Lite "oviktigt" vetande så här på Juldagen Satte upp en 103 mm cylinder med 48 mm insugsventil i JACs Flow quick och fick lite insugsvärden
Mätt vid 28" vattenpelare
Knut kommer bromsa motorn hos Bror Jaktlund i Vinter och hoppas på minst 200 hk@6500 rpm+ Motorn kommer sitta i Anders Frids gamla Beetle Cup Bubbla som väger runt 800 kg. Kommer köras på gata som bana 2009
/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
lasse wankel skrev:Lite "oviktigt" vetande så här på Juldagen Satte upp en 103 mm cylinder med 48 mm insugsventil i JACs Flow quick och fick lite insugsvärden
Mätt vid 28" vattenpelare
Knut kommer bromsa motorn hos Bror Jaktlund i Vinter och hoppas på minst 200 hk@6500 rpm+ Motorn kommer sitta i Anders Frids gamla Beetle Cup Bubbla som väger runt 800 kg. Kommer köras på gata som bana 2009
Har fått lite info från Knut idag om spisen! Avgasventil 38 mm. Med 1.56 vippor in samt ut lyfter kammen 14.95 mm Duration vid 0.050 är 262 grader. Nock vinkel 108 grader. 10 000 kr frågan är nu ska Knut lyckas spränga 200 hk gränsen i Jaktlunds bänk Only time will tell
/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
Nej det blev inte några 200 hk i Brors bänk bara 182 vid 6000 rpm. Vibrationer störde framfarten och bror hade flera exempel på motorer som vibrerat i hans bänk då motorn ligger på bänken. En orsak kan vara veven som har enkla motvikter då man brukar ha dubbla motvikter med mer varvtal enligt Knut. Nu sitter iaf motorn i bilen då det är säsong för bana snart.
/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
Är det standard Typ4 -gjutningar? Svetsat någe, undrar också vem som pulat med dessa?
Har man bara balanserat vevpartiet och kollat att allt är OK och rakt så skall det inte vara några problem att varva mer än 6000rpm med standardvev. Att det behövs dubblamotvikter är en "kvarleva" från T1 världen där det behövs, men T4 vev och block är mycket stabilare och utan dubbla vikter blir dessutom veven lättare.
Ja det är en standard gjutning utan svetsning i topparna däremot i insugsrören Knut har mekat VW motorer sen tidigt 80 tal och är mkt för kluriga enkla billiga men fungerande lösningar. Undrar varför soppan skummade och bensin pelare ur förgasarna?
/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
Har inte svar på några av dina frågor Tror inte ens Knut vet allt om sin motor som kan ge oss en ledtråd till varför motorn bara ger 182 hk. Knut har iaf i veckan gjort adaptrar till förgasarna med gummi distanser som vi ska prova ut i RotoTesten. Förhoppningsvis går det att varva mer o därmed plocka ut mer effekt "Only time will tell"
/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
lasse wankel skrev:Lite "oviktigt" vetande så här på Juldagen Satte upp en 103 mm cylinder med 48 mm insugsventil i JACs Flow quick och fick lite insugsvärden
Mätt vid 28" vattenpelare
Knut kommer bromsa motorn hos Bror Jaktlund i Vinter och hoppas på minst 200 hk@6500 rpm+ Motorn kommer sitta i Anders Frids gamla Beetle Cup Bubbla som väger runt 800 kg. Kommer köras på gata som bana 2009
/Lasse
73cfm på 2mm kan inte stämma, måste vara läckage. ca 50 cfm skall det ligga på där.
Lyfter en gammal tråd Har bänkat Knuts boxer på Rototest bänk. Effekt vid 6500 rpm blev 130 kw eller 176.8 hk på naven. Med 10% omräkningsfaktor blir det 196.4 hk i maskin (uppskattat). Knut nästan nöjd men inte riktigt då målet var satt till 200 hk. Ställer in bänken på statiska 6800 rpm nu utan fläktrem då 2 st har gått till de sälla jaktmarkerna Varvar upp till 7500 rpm och bänken drar ner varvet till 6800 rpm och voila...145 kw aka 197.3 navhk och 200 hk vallen är spräckt med 19 hk Nu är Knut glad och kommer köra lite små tävlingar med sin 880 kg lätta Bubbla. Maybe more to come...
/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.