tillsätta vatten påskynda laddtrycket?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

tillsätta vatten påskynda laddtrycket?

Inlägg av Mattias J »

vet inte om den passar i avancerat... kan flyttas till allmänt om inget annat...

satt och grubblande lite ångturbiner igårkväll....

alla vet ju att antilagg och launch sliter ganska hårt på grejerna..sen har ju inte alla tillgång till det.. dom som kör simplare sprut eller förgasare..

skulle man kunna sätta munnstycke utanför varje avgasport å duscha in vatten i grenröret?
någon som provat detta?

vet nån hur många ggr vatten expanderar sin storlek vid förångning?

tycker att man borde få mer massa att dra igång tubon med om man tillsätter vatten som förångas hastigt... eller det kanske tar för mkt värme energi?..

satt även och grubblade lite på hur materialet i grenröret skulle reagera?





Mvh Matte
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: tillsätta vatten påskynda laddtrycket?

Inlägg av Roger Berglund »

Mattias J skrev:
vet nån hur många ggr vatten expanderar sin storlek vid förångning?
Mvh Matte

jag har hört ungefär 10 tusen ggr expanderar den
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

när vatten värms från 99.9 grader till 100.1 grader vid atmosfärstryck ökar det sin volym ca 1672 gånger, vid slutna kammare gäller andra förhållanden eftersom trycket då ökar allteftersom förångningen fortskrider.
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

då har jag nog hört kostiga rykten om vattens expandering.. tur nån kommer och rättar till det hela
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
sura
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: tor sep 20, 2007 5:56 am
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av sura »

Syrrans ex hade ett sånt system på sin rallybil, en Escort WRC.
Där satt det små munstycken i grenröret som duschade ut lite vatten, och ökade mängden "avgaser".

Sen istället för att dumpa laddtrycket rakt ut, så leddes det tillbaka in i kollektorn före turbon.
Det kan vara en intressant grej att prova.
Jag vet inte vad lambdasonden gillar att få vattenånga på sig, men det är väl bara att prova.
Snabbast i Hallsta Moppers 124 km/h

"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

sura skrev:Syrrans ex hade ett sånt system på sin rallybil, en Escort WRC.
Där satt det små munstycken i grenröret som duschade ut lite vatten, och ökade mängden "avgaser".

Sen istället för att dumpa laddtrycket rakt ut, så leddes det tillbaka in i kollektorn före turbon.
Det kan vara en intressant grej att prova.
Jag vet inte vad lambdasonden gillar att få vattenånga på sig, men det är väl bara att prova.
låter verkligen vettigt... tror inte lambdasonden bryr sig värst.. den står ju ut med kondens varje gång man kallstartar..

sen behöver man ju inte ha bredbandslamndan inkopplad alltid.. räcker ju att den sitter där mappning och felsökning..

ska spåna vidare i detta å kanske göra nån prototyp.. har ju en massa olika fina munstycke på jobb med riktigt fin dimma.. rostria desutom så dom går att svetsa fast eller bygga en hållare så man kan bytta dom mellan storlekarna när man testar
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Påsen Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jul 09, 2006 5:19 pm
Ort: Älmhult

Inlägg av Påsen Racing »

Håll oss uppdaterade om detta Mattias :)

/påsen
PÅSEN RACING
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi har exprimenterat lite oseriöst med detta för många år sen jag har också i år haft ång turbin boken från skolan vi sängen som kvälls läsning.

jag ska göra tester på detta senare i vår på min B20.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

Påsen Racing skrev:Håll oss uppdaterade om detta Mattias :)

/påsen
det skall jag göra :)
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

Jens Gustavsson skrev:vi har exprimenterat lite oseriöst med detta för många år sen jag har också i år haft ång turbin boken från skolan vi sängen som kvälls läsning.

jag ska göra tester på detta senare i vår på min B20.
hur gjorde ni när ni var oseriösa jens?

du tror alltså att detta kan fungera om man tillsätter rätt mängd vatten ?

jag försöker komma på nått VARFÖR det inte skulle fungera... det enda jag kan tänka mig är att värme energin i avgaser minskar något.. men man måste ju kunna göra en kompromiss och få till det ganska bra om man tillsätter rätt mängd vatten tycker jag..
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi körde på vatten insprutning på den tiden och i starten så laddade vi in vatten i luftfiltret än fast laddtrycket var lägre än vad tryckkontakten var instäld på, då vart det lite mer laddtryck och snurr på turbon i starten men senare så hade vi tänkt köra in vattnet direkt i grenröret men i samma veva köpte vi msd och byggde egna 2 step moduler och då fungerade det så bra så att det inte vart mer exprimenterat med vatten men nu är det aktuellt igen när jag ska åka automatlåda.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag ska exprimentera att köra in olika mängder vatten i grenröret både tidigt mot toppen och i colektorn närmare turbon.


jag ska också prova att köra in ren vatten ånga mot direkt i avgashusets slut när avgaserna viker in mot propellern. men det är hemligt än :hihi:
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons nov 26, 2008 9:16 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Påsen Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jul 09, 2006 5:19 pm
Ort: Älmhult

Inlägg av Påsen Racing »

Hehe, låter som om du har lite projekt nu Jens :D
Verkar alltid hända något spännande med din/dina bilar.

/Påsen
PÅSEN RACING
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

Jens Gustavsson skrev:jag ska exprimentera att köra in olika mängder vatten i grenröret både tidigt mot toppen och i colektorn närmare turbon.


jag ska också prova att köra in ren vatten ånga mot direkt i avgashusets slut när avgaserna viker in mot propellern. men det är hemligt än :hihi:

skönt att det inte bara jag som ligger och grubblar på sånna här skumma saker :hihi:

ja frågan är ju den vart man ska spruta in vattnet... där det är som varmast och längst ifrån eller närmare turbon..

om man sprutar in det precis utanför avgasportarna så borde det ju *kyla* ner alla avgaserna .. men om man sätter det i turbon så har man ju kvar värme energin från avgaserna... tycker man iaf ?
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vattnet ska ju hinna bli ånga också före turbon, men om man har vattnet närmare 100grader :wink: redan före det kommer in i avgaserbna så går det inte åt så mycke energi mm :)
Skriv svar