BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Får gratulera till det blanka pappret, alltid lika roligt.
Mycket stilrent bygge i övrigt. :thumbright:
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Är det sprutmontage som står på tur nu?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Alltid lite nervöst att besikta, skönt att det gick bra :thumbright:
Har du skaffat spridare rs4 spridare?
Har en uppsättning supra spridare annars.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Tackar grabbar:

Japp sprut montaget kan nog börja efter jul.

Förhoppningen är att "gå loss" på bränsle systemet innan dess.
Med en 984 pump catchtank och så :roll:

J björk:
Japp spridarna är skaffade.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Idag stannade jag kvar på jobbet och fixade lite.

Svarvade en adapter, som sitter mellan filter och pump.
Bosch "984" pump med m12x1,5 och ett mann filter som heter WK830/6 med gängan m14x1,5.

Svarvade/svetsade även en "banjo" eller snarare vinkelkoppling som sitter i änden på filtret, samt tigade ihop den.
(Mandolin koppling kanske :wink:)

Fick även svarva och tiga dit en ny anslutning till catchtanken då 984 pumpen hade 12mm slang anslutning och inte 16 som jag gissade....

Bild

Ang. bränsle filtret detta WK830/6 som passade på bla. volvo och vw Alfa Fiat , Jaguar och även Ferarri kostade ca 230:- på micro.
Ett Wk830/3 som ser nästan likadant ut kostade 550:- Men det passade inte "vanliga" bilar utan bara Porsche och Ferrari.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Nu har jag byggt mig ett avvibrerat fäste för pump och filter, liknande ett original fäste fast i alu. :)

Det ska sitta under bagagegolvet ovanför vänster drivaxel, original pump och filter som ska mata catchtanken får sitta kvar på andra sidan.


Bild

Bild

Jag förstärkte fästet på pumpsidan lite extra, eftersom aluminium blir så mjukt när man svetsat i det.

Ska försöka att få dit det och catchtanken nu i helgen, tyvärr saknar jag slang mm. för att göra färdigt :doh:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Pump och filter är på plats, man kan även se två hål som slangarna ska gå upp genom till catchtanken.
(vänstra sidan på bilden)

Bild

Har fortfarande inte skaffat 12mm gummi slang som ska gå mellan catch och pump. :doh:

Igår var jag och jul shoppade lite i Jönköping.
En Lödstation på jula blev det till mig själv. :thumbright:

Bild

Och en Kabelhärva från en e34, från http://www.fiddesgarage.se/ , på hemvägen.
(faktiskt han jag köpte e34 motorn av som sitter i bilen också)



Detta är något jag inte provat tidigare :hihi:

Bild

Tvättning av kabelhärva :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det ser ut som fabriken satt dit pump och filter, i stort sett. :)

Du har inte koll på hur du kan härda om när du svetsat aluminium?
Är inte så insatt, så jag kan inte hur.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Inlägg av coupe76 »

Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Härda alu är väl inte direkt det enklaste?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Ang. Aluminium.

Härdningen av detta verkar ganska komplicerat, har försökt att läsa på om detta men egentligen inte fattat alls :doh:
Vissa sorter blir hårdare med tiden efter att man svetsat i dom :?:

Jag är dock osäker vilken legering jag har använt här då plåtbitarna kommer från skrot containern på jobbet.....


coupe76:

Jo den har jag sett, och dessa gamla Alpina bilar är ju en STOR inspirations källa.
Att köpa en sådan är av förklarliga skäl uteslutet 349´000:- :shock:

Notera att den har oljekyl till bakaxeln, seriösa Autobahn lok det där 8)
Insugnings rören på dessa gamla singel turbo (KKK K27) bilar har dubbla resonans kamrar, allt är VÄLDIGT påkostat och avancerat.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Verkligen snygg lösning för pump/filter!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Idag har jag spenderat alldeles för många timmar på att hoppa i och ur bagaget, fattar inte vart tiden tagit vägen :doh:

Dessutom sölade jag med bensin så det har man sniffat alldeles för mycket av också :pale:

Ja ja det som hänt är i alla fall att Catchtanken kommit på plats och att jag dragit alla slangar utom 12mm sug slangarna till pumparna.

Bild

Bilens original pump fick sig en putsning och ett nytt bränslefilter monterades även här.

Bild

Uppe till vänster ser man gummigenomföringen, den stal nog 45min innan jag fick igenom båda 8mm plastslangarna :doh:
Hade nog vart fixat på 1 min om man vart två personer....
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Det tog någon vecka men nu har jag skaffat 12mm sugslangen till båda pumparna och även monterat dessa.

Jag vart lite orolig att slangen skulle vika sig i kröken före pumpen men det verkar klara sig.

Bild

Även satt dit en säkring och ett relä till den nya pumpen, bara kabeln som ska dras från reläet till den gamla pumpen kvar annars är det startbart med "nya" bränsle systemet.

Bild

Och i övriga bagaget är det så här rörigt :doh:

Bild

Hade hoppats på provstart och läcksök 2008 men har jobbat idag och ska jobba imorrn så det får nog vänta till 2009 :roll:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Jäkligt snygga lösningar :thumbright:
Skriv svar