Volvo Amazon V8 TILL SALU!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Turbo-Tom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån okt 25, 2004 11:03 pm
Ort: Trondheim / Norge

Volvo Amazon V8 TILL SALU!

Inlägg av Turbo-Tom »

Her kommer litt info om min Amazon race-bil.
Bilen har gått som racebil noen år i Sør-Sverige.
Den har gått 9.57 sek på 402 M med Chevy 331 motoren og NOS.
11.3 sek uten gas.
Den har fullt bur, taksenket, plastskjermer foran/panser samt bagasjelokk.
Chrysler 8 3/4" med Strangeaksler.
2 Tr. Powerglide.
Motor Chevy 331, (Defekt)
Men har fått tak i ny motorblock som jeg skal bytte over alt av deler.
Kommer med mere informasjon og bilder etterhvert.
Har også lagt ut et par bilder av min Willys 41 coupe, som jeg skal sette igang med etter at Amazonen er kjørbar igjen.
Om det er enkelte ord dere ikke forstår, så er det bare å spørre. :D



Bild

Bild

Takker herved Fredrik Holmgren for lån av garage.!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Turbo-Tom den fre feb 20, 2009 7:03 am, redigerad totalt 9 gång.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

Kina turbokit ? :)
Användarvisningsbild
Turbo-Tom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån okt 25, 2004 11:03 pm
Ort: Trondheim / Norge

Inlägg av Turbo-Tom »

Skrev kanskje litt feil, men det er et billig Turbo-kit som helt sikkert er laget i Kina.. Kvaliteten er jeg usikker på. Jeg kjører til det smeller.. :)
Westrin
För mycket laddtryck
Inlägg: 169
Blev medlem: lör sep 01, 2007 8:40 pm
Ort: Iggesund

Inlägg av Westrin »

Det där måste ju vara Amazonen som byggdes här på orten nån gång på 90-talet.
Per-Johan Westrin
Volvo 140 V8 Turbo
Användarvisningsbild
Turbo-Tom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån okt 25, 2004 11:03 pm
Ort: Trondheim / Norge

Inlägg av Turbo-Tom »

Det kan godt hende. :)
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Mattz Larsson »

Den har gått i Gävle en tid såldes norr över men när det blev kallt så frös blocket sönder och nu såld till Norge.
Kul att det blir turbo :thumbright:

Mattz
Användarvisningsbild
Turbo-Tom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån okt 25, 2004 11:03 pm
Ort: Trondheim / Norge

Inlägg av Turbo-Tom »

Jepp, det skjedde på tur opp til Skellefteå etter at jeg kjøpte bilen.
Hadde forrige eier sagt ifra om dette, så hadde aldrig motoren blitt ødelagt.
Men det er vel litt min feil også, som ikke sjekket om det var glykol.
Men nå har jeg fått tak i en identisk blokk med samme borr og småtappsvev. ( 327 + 0.30 borr = 331 cui :) )
4500.- sek + noen nye pakninger.
Så det ble ikke så ille som jeg trodde først.

Jeg skal bygge opp den 331 motoren, og kanskje ha den i min Willys Coupe.
Bilen står nå i Skellefteå i påvente av varmere vær og nybygd motor..
Avventer med å importere den til Norge, for her er det dårligere utvalg av baner.
Kanskje jeg skulle pakke kofferten og flytte til Sverige? :hihi:
Användarvisningsbild
Lepsyl
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre aug 22, 2008 11:10 am

Inlägg av Lepsyl »

Riktigt ball amazon och ballt med v8 också :thumbright:
Hur tog du hem turbo kittet från www.ssautochrome.com? gick det smidigt och hur mycket fick du betala innan du hade det hemma?
Var det värt pengarna?
Ska bli kul att följa bygget :D
Användarvisningsbild
Turbo-Tom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån okt 25, 2004 11:03 pm
Ort: Trondheim / Norge

Inlägg av Turbo-Tom »

Hei!
Det ble 639 $ + frakt.
Ble ingen moms/tull.
Kan forklare det via PM..
lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: tor mar 30, 2006 2:26 pm
Ort: Bjursås

Inlägg av lundkvist »

den bilen gick några år i Bjursås utanför Falun. tror den gjorde höga 9or som bäst.
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Grym bil :thumbright:
Blir bara fler och fler rak framåka bilar :hihi:
Användarvisningsbild
Turbo-Tom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån okt 25, 2004 11:03 pm
Ort: Trondheim / Norge

Inlägg av Turbo-Tom »

lundkvist skrev:den bilen gick några år i Bjursås utanför Falun. tror den gjorde höga 9or som bäst.
Den har gjort 8.80 som best ifølge forrige eier, men det var med forrige motoren.. :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är den amazonen som har stått hos fredde holmgren :thumbright:

den är cool, jag har varit och smyg kikat på den :)

det där övre turbo kina kittet såg ju lite sportigare ut mer separata wg och mer lika långa rör i grenrören.

blit kul att höra hur den kommer att gå, hur stora är turbosarna in och ut?
Användarvisningsbild
Turbo-Tom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån okt 25, 2004 11:03 pm
Ort: Trondheim / Norge

Inlägg av Turbo-Tom »

Jens Gustavsson skrev:det är den amazonen som har stått hos fredde holmgren :thumbright:

den är cool, jag har varit och smyg kikat på den :)

det där övre turbo kina kittet såg ju lite sportigare ut mer separata wg och mer lika långa rör i grenrören.

blit kul att höra hur den kommer att gå, hur stora är turbosarna in och ut?
Hei!
Det blir nok det Turbokittet med sep. wg som blir brukt.
Skal ta noen mål av dem etterhvert.
Men jeg vet at de turboene med int. wg har større inducer og exducer enn de med sep. wg.
Det er mulig jeg setter på noen andre større turboer fra en lastebil som har T3 flens.

Dette blir et lite eksperiment, blir artig å se hvilken effekt jeg får ut av en nesten standard 305, og hvor lenge det holder...
Användarvisningsbild
Turbo-Tom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån okt 25, 2004 11:03 pm
Ort: Trondheim / Norge

Inlägg av Turbo-Tom »

Hvilket kolvringsgap bør jeg ha på min 305 motor?
Den skal gå på E85.
Effektmålet med Turbokittet er 5-600 hk.
Skriv svar