tillsätta vatten påskynda laddtrycket?
tillsätta vatten påskynda laddtrycket?
vet inte om den passar i avancerat... kan flyttas till allmänt om inget annat...
satt och grubblande lite ångturbiner igårkväll....
alla vet ju att antilagg och launch sliter ganska hårt på grejerna..sen har ju inte alla tillgång till det.. dom som kör simplare sprut eller förgasare..
skulle man kunna sätta munnstycke utanför varje avgasport å duscha in vatten i grenröret?
någon som provat detta?
vet nån hur många ggr vatten expanderar sin storlek vid förångning?
tycker att man borde få mer massa att dra igång tubon med om man tillsätter vatten som förångas hastigt... eller det kanske tar för mkt värme energi?..
satt även och grubblade lite på hur materialet i grenröret skulle reagera?
Mvh Matte
satt och grubblande lite ångturbiner igårkväll....
alla vet ju att antilagg och launch sliter ganska hårt på grejerna..sen har ju inte alla tillgång till det.. dom som kör simplare sprut eller förgasare..
skulle man kunna sätta munnstycke utanför varje avgasport å duscha in vatten i grenröret?
någon som provat detta?
vet nån hur många ggr vatten expanderar sin storlek vid förångning?
tycker att man borde få mer massa att dra igång tubon med om man tillsätter vatten som förångas hastigt... eller det kanske tar för mkt värme energi?..
satt även och grubblade lite på hur materialet i grenröret skulle reagera?
Mvh Matte
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: tillsätta vatten påskynda laddtrycket?
Mattias J skrev:
vet nån hur många ggr vatten expanderar sin storlek vid förångning?
Mvh Matte
jag har hört ungefär 10 tusen ggr expanderar den
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- Erik Sandström
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 318
- Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
- Ort: Sävar
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
då har jag nog hört kostiga rykten om vattens expandering.. tur nån kommer och rättar till det hela
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- sura
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 210
- Blev medlem: tor sep 20, 2007 5:56 am
- Ort: Surahammar
- Kontakt:
Syrrans ex hade ett sånt system på sin rallybil, en Escort WRC.
Där satt det små munstycken i grenröret som duschade ut lite vatten, och ökade mängden "avgaser".
Sen istället för att dumpa laddtrycket rakt ut, så leddes det tillbaka in i kollektorn före turbon.
Det kan vara en intressant grej att prova.
Jag vet inte vad lambdasonden gillar att få vattenånga på sig, men det är väl bara att prova.
Där satt det små munstycken i grenröret som duschade ut lite vatten, och ökade mängden "avgaser".
Sen istället för att dumpa laddtrycket rakt ut, så leddes det tillbaka in i kollektorn före turbon.
Det kan vara en intressant grej att prova.
Jag vet inte vad lambdasonden gillar att få vattenånga på sig, men det är väl bara att prova.
Snabbast i Hallsta Moppers 124 km/h
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
låter verkligen vettigt... tror inte lambdasonden bryr sig värst.. den står ju ut med kondens varje gång man kallstartar..sura skrev:Syrrans ex hade ett sånt system på sin rallybil, en Escort WRC.
Där satt det små munstycken i grenröret som duschade ut lite vatten, och ökade mängden "avgaser".
Sen istället för att dumpa laddtrycket rakt ut, så leddes det tillbaka in i kollektorn före turbon.
Det kan vara en intressant grej att prova.
Jag vet inte vad lambdasonden gillar att få vattenånga på sig, men det är väl bara att prova.
sen behöver man ju inte ha bredbandslamndan inkopplad alltid.. räcker ju att den sitter där mappning och felsökning..
ska spåna vidare i detta å kanske göra nån prototyp.. har ju en massa olika fina munstycke på jobb med riktigt fin dimma.. rostria desutom så dom går att svetsa fast eller bygga en hållare så man kan bytta dom mellan storlekarna när man testar
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
- Påsen Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: sön jul 09, 2006 5:19 pm
- Ort: Älmhult
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vi har exprimenterat lite oseriöst med detta för många år sen jag har också i år haft ång turbin boken från skolan vi sängen som kvälls läsning.
jag ska göra tester på detta senare i vår på min B20.
jag ska göra tester på detta senare i vår på min B20.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
hur gjorde ni när ni var oseriösa jens?Jens Gustavsson skrev:vi har exprimenterat lite oseriöst med detta för många år sen jag har också i år haft ång turbin boken från skolan vi sängen som kvälls läsning.
jag ska göra tester på detta senare i vår på min B20.
du tror alltså att detta kan fungera om man tillsätter rätt mängd vatten ?
jag försöker komma på nått VARFÖR det inte skulle fungera... det enda jag kan tänka mig är att värme energin i avgaser minskar något.. men man måste ju kunna göra en kompromiss och få till det ganska bra om man tillsätter rätt mängd vatten tycker jag..
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vi körde på vatten insprutning på den tiden och i starten så laddade vi in vatten i luftfiltret än fast laddtrycket var lägre än vad tryckkontakten var instäld på, då vart det lite mer laddtryck och snurr på turbon i starten men senare så hade vi tänkt köra in vattnet direkt i grenröret men i samma veva köpte vi msd och byggde egna 2 step moduler och då fungerade det så bra så att det inte vart mer exprimenterat med vatten men nu är det aktuellt igen när jag ska åka automatlåda.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag ska exprimentera att köra in olika mängder vatten i grenröret både tidigt mot toppen och i colektorn närmare turbon.
jag ska också prova att köra in ren vatten ånga mot direkt i avgashusets slut när avgaserna viker in mot propellern. men det är hemligt än
jag ska också prova att köra in ren vatten ånga mot direkt i avgashusets slut när avgaserna viker in mot propellern. men det är hemligt än

Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons nov 26, 2008 9:16 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Påsen Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: sön jul 09, 2006 5:19 pm
- Ort: Älmhult
Jens Gustavsson skrev:jag ska exprimentera att köra in olika mängder vatten i grenröret både tidigt mot toppen och i colektorn närmare turbon.
jag ska också prova att köra in ren vatten ånga mot direkt i avgashusets slut när avgaserna viker in mot propellern. men det är hemligt än
skönt att det inte bara jag som ligger och grubblar på sånna här skumma saker

ja frågan är ju den vart man ska spruta in vattnet... där det är som varmast och längst ifrån eller närmare turbon..
om man sprutar in det precis utanför avgasportarna så borde det ju *kyla* ner alla avgaserna .. men om man sätter det i turbon så har man ju kvar värme energin från avgaserna... tycker man iaf ?
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vattnet ska ju hinna bli ånga också före turbon, men om man har vattnet närmare 100grader
redan före det kommer in i avgaserbna så går det inte åt så mycke energi mm 


True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/