som tryckluftsslangen) med 3mm skaft fungerar bra dår det är svårt att komma åt med den stora.

Det är klart att 150mm hårdmetallfilar skulle vara bra, men dom är lite dyra för mig :/
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Stormen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:54 am

Inlägg av Stormen »

www.jeppe.net fungerar inte, har du någon närmare beskrivning? :)
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

Stormen skrev:www.jeppe.net fungerar inte, har du någon närmare beskrivning? :)

www.jeppes.net ska det va!

/F
Stormen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:54 am

Inlägg av Stormen »

Tack tack! Dom hade slipduksstift! :thumbright: Det var 90st, men i olika sorter. Järnhandlarna jag har sett har inte haft det på hyllan, och då var det 100st av varje sort som gällde :doh:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

150mm känns välldigt långt.
Det kommer att kasta den sned, bara e tidsfråga.

Utstick runt 20mm som mest tycker jag och en maskin som du kommer åt med.
Atlas copco har fina sådana maskiner.
Har även sett andra märken (CP) med liknande utformning.

Med sådana maskiner gör man bra jobb :thumbright:

Stiften behöver man många olika, du kan nog grovköra hela kanalen med ett stifft, men när du skall finputsa till formen runt styrningen och till viss del i grytan kanske du behöver ett annat.
Vanliga stenar behöver man med för att ta bort "toppar" i ytan sen efter hårdmetall filarna.

Sen behöver man sandpapper eller annan modell av finisch slipstift.

En hel arsenal, men det kommer behövas det.
En stadig hand är bra att ha med:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Vart kan man få tag på dessa atlas copco-maskiner, förlängda varianten?
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Många svar hade det blivit nu.. Tackar så mycket!

På bla. Summit finns det ju olika portnings-kit med "sandpappersrullar", hur bra avverkning är det på sådana? Man vill ju inte stå å fila i 100 år innan det händer nått :lol:

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Jag hitta på en riktig snik lösning..
En 12/9 insexskruv m10 som ja borra
ett hål i ena änden o svarva 6mm skaft för slipen..

Funka riktigt fint.. Sen körde ja bara med loctite, cylindrisk fastsättning..

Bild

Jag gillar köra med rund hmfil när ja
grov portar och sen även konisk konvex,
även konvex kan vara bra ha..

Toppen ja fila i finns här:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=255
Skriv svar