Lönnmördarcupén

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag har också funderat i de banorna, men kan inte komma på varför i så fall.
Jag har provat att blåsa med tryckluften från oljekanalen i vevtappen genom hela systemet ända till oljepumpen.
Det verkade gå ung. lika trögt från både 1:an och 4:an.
Vissligen är ju båda dåliga också :doh:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Men :shock:
Det är ju inte möjligt, du verkar ju ha varit så noga och tänkt på allt och är man det kan det ju inte gå fel.

Hur såg det blocket ut när du plockade isär det från första början?
Med std vev och allt?

Kan det vara så att du kanske får dra ett borr igenom kanalerna för att se så det inte sitter nått hårt i eller liknande?

skruva ur pluggarna från huvudgången i blocket.
Pilla genom en rensare eller ett borr eller pianotråd så du ser att det kommer ut i huvudkanalen.
du åker med stumma tryckare väll?
Är det fullt oljetryck i toppen som std?

Måste säga att motorer som jag åkt med som har restriktor till dom mekaniska tryckarna har haft finare lager med std oljepump med schimsat 2mm

Sedan har jag ju åkt motorer med std pump och hyrdaultryckare med fullt flöde och dom har faktiskt sett mer konstíga ut.

Vet inte om det är nått sammanträffande men det är värt en tanke.

Vad kör du med för oljefilter på motorn?
Har du oljekylare?
Isåfall, sitter allt rätt på oljekylaren, vet att man kan vända dom fel och då uppstår det fenomen.

Detta måste det ju gå att gå till botten med tycker jag.

Hoppas veven klarade sig.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

fy fan så tråkigt :(
lider med dig..
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

j björk skrev:Jag har också funderat i de banorna, men kan inte komma på varför i så fall.
Jag har provat att blåsa med tryckluften från oljekanalen i vevtappen genom hela systemet ända till oljepumpen.
Det verkade gå ung. lika trögt från både 1:an och 4:an.
Vissligen är ju båda dåliga också :doh:
Hadde jag varit dej hadde jag tagit med blocket till någon seriös motorfirma för att rengöra ordentligt och titta på grejerna.

Dom bör väl se om flödet verkar ok i kanalerna.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Hej, jag kör med mekaniska tryckare, har inte ändrat något på oljeflödet till toppen.
Jag har 230:ins org. olje/vatten kylare monterad, dock inte kopplat vatten till den.
Den går inte vända fel.

Veven är ok.
Nu sitter det nya vevlager i, och motorn är varmkörd.
Ska varmköra en gång till och riva och kolla.
Jag hoppas på att det helt enkelt var jag själv som skojade till det och kastade in en näve grus någonstans vid monteringen :roll:

Funkar det inte nu är det väl bara inse fakta och riva alltihop igen :doh:
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

blir det rapport i kväll om hur det gick???
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Nej, fan.
Det är ju ikväll jag fått ihop den och varmkört första svängen :hihi:
Måste äta och sova också, har ju så att säga ett dagjobb också :wink:

Ingen som har en dragkedja till oljetråget :roll:
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Fyy lider med dig.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Hann aldrig uppdatera igårkväll.

Varmkörde i alla fall igen igår, och rev isär.
Tja, det såg ju bättre ut åtminstonde.

Bild

Orsaken att det ser lite mobbat ut kan nog vara att jag var pinsamt oseriös när jag satte ihop med nya lagren :oops:

Jag satte helt enkelt ihop alltihop och startade.
Fick inget oljetryck först, stängde av och drog runt ett par varv för hand.
Startade igen och fick tryck.
Vet inte om drevet inte häktat i ord. först, eller om det bara tog lite jobbigt lång tid att få tryck.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Kan tillägga att det bara är vevlagren som var nya här, ramlagren set ut som förut.

Jag verkade ha rätt bra oljetryck först, men tappade något bar sedan över hela registret, och fick inte så tydligt tryck där ventilen öppnade.

När jag plockade isär fick jag se att tätningen till röret från oljepumpen till blocket hade börjat krypa över pressvecket på röret.

Svarvade till en liten hylsa och satte på röret:
Bild
Bild

Såhär ser det ut monterat:
Bild
Hoppas det ska funka nu.
Nu är planen att provköra lite försiktigt innan jag river igen..
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Jag brukar köra med dubbla gummitätningar !

Hoppas att det funkar nu då ..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jo, har sett att en del gör så.
Men jag tänkte att en liten konisk hylsa som precis passar/trycks mot blocket borde vara säkrare.

Dock blev det en del spänn i röret, saknas bara att den andra tätningen kryper över nu istället :doh:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Förresten, ett par bilder blev väl lite bättre än vanligt i alla fall?
Mattias, Daniel? :wink:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Klart bättre. :thumbright:

Hoppas oljetrycket består nu.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Ort: Gävle

Inlägg av JBlom »

Bilen är ju så sjukt ball. :thumbright:
Hoppas du får till strulet med maskinen så man får se den till sommaren. :)
SkogenRacing Gävle
Skriv svar