portning?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Balloo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: tor mar 29, 2007 7:29 pm

portning?

Inlägg av Balloo »

tjo

funderar på att porta min fiddy
ok undar hur man går tillvägas ..så jag inte gräver sönder toppen :D

så vad har kör ni med för verktyg ? kör ni med dremel eller handfil?
hur får ni skälva kröken att håla en mjuk ytan utan att få gropar


skulle va fint om nån kunde ge nåra visdomord om det :D
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

en elektrisk rettsliper :arrow: ( ser ut som bare motordelen til en vinkelslip) 500-1020 watt. noen med lang nese( lang tange) der du har en sjoks for 6mm skaft. sen finnes slipstift i sten( noen rosa , noen blå, eller vita) eller roterende filar for støpejern, er EGEN fil for aluminium :!: ,som kastar sponet. lett som f**** å bruke.finnes åsså en gumminav, hvor du har på nå sandpappertønner( svært billie)
sen så finnes en luftdriven liten sak( biltema eller juula)2-300kr, men da må en ha kompressor: husk værneutstyr
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

Dremel går bra och ett hårdmetall eller snabbstålsstift format som en
rugbyboll ca 6-8mm diameter gör så gott som hela jobbet,att slipa
i sätesringen eller styrningen kräver hårdmetall eller keramikstift
Balloo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: tor mar 29, 2007 7:29 pm

Inlägg av Balloo »

bra :)

ska införskaffa mej sån elyptis rund fräs..nåt bra ställe att köpa på?

ska bara göra ytan jämnare ...för dom där kinamotorerna är ju inte så finna i kannelerna :roll:
boggpatrik.se
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: mån feb 04, 2008 2:49 pm
Ort: Mora
Kontakt:

Inlägg av boggpatrik.se »

Jag håller på att byta kolvringar på min Ski-Doo Formula Plus-90... Medans cylindrarna ändå är avplockade vill jag passa på att slipa till lite i kanalerna, ta bort lite grader och så vidare. Man kanske kan kalla det en trailportning.
Jag har en klassisk Dremel, och behöver lite bra slip, puts eller fräs-tillbehör.

Clas Olsson har detta...
http://www.clasohlson.se/Product/Catego ... lapse=true
Finns det något av detta som någon här kan rekommendera? Ni som använder Dremel. Vad brukar ni köpa för stift eller fräsar?
MadHenrik
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: sön dec 17, 2006 12:56 pm
Ort: Kungälv

Inlägg av MadHenrik »

Av de kan jag rekomendera art. nr. 30-9121 till det mesta fräsjobbet, riktigt trevliga att gräva i aluminium tycker jag, det rätt fin yta också...

för att snygga till ytor brukar jag använda keramiska stift, classe har några fina, dock inte på sidan men i butikerna.
Leta efter anlånga gråa och orangea aluminiumoxidstift, de tycker jag är trevligast.

För att grada av portarna mot loppet använder jag fina aluminiumoxidstift eller diamantstift.
Till nikasillopp kanske diamant är lämpligast, de är ofta väldigt fina och skonsamma mot nikasilbeläggningen, för att indvika att fläka nikasilet...
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

SSPatrik skrev:Jag håller på att byta kolvringar på min Ski-Doo Formula Plus-90... Medans cylindrarna ändå är avplockade vill jag passa på att slipa till lite i kanalerna, ta bort lite grader och så vidare. Man kanske kan kalla det en trailportning.
Jag har en klassisk Dremel, och behöver lite bra slip, puts eller fräs-tillbehör.

Clas Olsson har detta...
http://www.clasohlson.se/Product/Catego ... lapse=true
Finns det något av detta som någon här kan rekommendera? Ni som använder Dremel. Vad brukar ni köpa för stift eller fräsar?
Det enda jag kan rekomendera från classe är dessa:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=57710285

Funkar faktiskt över förväntan! :)
Man blir lite avskräckt av priset...
Men tänker man efter så får man ett helt paket stift för priset av vad typ ett riktigt stift kostar.
Gustav Sundberg
Skriv svar