hur många ca hk?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
oscar_volvo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: sön nov 04, 2007 4:08 pm
Ort: skövde

hur många ca hk?

Inlägg av oscar_volvo »

hej. Hur mkt skulle man kunna få ut ur en b230 sugmotor med detta:
Renoverad bottendel
Dubbla weber 50
Ft-kolvar
Ft-stakar
Balanserad vev
Lättat svänghjul
531 topp
Vx3 kam?
Dubbla ventilfjädrar
Extraktor grenrör
2.5" avgassystem

Har ni några synpunkter på saker jag ska ändra eller använda som inte kostar allt för mkt får ni gärna säga det :D
TurboFransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 369
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:38 pm
Ort: Skara

Inlägg av TurboFransson »

plana toppen 3 mm o kör 122 kugg rem o på E85, de gör en hel del skillnad faktiskt, har provat :lol:

satsa på en värre kam typ från kg lr från folkraceshop mfl!

kam är mycket viktig komponent, speciellt i en sugmaskin, tänk på de :!:

se till o balansera hela vevpartiet, från tryckplatta till remskiva o vikta in kolvar/stakar
Bild
http://www.garaget.org/?car=24408

Ska man renovera ska de göras ordentligt......
oscar_volvo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: sön nov 04, 2007 4:08 pm
Ort: skövde

Inlägg av oscar_volvo »

ok.tror ni du funkar bra med en kg8 eller kg9 kam från kg trimning eller vilken tycker ni jag ska använda om jag köper en från folkraceshop.se?
ska jag verkligen plana den 3 mm ? tycker det låter mkt med:p
TurboFransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 369
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:38 pm
Ort: Skara

Inlägg av TurboFransson »

3mm e ingen fara men som sagt e85 e ett måste då, de kammarna du nämde kommer funka bra
Bild
http://www.garaget.org/?car=24408

Ska man renovera ska de göras ordentligt......
oscar_volvo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: sön nov 04, 2007 4:08 pm
Ort: skövde

Inlägg av oscar_volvo »

ok.men då borde jag väll få ut mer än 200hk med det trimmet jag ska använda elle? :D
BMW_pelaren^^
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
Ort: HELSINGBORG

Inlägg av BMW_pelaren^^ »

de va en svår gissning

ja har bromsat en obalanserad b23a med 398 topp weber 45or kg-kam portad topp av mig till 186 hk
Kombirejsarn
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån aug 21, 2006 9:18 pm
Ort: Flen

Inlägg av Kombirejsarn »

men varför använda FT kolvar?
du ska ju ha så högt kompförhållande som möjligt i en sugis..
skaffa vanliga F kolvlar eller A kolvar o kör istället så slipper du plana toppen så grymt mycke!!!
En gång TURBO alltid TURBO.

B230FT-95 med marinvev,Marin kolvar,Parnerstakar,Portad 531:a med 46/40 ventiler,Vx3 kam,kompförhållande 8,1:1 465cc spridare och Scania intercooler.
oscar_volvo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: sön nov 04, 2007 4:08 pm
Ort: skövde

Inlägg av oscar_volvo »

ok.har kollat runt lite på olika sugtrimmade b230 motorer.har sett att en del använder ft kolvar.borde ju finnas nåra kolvar som är snäppet värre än orginal a kolvar som inte är allt för dyra.
Kombirejsarn
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån aug 21, 2006 9:18 pm
Ort: Flen

Inlägg av Kombirejsarn »

Det är samma kvalite på alla kolvar till B230
det är gjutna Mahle kolvar orginal i Volvos motor.
så ända anledningen till att köra med FT kolvar vore om du kör med marinvev och får längre slag och sen svarvar ner kolvarna 3 mm för då är "nästan" hela gropen borta.

/Richard
En gång TURBO alltid TURBO.

B230FT-95 med marinvev,Marin kolvar,Parnerstakar,Portad 531:a med 46/40 ventiler,Vx3 kam,kompförhållande 8,1:1 465cc spridare och Scania intercooler.
rasmus-ahrle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: sön jan 27, 2008 7:20 pm

Inlägg av rasmus-ahrle »

kör med kg8 kam den är rejäl !
BildBild
Skriv svar