E30 323 turbo. analysere bromsdiagram + lambda...!

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Griffin88
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis jun 13, 2006 8:54 pm
Ort: Gausdal, Norge

E30 323 turbo. analysere bromsdiagram + lambda...!

Inlägg av Griffin88 »

Var på bremsing med min e30 323i turbo, og fikk 365,3hk og 532,5nm på bakhjulene med følgende spec:

M20B23

- 3mm cometic stålpakning
- ARP bolter
- Sveist kjølekanaler
- 228mm sinterlamell + forsterka 618 sachs trykkplate
- Getrag 260 girkasse
- Stora diffen, 100% esab sveist sperre...!
- M21 oljepumpe
- Adapter grenrør
- Holset HX40 m/16# eksoshus
- 4" K/N luftfilter
- Megasquirt I v.3.0
- 895cc dyser
- 2 stk MSD bensinpumper. 320l/t @ 2,8 bar og 12v.
- Alu intercooler (580 x 300 x 78mm)
- 2,5" trykkrør
- 50mm Synapse wastegate
- 50mm Tial dumpventil
- 3" eksos m/2 lyddempere.
- E75 bensin. (vinterkvalitet)
- 1,7 bar turbotrykk.

Her ser dere bremsediagrammet:

Bild

Og loggen fra MegaSquirtet:

Bild

Det som dere ser er at kurven går fint oppover ved ca. 3500 rpm, men når det kommer på ca 5000rpm da går kurva omtrent rett nedover, og effekta reduseres med omlag 100hk mellom 5 - 6000rpm....!

Hvis dere sammenligner MS loggen og diagrammet, så ser man at fra 5000 til 6000 rpm er lambdan veldig lav.... 0,69.

Hvor mye har dette å si for motoreffekten??
Jeg tror at hadde jeg hatt en noe høyere lambda, så kunne man fått ut en del hk til....!

Hva tror dere eksperter???
85`E30 BMW 323 turbo
91`E30 BMW 324TDS Touring
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Du kör så fett att det misständer vilket troligen orsakar massiva problem med trigger-signalen. Du ser ju själv hur du ligger och maxar ut spridarna på 100% med peak på 120%.

VE-mappen ska inte se ut som klippiga bergen. Mjuka rörelser. Dra inte till varvstoppen förrän du ser att du hittat rätt "tendens" i mappen. Öka sen varv mer och mer. Samma med tryck.

Du kan inte ladda 1.7 bar när det ser ut så här. Fel fel fel. Fixa innan du spränger något. Vi har inte ens en aning om vad du har för tändkurva.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Griffin88
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis jun 13, 2006 8:54 pm
Ort: Gausdal, Norge

Inlägg av Griffin88 »

Da får jeg prøve å endre VE-tabellen litt...
Tenninga er stumt på 16-17 grader
85`E30 BMW 323 turbo
91`E30 BMW 324TDS Touring
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

sikta på lambda 0.8 till å börja med den stummade tädningen.-
sen om du märker lite spik så dra den mot kanske 0.78 brukar vara väldigt lätt å få misstäningar med e85 med sådär fet blaning så misstänker att det kan bli problem redan när du går fetare än 0.8.
MSD 6a eller nått hjälper bra mot det om du vill lägga ut lite mer pengar, då kan man dränka bort nästan vilket spik som helst sen....

med tanke på hur trött den ser ut å va på vridet i botten så hade iallafall jag funderat på å koppla in å styra tändkurvan med ms:et med :thumbdown: men misstänker att du bara kör såhär till en början för å få skiten att lira???
Användarvisningsbild
Griffin88
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis jun 13, 2006 8:54 pm
Ort: Gausdal, Norge

Inlägg av Griffin88 »

knotan skrev:sikta på lambda 0.8 till å börja med den stummade tädningen.-
sen om du märker lite spik så dra den mot kanske 0.78 brukar vara väldigt lätt å få misstäningar med e85 med sådär fet blaning så misstänker att det kan bli problem redan när du går fetare än 0.8.
MSD 6a eller nått hjälper bra mot det om du vill lägga ut lite mer pengar, då kan man dränka bort nästan vilket spik som helst sen....

med tanke på hur trött den ser ut å va på vridet i botten så hade iallafall jag funderat på å koppla in å styra tändkurvan med ms:et med :thumbdown: men misstänker att du bara kör såhär till en början för å få skiten att lira???
Ja, skal prøve å få opp lambdan litt....!
Men i sommer når jeg kjørte på E85, så var det ingen misstenninger. Da dro den jevnt helt til varvstoppen....! Men nå er det vel vinterkvalitet (E75), så da er det vel det som gjør at lambdan blir litt anderledes..??

Dette er kun et busbygge, derfor kjører jeg kun vanlig enkelt system, uten styring av tenning....!
85`E30 BMW 323 turbo
91`E30 BMW 324TDS Touring
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Det är ju konstigt att den ska gå fetare med E75 än E85 eller tänker jag fel? Det är ju mer bensin i E75 och den borde behöva mindre soppa då.

Låter enligt mig, inte som att problemet ska bero på byte av soppa.

Hur som helst så är det ju som dom andra säger, magra ut mappen. Dina spridare kommer må bättre också, kan aldrig vara bra att ligga på dom där öppningstiderna i långa loppet.
Användarvisningsbild
Griffin88
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis jun 13, 2006 8:54 pm
Ort: Gausdal, Norge

Inlägg av Griffin88 »

JonasW skrev:Det är ju konstigt att den ska gå fetare med E75 än E85 eller tänker jag fel? Det är ju mer bensin i E75 och den borde behöva mindre soppa då.

Låter enligt mig, inte som att problemet ska bero på byte av soppa.

Hur som helst så är det ju som dom andra säger, magra ut mappen. Dina spridare kommer må bättre också, kan aldrig vara bra att ligga på dom där öppningstiderna i långa loppet.
Jeg mappet den først på vanlig BF98, og da jeg byttet til E85 så fetet jeg på mappen 35%. Men nå som jeg har E75 så må jeg ha litt magrere blanding igjen....!
85`E30 BMW 323 turbo
91`E30 BMW 324TDS Touring
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Griffin88 skrev:
JonasW skrev:Det är ju konstigt att den ska gå fetare med E75 än E85 eller tänker jag fel? Det är ju mer bensin i E75 och den borde behöva mindre soppa då.

Låter enligt mig, inte som att problemet ska bero på byte av soppa.

Hur som helst så är det ju som dom andra säger, magra ut mappen. Dina spridare kommer må bättre också, kan aldrig vara bra att ligga på dom där öppningstiderna i långa loppet.
Jeg mappet den først på vanlig BF98, og da jeg byttet til E85 så fetet jeg på mappen 35%. Men nå som jeg har E75 så må jeg ha litt magrere blanding igjen....!
Jo precis :). Läste inget om BF98 utan bara att du fick från E85 till E75 och att den gick fett nu. Men som du säger, du måste ju ha en magrare mapp nu.

Vet du vilken lambda du hade på E85? Bara nyfiken på hur stor skillnad det gör på E75 & E85 på din motor.
Användarvisningsbild
Griffin88
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis jun 13, 2006 8:54 pm
Ort: Gausdal, Norge

Inlägg av Griffin88 »

JonasW skrev:
Griffin88 skrev: Jeg mappet den først på vanlig BF98, og da jeg byttet til E85 så fetet jeg på mappen 35%. Men nå som jeg har E75 så må jeg ha litt magrere blanding igjen....!
Jo precis :). Läste inget om BF98 utan bara att du fick från E85 till E75 och att den gick fett nu. Men som du säger, du måste ju ha en magrare mapp nu.

Vet du vilken lambda du hade på E85? Bara nyfiken på hur stor skillnad det gör på E75 & E85 på din motor.
Nei, har desverre ikke noen logg på E85 vs E75....! :(
85`E30 BMW 323 turbo
91`E30 BMW 324TDS Touring
Skriv svar