Tilpasning av rustfrie ventiler i en 531 topp

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
trympa
Ganska mycket laddtryck

Tilpasning av rustfrie ventiler i en 531 topp

Inlägg av trympa »

Har ett sett med 44/40mm rustfrie ventiler som skal monteres i en nyoverhalt/portet Volvo 531 topp.
Ventilene er til volvo 8v men pga. litt mindre A-mål så kommer de lengre opp emot kammen enn std. ventiler,så tynneste shims (3,30mm) blir ikke tilstrekkelig tynn for å oppnå rett ventilspel.

Hva er fremgangsmåten for best resultat?

1.Korte inn ventil, er det gunstig? Kan jo ikke korte for mye pga. ventiltrykker kommer for langt ned og hviler på retainer. (er vel kanskje coating på toppen av ventilstammen også?)
2.Frese nye tynnere shims? (Hvor tynne shims er det mulig å kjøre med)
2.Maskinere taket inne i ventiltrykker,for å få den dypere?

Eller en kombinasjon av de nevnte.. :?:
Senast redigerad av trympa den tor nov 27, 2008 7:41 pm, redigerad totalt 1 gånger.
trympa
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av trympa »

Ingen som har noen tips og triks?
nilsan
För mycket laddtryck

Inlägg av nilsan »

BMW har tunnare shims! ner till 3.0 vad jag vet.
trympa
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av trympa »

ok,takkar

Men på innsugsventilene får jeg ikke imellan bladsøker med 3.30 bricke,så 3.00 blir lite knapt.

Er jo nye ventilseter på avgas og de på innsug er skjært i kun en gang. Så setene sitter ikke for langt inn i toppen de heller.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

trympa skrev:ok,takkar

Men på innsugsventilene får jeg ikke imellan bladsøker med 3.30 bricke,så 3.00 blir lite knapt.

Er jo nye ventilseter på avgas og de på innsug er skjært i kun en gang. Så setene sitter ikke for langt inn i toppen de heller.
svarva av ventilskaftet så kan du använda vettiga schims
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
trympa
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av trympa »

Ja har vurdert det,bare lurte på om det har noe å si for ventilskaftet. Vil jo ikke ende opp med kantarellformede skaft.

Ser ikke helt behovet for lashcaps på en kam som løfter 11.00mm og har 278grader dur. ved 0.40mm ventilspel.
Bruk av lashcaps vil jo bare forverre problemet med å oppnå rett spel også.. :)

Knastsporen er litt lengre opp på stammen på de rustfrie ventilene,så kan ikke ta av de så mye før ventiltrykker kommer i konflikt med retainer. (retainere er i alu. og innbiller meg at de bygger høyere oppover enn ditto i stål,er litt i tvil om jeg skal bruk alu. retainers også.)

Men får måle litt hvor mye jeg kan korte ned ventilene da.
Senast redigerad av trympa den tor nov 27, 2008 8:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
nilsan
För mycket laddtryck

Inlägg av nilsan »

Hade lite samma problem o det slutade med att jag brukade en omslipad org. kam med mindre bascirkel.
trympa
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av trympa »

Ja det har jeg vurdert.

Men har en sprill ny Grp. A t5 race. Den har litt mindre bascirkel enn VX3 kammen jeg hadde i før hvertfall.

Fins sikkert kammer med enda mindre bascirkel,men orker ikke spandere på meg nok en ny kam :D
Stormen
Lite mer laddtryck

Inlägg av Stormen »

Du har inga kontakter så du kan få låna lite tid i en planslip med magnetbord? Vet inte hur härddjupet ser ut, så jag kan inte säga hur mycket du kan slipa ner dom, men en del borde väl gå? Slipa i så fall på dom tunnaste.
Annars går det väl att köra med tryckare utan plats för schims och slipa till lashcaps för rätt mått.
trympa
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av trympa »

Kjenner desverre ingen her i Oslo,hadde jeg fortfarande butt i hemorten så :) Virker som dere svensker har mye mer tilgang til maskiner runtom.
Står vel en fres og dylikt i annenhver grasje omtrent!? hehe

Er vel bare å legge den slipade sidan på shimsen ned i tryckaren isåfall. Så den herdede siden blir liggende opp imot kammen som vanlig.

Det med spesialtryckare och slipade lashcaps var jo inte så dumt.

Har bare ikke noe behov for lashcaps med den kammen,fjærer og turtallet som blir aktuelt. kanskje i grenseland?
Skriv svar