740 vinterbil budget-turbokonvertering med julstämning

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

740 vinterbil budget-turbokonvertering med julstämning

Inlägg av henkeboi »

varning: kassa mobilbilder och oseriöst turbomeck.

Hej!

Ja allt började väl med att man vaknade upp en lördagmorron (rättare sagt förra veckan, lördagen den 6e december) undrandes vad dagen hade att erbjuda:

Bild

Kom på att jag precis hade köpt en besiktad Volvo 744 -88 för 3000kr:

Bild

En 32000mila B230f på "116hk" är inte direkt nån vild maskin i originalutförande, men 940t grenrör låg hemma på hyllan och polaren hade en gammal T3 turbo till övers efter EPA-turbobygget. Sagt o gjort, åkte ut på bonnlandet för att presentera idén för Kim, som redan hade garaget fullt med Amazoner och PVs... En kopp kaffe senare så var "bygget" igång.
Vi beslutar oss för att "installationen" ska genomföras utomhus vid garageportarna. Vi misstänkte redan nu att våran nykterhet skulle äventyra "turbokonverteringen" tidsmässigt. Klockan är nu runt 14. Självklart börjar det regna. Så upp med ett solparasoll över huven. Börjar med att byta bränsletrycksregulatorn mot en på 3bar från saab 9000.

Sen bort med grenrör och avgassystem, endast hälften av bultarna gick av så det var ju skönt :

Bild

Avgassystemet med katalysator o grenrör:

Bild

Sendå? Jo LMM måste till andra sidan motorrummet så kim skär upp kabelhärvan för att även få dit LMM-kontakten.

Bild

Sen var det dags för "turbosystemet". Efter nån timma såg det ut såhär:

Bild

sprucket 940t grenrör, gammal garrett T03 från saab 9000, ditpunktad lambdasond och en liten downpipe som fick agera avgassystem.

Vid dehär laget började det bli mörkt ute så vad gör man? precis, dit med rustas ljusslinga och vips så fick man lite julstämning också!

Bild

Skruvade sedan bort oljetryckskontakten och ersatte den med en slangkoppling till turbon. Nu var det bara att hissa upp lite o lägga sig under bilen. Borra hål i tråget och dit med en slangbit som blev oljeretur.
Tryckrör blev ett 2" flexrör som låg o skräpade. Även en liten dumpventil hittade senare ner i motorrummet. Sen var det i princip klart! bara att bege sig hem med bilen igen.
En skjuten oljetrycksslang senare så var man hemma runt kl23.

Bild

Nån bild på slutresultatet under motorhuven har jag tyvärr inte och i skrivande stund så är bilen såld till en norrköpingsbo.
0,5bar gick den bra på och just såhär enkelt och trevligt kan det vara att bygga turbo i en gammal 740 när man inte har nåt bättre för sig en lördag.

Mvh

Henrik
Senast redigerad av henkeboi den tis jul 02, 2013 11:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Rydberg
Forumsberoende

Re: 740 vinterbil budget-turbokonvertering med julstämning

Inlägg av Rydberg »

Den där har man inte hört ngt om, men iof så bor du ju i oxelösund så... :wink:
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
volvohasse
För mycket laddtryck

Inlägg av volvohasse »

Underbart! :) Detta ska följas, lycka till!
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Haha helskönt projekt! :P
johanengqvist
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av johanengqvist »

Helrätt bygge :thumbright:
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Haha du är en jävel på att turbokonvertera du Henke! Var det inte någon Saab 9k som blev utsatt för något liknande för nåt år sen? Så satans kul att följa snabba, billiga och enkla men välfungerande turbobyggen :thumbright:
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

Glufsen skrev:Haha du är en jävel på att turbokonvertera du Henke! Var det inte någon Saab 9k som blev utsatt för något liknande för nåt år sen? Så satans kul att följa snabba, billiga och enkla men välfungerande turbobyggen :thumbright:
HAHA tack? jo förra gången blev det en saab 9000 2,0i som fick smaka på laddtryck, men den blev bra mkt snabbare än volvon, den kunde man iaf ladda 0,8bar utan problem (turbospridare och 3,5bar bränsletryck). får se om de blir nå mer i framtiden...
Hanseen
För lite laddtryck

Inlägg av Hanseen »

Hahah, ritktigt nice lördag ;)

Sugen på att turbo komvertera min 740. Vad kostar det om jag bara har bilen hemma ungefär pris asså :)

tacksam för svar :)
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

Tack hanseen för att du drog upp min 5år gamla tråd. Fick mig ett gott skratt :) bilderna verkar också funka. Denna turbokonvertering kostade mig noll kronor. Alla delar kan du hitta på skroten. Annars får jag vara tråkig och säga att det kommer kosta dig allt från nollkronor och uppåt ;)
Skriv svar