83borr vitmotor + mycke hk???
Hej! Jag måste flika in med min teori som går ut på att vattnet kokar bort i springan (ångblåsa) vid långvarig och hög belastning.( tex.lång raka på banan ) Var vid sylinder väggen utvidgas tillfälligt för att sedan när vattnet kommer tillbaka i springan krympa tillbaka. Detta upprepas gång på gång varvid sylindern utmattas tills den spricker. Detta stöds tycker jag av att dom sena x40 motorerna skulle klara sig lite längre. Då dom har en springa som är 0.8mm istället för 0.6mm om dom är lika som femmorna även om dom teoretiskt har lite tunnare vägg. Och jag tror att en 83 borr som är shimsad är starkare än en 81 borr som inte är det. Sylindrarna stöder varandra pluss att du inte har samma ång bildning som förhindrar kylningen. Och shimset leder även bort värmen bättre än ånga. Vad tror ni om detta? M.V.H JG
- no1_martin
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Jag gissar att många av dessa maskiner går med små aggregat gjutet grenrör och orginal styrsystem. Som skrivit tidigare i tråden. En viss effekt är inte lika med samma förbräningstryck. Med bättre andningsvägar (stora aggregat och roligare kammar) håller motorn bättre.
Kör 965T 440bwhp
Bygger 244 Banracebil
Bygger Speedcraft 17" lekbåt. Har kommit ett hus emellan men nån gång skall den bli klar.
Bygger 244 Banracebil
Bygger Speedcraft 17" lekbåt. Har kommit ett hus emellan men nån gång skall den bli klar.
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
ja har kört sönder block på de viset med...torpis skrev:vad gäller S40 är det inte snack, här finns många block med sprickor i.Daniel 850 skrev:
ska säga att de är mycket snack att dom blocken inte håller
Mvh Wigge
Det är ju enkelt gjort att välja att bygga på rätt block från en början. synd att chansa, men vet ju inte i förväg om man har ett block av god kvalitet eller ett som utmattas fortare.
men de var med små snurror med massa ladd väldigt tidigt å
utan schims mellan foderna.. går man på större snurror å inte bygger motorer för å dra husvagn (dvs ha fullt ladd vid 2500 typ)så håller de för mer än man tror!
ex turboari hans 5a, den är större än 83mm i borr den lämnade mer än 800....
men står man å ska bygga en värsting ska man inte tveka att välja 81mm.. ja vill bara säga att de går få de hålla bra med stort borr å mycke puler med rätt setup!
mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Låter som en intressant téori högfödes vattenpump lanske vore något att sattsa på då
JÖRGEN.G skrev:Hej! Jag måste flika in med min teori som går ut på att vattnet kokar bort i springan (ångblåsa) vid långvarig och hög belastning.( tex.lång raka på banan ) Var vid sylinder väggen utvidgas tillfälligt för att sedan när vattnet kommer tillbaka i springan krympa tillbaka. Detta upprepas gång på gång varvid sylindern utmattas tills den spricker. Detta stöds tycker jag av att dom sena x40 motorerna skulle klara sig lite längre. Då dom har en springa som är 0.8mm istället för 0.6mm om dom är lika som femmorna även om dom teoretiskt har lite tunnare vägg. Och jag tror att en 83 borr som är shimsad är starkare än en 81 borr som inte är det. Sylindrarna stöder varandra pluss att du inte har samma ång bildning som förhindrar kylningen. Och shimset leder även bort värmen bättre än ånga. Vad tror ni om detta? M.V.H JG
Skara 0761616519
Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Det är också en rimmlig teori. 16T-19T ger ladd rätt tidigt, även på 1.9liter.Daniel 850 skrev:
ja har kört sönder block på de viset med...
men de var med små snurror med massa ladd väldigt tidigt å
utan schims mellan foderna.. går man på större snurror å inte bygger motorer för å dra husvagn (dvs ha fullt ladd vid 2500 typ)så håller de för mer än man tror!
mvh Wigge
Sen vill inte jag personligen jämföra strippenbilar som behöver gå max 6 repor åt gången. Jag har 10mil till jobbet ToR, jobbigt att knuffa bil... så 81mm känns tryggare för mig hehe.
Han har tom borrat till 84mm (kör iaf 84mm Wössnerkolvar)Daniel 850 skrev: ex turboari hans 5a, den är större än 83mm i borr den lämnade mer än 800....
Visserligen betongfyllt block. Frän motor helt klart. Arga kammar, lite portning av Ari själv och lite laddtryck på det. Originalventiler från en RN sugfemma.