Hej!
Ja allt började väl med att man vaknade upp en lördagmorron (rättare sagt förra veckan, lördagen den 6e december) undrandes vad dagen hade att erbjuda:

Kom på att jag precis hade köpt en besiktad Volvo 744 -88 för 3000kr:

En 32000mila B230f på "116hk" är inte direkt nån vild maskin i originalutförande, men 940t grenrör låg hemma på hyllan och polaren hade en gammal T3 turbo till övers efter EPA-turbobygget. Sagt o gjort, åkte ut på bonnlandet för att presentera idén för Kim, som redan hade garaget fullt med Amazoner och PVs... En kopp kaffe senare så var "bygget" igång.
Vi beslutar oss för att "installationen" ska genomföras utomhus vid garageportarna. Vi misstänkte redan nu att våran nykterhet skulle äventyra "turbokonverteringen" tidsmässigt. Klockan är nu runt 14. Självklart börjar det regna. Så upp med ett solparasoll över huven. Börjar med att byta bränsletrycksregulatorn mot en på 3bar från saab 9000.
Sen bort med grenrör och avgassystem, endast hälften av bultarna gick av så det var ju skönt :

Avgassystemet med katalysator o grenrör:

Sendå? Jo LMM måste till andra sidan motorrummet så kim skär upp kabelhärvan för att även få dit LMM-kontakten.

Sen var det dags för "turbosystemet". Efter nån timma såg det ut såhär:

sprucket 940t grenrör, gammal garrett T03 från saab 9000, ditpunktad lambdasond och en liten downpipe som fick agera avgassystem.
Vid dehär laget började det bli mörkt ute så vad gör man? precis, dit med rustas ljusslinga och vips så fick man lite julstämning också!

Skruvade sedan bort oljetryckskontakten och ersatte den med en slangkoppling till turbon. Nu var det bara att hissa upp lite o lägga sig under bilen. Borra hål i tråget och dit med en slangbit som blev oljeretur.
Tryckrör blev ett 2" flexrör som låg o skräpade. Även en liten dumpventil hittade senare ner i motorrummet. Sen var det i princip klart! bara att bege sig hem med bilen igen.
En skjuten oljetrycksslang senare så var man hemma runt kl23.

Nån bild på slutresultatet under motorhuven har jag tyvärr inte och i skrivande stund så är bilen såld till en norrköpingsbo.
0,5bar gick den bra på och just såhär enkelt och trevligt kan det vara att bygga turbo i en gammal 740 när man inte har nåt bättre för sig en lördag.
Mvh
Henrik