spänna lmm bmw 535

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
fiskman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön dec 02, 2007 10:43 pm
Ort: göteborg

spänna lmm bmw 535

Inlägg av fiskman »

hej jag har en bmw 535 turbo.
mitt problem är att den inte startar med mina nya spridare
630 cc den tänder lite bludrar surar. stiften är blöta osv :(
men med orginal så startar den hur lätt som helst.
så jag har läst att man kan spänna lmm för att kompensera skiten.

har öppnat upp lmm och ser att man kan spänna skiten detta resulterade till att lukan öppnar lättare.

så till min fråga ska jag göra så att den öppnar lätare eller trögare?


mvh en kille som vill skiten att starta
Bild
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: spänna lmm bmw 535

Inlägg av Dennis Öhman »

fiskman skrev:hej jag har en bmw 535 turbo.
mitt problem är att den inte startar med mina nya spridare
630 cc den tänder lite bludrar surar. stiften är blöta osv :(
men med orginal så startar den hur lätt som helst.
så jag har läst att man kan spänna lmm för att kompensera skiten.

har öppnat upp lmm och ser att man kan spänna skiten detta resulterade till att lukan öppnar lättare.

så till min fråga ska jag göra så att den öppnar lätare eller trögare?


mvh en kille som vill skiten att starta
skulle man inte kunna kompensera mer luft genom en större lmm?
Användarvisningsbild
fiskman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön dec 02, 2007 10:43 pm
Ort: göteborg

Inlägg av fiskman »

det blir svårt tror ja efter som jag har 3 tums nu.
Bild
uhamn-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
Ort: Lödöse

Inlägg av uhamn-racing »

du kommer aldrig kunna kompensera bränslet för 3ggr så stora spridare som det är org på 535an bara genom att spänna lmm, köp ett MS om du inte har nått :doh: :thumbright:
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: spänna lmm bmw 535

Inlägg av Mattias J »

fiskman skrev:hej jag har en bmw 535 turbo.
mitt problem är att den inte startar med mina nya spridare
630 cc den tänder lite bludrar surar. stiften är blöta osv :(
men med orginal så startar den hur lätt som helst.
så jag har läst att man kan spänna lmm för att kompensera skiten.

har öppnat upp lmm och ser att man kan spänna skiten detta resulterade till att lukan öppnar lättare.

så till min fråga ska jag göra så att den öppnar lätare eller trögare?


mvh en kille som vill skiten att starta
halleluja 630cc men original sprut :hihi:

du kan inte kompensera det med hjälp av att spänna klaffen under det svarta locket..

du får köpa ett programerbart sprut eller köpa ett chip av fekzen på som hänger på ppf forumet :thumbright:

fekzen kan garanterat hjälpa dig att göra ett chip som både ändrar tändning och soppa om du ger han specen på dina grejer, dom bromsar över 400hk med hans chip :thumbright:
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: spänna lmm bmw 535

Inlägg av Mattias J »

air_denka skrev:
fiskman skrev:hej jag har en bmw 535 turbo.
mitt problem är att den inte startar med mina nya spridare
630 cc den tänder lite bludrar surar. stiften är blöta osv :(
men med orginal så startar den hur lätt som helst.
så jag har läst att man kan spänna lmm för att kompensera skiten.

har öppnat upp lmm och ser att man kan spänna skiten detta resulterade till att lukan öppnar lättare.

så till min fråga ska jag göra så att den öppnar lätare eller trögare?


mvh en kille som vill skiten att starta
skulle man inte kunna kompensera mer luft genom en större lmm?
jo det kan man..

när jag körde 300cc på min uno turbo 1301cc så bytade jag upp mig till en 535 lmm .. det är bland dom största man kan få tag i så han kan inte byta upp sig nått nämdvärt

destu större lmm destu lättare är det att justera in gången i motorn om man monterat större spridare, detta är pga att klaffen inte behöver öppna alls lika mkt och ger därför väldigt lite spridarsignal till boxen..

har man en liten så kräver motorn ju att klaffen är öppen en viss bit för att den överhuvudtaget skall gå, då surar den sig med större spridare och man kan inte spänna den för då dör motorn, den iom att arean är mkt mindre så skapas ett vacum snabbare så den öppnar fullt innan turbon knappt hunnit börja ladda, vilket brukar leda till att den bara surar smäller och dör när turbon börjar ladda

när man har en större lmm kan man även spänna den ganska mkt och ändå behålla tomgången om man justerar rätt, på så viss börjar den inte skjuta på ordentligt med soppa förenst vaccumet är ganska högt dvs när laddtrycket sticker så skjutsar den på med soppa..

jag har laborerat med dessa bonntricks i många år :thumbright: hade nästan 400hk på en 2 liters 8ventilare med ett sånt system :D
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
uhamn-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
Ort: Lödöse

Inlägg av uhamn-racing »

bygg en egen 5 tums Lmm de e manligt :hihi:
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

Raceaddic skrev:bygg en egen 5 tums Lmm de e manligt :hihi:
he he :) ..kommer nog inte fungera nått nämndvärt bra ändån, han har gått över gränsen mot vad dessa system accepterar i storleksförändring
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
fiskman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön dec 02, 2007 10:43 pm
Ort: göteborg

Inlägg av fiskman »

jo jag har ett ms2,2 men jag hatar det. försökte få in det i bilen i sommars men det sluta med för många klippta kablar i i bilen och nu står jag där med 3 motorkabelhärvor. så nu skulle jag försöka mig på med orginalet igen.

dessutom vill inte ms 2,2 svara till min data efter testat på tusentals sätt :(
känner ingen som håller på med eftermarknads sprut eller.

lite info om bilen vanlig 535i e34 -91 hx50 grenrör byggt på orginal limporna. progresiv btr , 255l pump

när jag testa med orginal spridarna så går den hur fint som helst tills 0,5 i ladd då det brukar leda till att den bara surar smäller som matiias j sa.

så jag skaffade mig 630cc spridare men då vill den inte starta den surar bara och hostar väldigt mycket , men det är på fitthåret att den startar detta är med orörd lmm.

har försökt att bli medläm på ppf nu sen i somras men det händer ju ingen. har inte blivit aktiverad av admin.

mvh Victor

ps jag trycker igen lmm
Bild
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

fiskman skrev:jo jag har ett ms2,2 men jag hatar det. försökte få in det i bilen i sommars men det sluta med för många klippta kablar i i bilen och nu står jag där med 3 motorkabelhärvor. så nu skulle jag försöka mig på med orginalet igen.

dessutom vill inte ms 2,2 svara till min data efter testat på tusentals sätt :(
känner ingen som håller på med eftermarknads sprut eller.

lite info om bilen vanlig 535i e34 -91 hx50 grenrör byggt på orginal limporna. progresiv btr , 255l pump

när jag testa med orginal spridarna så går den hur fint som helst tills 0,5 i ladd då det brukar leda till att den bara surar smäller som matiias j sa.

så jag skaffade mig 630cc spridare men då vill den inte starta den surar bara och hostar väldigt mycket , men det är på fitthåret att den startar detta är med orörd lmm.

har försökt att bli medläm på ppf nu sen i somras men det händer ju ingen. har inte blivit aktiverad av admin.

mvh Victor

ps jag trycker igen lmm

skicka ditt ms till mofid i stockholm så fixar han allt till dig.. sen är det bara rock n roll ja eller varför inte backeliten här på forumet han är ju övergrym på sånna här problem

att bli medlem på ppf tar inte 5min.. du måste lämnat fel mejl adress

du bor i gbg så du behöver ju igentligen inte kunna ett smack då det finns gptt om mappare och installerare där
kanske kostar några lappar men det är ju KLART värt det, bilen kommer gå som en klocka :thumbright:



ps trycker du igenom lmm ? .. det skall du inte göra då den är gjord för vacum.. kasta det systemet du har ju ett riktigt :thumbright:
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
palten
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: tor jan 05, 2006 9:54 pm
Ort: Sandviken

Re: spänna lmm bmw 535

Inlägg av palten »

Mattias J skrev:
fiskman skrev:hej jag har en bmw 535 turbo.
mitt problem är att den inte startar med mina nya spridare
630 cc den tänder lite bludrar surar. stiften är blöta osv :(
men med orginal så startar den hur lätt som helst.
så jag har läst att man kan spänna lmm för att kompensera skiten.

har öppnat upp lmm och ser att man kan spänna skiten detta resulterade till att lukan öppnar lättare.

så till min fråga ska jag göra så att den öppnar lätare eller trögare?


mvh en kille som vill skiten att starta
halleluja 630cc men original sprut :hihi:

du kan inte kompensera det med hjälp av att spänna klaffen under det svarta locket..

du får köpa ett programerbart sprut eller köpa ett chip av fekzen på som hänger på ppf forumet :thumbright:

fekzen kan garanterat hjälpa dig att göra ett chip som både ändrar tändning och soppa om du ger han specen på dina grejer, dom bromsar över 400hk med hans chip :thumbright:



HÖ, vi har kört 680cc på orig på en m10b20 med kkk29 och 1.8bar i en hel vinter.


///Toffe från paltens inlägg
Senast redigerad av palten den fre dec 19, 2008 8:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
fiskman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön dec 02, 2007 10:43 pm
Ort: göteborg

Re: spänna lmm bmw 535

Inlägg av fiskman »

palten skrev:
Mattias J skrev: halleluja 630cc men original sprut :hihi:

du kan inte kompensera det med hjälp av att spänna klaffen under det svarta locket..

du får köpa ett programerbart sprut eller köpa ett chip av fekzen på som hänger på ppf forumet :thumbright:

fekzen kan garanterat hjälpa dig att göra ett chip som både ändrar tändning och soppa om du ger han specen på dina grejer, dom bromsar över 400hk med hans chip :thumbright:



HÖ, vi har kört 680cc på orig på en m10b20 med kkk29 och 1.8bar i en hel vinter.
hur löste ni det med lmm
Bild
palten
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: tor jan 05, 2006 9:54 pm
Ort: Sandviken

Inlägg av palten »

Bmw 535 med lagomt inspänd kalffa.
Bild
Användarvisningsbild
fiskman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön dec 02, 2007 10:43 pm
Ort: göteborg

Inlägg av fiskman »

men om jag testar spänna min klaff. kommer den gå på tomgång då eller kommer den bara gå rent på max.

men om vi säjer att luftmasse mätaren är heltstängd kommer den inte skjuta in någon soppa alls . är det så att 100% öppen hundra 100% duty spridarna. nada % öppen 0%duty på spridarna
Bild
palten
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: tor jan 05, 2006 9:54 pm
Ort: Sandviken

Inlägg av palten »

För full för å förklara nu :doh:

Men efter lite tuning så funka de skapligt.

helst skulle jag sett en Progresiva BTR för å få låg lasten skaplig

///Toffe
Bild
Skriv svar