Grundverktyg till portning, vad behövs?
-
David Herbertsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Grundverktyg till portning, vad behövs?
Har prövat att söka i forumet, men har inte riktigt hittat det jag söker...
Har tänkt att portningsöva lite i ett par gamla smallblocks-toppar som jag har liggandes för att sedan ge mig på topparna i bilen. Det jag har tänkt göra är att ta lite i "grytan" under ventilen+ snygga till runt ventilstyrningen.
Jag har tryckluftsdriven slip och stor verkstadskompressor men när det gäller dom roterande filarna är det sämre.. Eftersom dom kostar mellan 350-480:- st. så undrar jag om man behöver mer än en fil?
Den lokala verktygsförsäljaren kunde ta hem roterande filar från LUNA´s sortiment med lite längre skaft. Mätte lite på en av topparna och jag skulle nog behöva en som är runt 150 mm. lång för att komma åt.
Va tror ni som är lite mer rutinerade på detta? Behövs det flera filar och va ska det va för utformning på dom?
Här är länk till dom som LUNA hade: http://katalog.luna.se/
/David
Har tänkt att portningsöva lite i ett par gamla smallblocks-toppar som jag har liggandes för att sedan ge mig på topparna i bilen. Det jag har tänkt göra är att ta lite i "grytan" under ventilen+ snygga till runt ventilstyrningen.
Jag har tryckluftsdriven slip och stor verkstadskompressor men när det gäller dom roterande filarna är det sämre.. Eftersom dom kostar mellan 350-480:- st. så undrar jag om man behöver mer än en fil?
Den lokala verktygsförsäljaren kunde ta hem roterande filar från LUNA´s sortiment med lite längre skaft. Mätte lite på en av topparna och jag skulle nog behöva en som är runt 150 mm. lång för att komma åt.
Va tror ni som är lite mer rutinerade på detta? Behövs det flera filar och va ska det va för utformning på dom?
Här är länk till dom som LUNA hade: http://katalog.luna.se/
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Dom här fungerar riktigt bra http://www.biltema.se/products/product. ... mId=118000 eller så köper du bara den runda koniska.
Sen är några sliprullar som du trär slipcylindrar med olika korn på inte helt fel.
Dock så gillar jag mest min smärgelduksslip, skitlätt att göra en

Sen är några sliprullar som du trär slipcylindrar med olika korn på inte helt fel.
Dock så gillar jag mest min smärgelduksslip, skitlätt att göra en

/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
-
David Herbertsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
[quote="NikkO"]Dom här fungerar riktigt bra http://www.biltema.se/products/product. ... mId=118000 eller så köper du bara den runda koniska.
Sen är några sliprullar som du trär slipcylindrar med olika korn på inte helt fel.
Dom där Biltema filarna ser ju ut som att dom har standardlängd på skaften, 50 mm eller va det är. Då kommer man väll inte åt nått vidare? Som jag mätte på min topp så vill jag nog ha 150 mm ungefär.
/David
Sen är några sliprullar som du trär slipcylindrar med olika korn på inte helt fel.
Dom där Biltema filarna ser ju ut som att dom har standardlängd på skaften, 50 mm eller va det är. Då kommer man väll inte åt nått vidare? Som jag mätte på min topp så vill jag nog ha 150 mm ungefär.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
David Herbertsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Det är ju gjutjärnstoppar. Jag kanske är ute å seglar med längden som jag vill ha..Stormen skrev:Är det aluminium eller gjutjärn du ska porta? Jag har fått höra att slipduksstift ska vara bra till alu, men har inte hittat någonstans där jag kan köpa mindre än 100st
Finns roterande HM-filar på biltema, 99:-/st.
Tycker 150mm låter ganska långt, fast jag är van vid Volvo toppar.
Jens, eller nån annan som portar v8:a toppar, hur långa skaft bör det va för att det ska gå smidigt?
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Mattz Larsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
- Ort: Gävle
Man får ta från båda hållen, sätter stiften ca 5mm in i chuken, och sen får ju slipmaskinen oftast plats en bit in kanalen. Biltemas penn-slipmaskin (lika smal som tryckluftsslangen) med 3mm skaft fungerar bra dår det är svårt att komma åt med den stora.Custom skrev: Dom där Biltema filarna ser ju ut som att dom har standardlängd på skaften, 50 mm eller va det är. Då kommer man väll inte åt nått vidare? Som jag mätte på min topp så vill jag nog ha 150 mm ungefär.
/David
Det är klart att 150mm hårdmetallfilar skulle vara bra, men dom är lite dyra för mig :/
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
www.jeppe.net fungerar inte, har du någon närmare beskrivning? 
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Stormen skrev:www.jeppe.net fungerar inte, har du någon närmare beskrivning? :)
www.jeppes.net ska det va!
/F
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
150mm känns välldigt långt.
Det kommer att kasta den sned, bara e tidsfråga.
Utstick runt 20mm som mest tycker jag och en maskin som du kommer åt med.
Atlas copco har fina sådana maskiner.
Har även sett andra märken (CP) med liknande utformning.
Med sådana maskiner gör man bra jobb
Stiften behöver man många olika, du kan nog grovköra hela kanalen med ett stifft, men när du skall finputsa till formen runt styrningen och till viss del i grytan kanske du behöver ett annat.
Vanliga stenar behöver man med för att ta bort "toppar" i ytan sen efter hårdmetall filarna.
Sen behöver man sandpapper eller annan modell av finisch slipstift.
En hel arsenal, men det kommer behövas det.
En stadig hand är bra att ha med:)
Det kommer att kasta den sned, bara e tidsfråga.
Utstick runt 20mm som mest tycker jag och en maskin som du kommer åt med.
Atlas copco har fina sådana maskiner.
Har även sett andra märken (CP) med liknande utformning.
Med sådana maskiner gör man bra jobb
Stiften behöver man många olika, du kan nog grovköra hela kanalen med ett stifft, men när du skall finputsa till formen runt styrningen och till viss del i grytan kanske du behöver ett annat.
Vanliga stenar behöver man med för att ta bort "toppar" i ytan sen efter hårdmetall filarna.
Sen behöver man sandpapper eller annan modell av finisch slipstift.
En hel arsenal, men det kommer behövas det.
En stadig hand är bra att ha med:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
David Herbertsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Många svar hade det blivit nu.. Tackar så mycket!
På bla. Summit finns det ju olika portnings-kit med "sandpappersrullar", hur bra avverkning är det på sådana? Man vill ju inte stå å fila i 100 år innan det händer nått
/David
På bla. Summit finns det ju olika portnings-kit med "sandpappersrullar", hur bra avverkning är det på sådana? Man vill ju inte stå å fila i 100 år innan det händer nått
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Jag hitta på en riktig snik lösning..
En 12/9 insexskruv m10 som ja borra
ett hål i ena änden o svarva 6mm skaft för slipen..
Funka riktigt fint.. Sen körde ja bara med loctite, cylindrisk fastsättning..
Jag gillar köra med rund hmfil när ja
grov portar och sen även konisk konvex,
även konvex kan vara bra ha..
Toppen ja fila i finns här:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=255
En 12/9 insexskruv m10 som ja borra
ett hål i ena änden o svarva 6mm skaft för slipen..
Funka riktigt fint.. Sen körde ja bara med loctite, cylindrisk fastsättning..
Jag gillar köra med rund hmfil när ja
grov portar och sen även konisk konvex,
även konvex kan vara bra ha..
Toppen ja fila i finns här:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=255