Mikael - Ford Capri 2.9T: Helt nytt motorkoncept sid 25

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
capri
Lite mer laddtryck

Inlägg av capri »

Mikael S skrev:
capri skrev:Hehe..den var fin den med,betydligt snyggare än tidigare när ALLT var svart :wink:
Försöker du peaka mig "mr jag blir aldrig färdig" :hihi:
Ja då,pika får man väl göra,jag är beredd på att få igen :)
Tur att jag började med en 2,9a före dej,annars har du väl aldrig kommit på att prova :hihi:
Mattias F

Capri 2,9i Turbo
Impala cab 383 Turbo
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

klabbe.p skrev:Ser ju ganska schysst ut. Har du inte tillgång till en sick o fals så du kan valsa lite spår i plåten?
Anners kan du kanske köra lite hål i olika storlekar i den för att bryta av lite.
Jag har ju inte det :(

capri skrev: Ja då,pika får man väl göra,jag är beredd på att få igen :)
Tur att jag började med en 2,9a före dej,annars har du väl aldrig kommit på att prova :hihi:
Ja du är väl inne på femte året, två veckor tog det för mig att få ihop min första 2.9 turbo :hihi: Men har hört att det är väldigt nära nu, skulle varit ut och gjort ett studiebesök. Du kanske vill ha lite assistans med mappning :)
capri
Lite mer laddtryck

Inlägg av capri »

capri skrev: Ja då,pika får man väl göra,jag är beredd på att få igen :)
Ja du är väl inne på femte året, två veckor tog det för mig att få ihop min första 2.9 turbo :hihi: Men har hört att det är väldigt nära nu, skulle varit ut och gjort ett studiebesök. Du kanske vill ha lite assistans med mappning :)[/quote]

Den har varit avställd i tre år nu,men två av dem beror ju på mc-olyckan jag var med om,så det är ju inte såå lång tid ändå..
Sen har man ju alldeles för många andra projekt tyvärr..
Du får gärna hjälpa till med mappning när det är dags:)
Kul att vi bygger på samma i alla fall:)
Mattias F

Capri 2,9i Turbo
Impala cab 383 Turbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Ang. plåten vid kylarna.

Har du tillgång till en plåtbockings maskin då ?

I så fall bocka de båda "sneda trianglarna" lite hårdare.
Två präglade försänkningar runt de båda m8 skruvarna hade också gjort sitt för "looken"

Använder du plåten för infästning av vattenkylaren ? om inte kan du ju korta ner den så den bara går fram till kylaren så blir det inte så klumpigt.

Och lacka mattsvart förstås :wink:

Blir säkert bra det med när det är färdigt :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Är kul att mappa så ställer mer än gärna upp med mappningshjälp, lika så om du behöver hjälp med elhärva eller liknande

-----------------------------

Daniel-635 skrev:Ang. plåten vid kylarna.

Har du tillgång till en plåtbockings maskin då ?

I så fall bocka de båda "sneda trianglarna" lite hårdare.
Två präglade försänkningar runt de båda m8 skruvarna hade också gjort sitt för "looken"

Använder du plåten för infästning av vattenkylaren ? om inte kan du ju korta ner den så den bara går fram till kylaren så blir det inte så klumpigt.

Och lacka mattsvart förstås :wink:

Blir säkert bra det med när det är färdigt :thumbright:
Jo jag använder den för infästning, tror det blir bra att bocka hårdare kanter? Ska fundera lite på det men är ju rätt bökigt att göra det i efterhand

Från det ena till det andra så har jag satt fast kylaren riktigt i underkant, modiferiat plåten lite samt tejpat ihop lite rostfria vattenrör mellan kylare och motor. Ska låta tigga ihop dom vid tillfälle

Bild
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Nä det stämmer nog med bockningen såg bättre ut i denna vinklen :roll:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Pillar på lite, har gjort iordning en redig oljeretur, det är inte så nära som det ser ut mot grenröret.

Bild

Sen fick jag inte polare turbon riktigt för polarna så fick duga med stålborstad finish

Bild
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende

Inlägg av Toffe »

Polera för fan, tillomed sikko har ju lärt sej :doh:
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

nej polera inte... ser så fattigt ut om man inte lägger 15 timmar på det, finns inget värre än halvtaskiga poleringar som folk gjort på ett par timmar,,

stålborstat set nytt och fint ut :thumbright:
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ja ska man göra det är det fullt ut isåfall, är väl kanske lite segt för mitt tålamod
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

Ser bra ut! trevligt konsept det här :thumbright: En sak bara, om än det inte är jättenära oljereturen till grenröret så linda lite avgasbandage eller liknande på slangen också! Jag hade en oljeledning på kadetten för nära grenröret som är lindat men det brände hål till slut, då var den visserligen väldigt lågtänd så blev massa värme. Men det började brinna och då kan man säga att det var tur att man hade garderat sig med släckare så skaderna blev väldigt små annars hade man ju bara stått där och sett den brinna upp. :/
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

j0jje skrev:Ser bra ut! trevligt konsept det här :thumbright: En sak bara, om än det inte är jättenära oljereturen till grenröret så linda lite avgasbandage eller liknande på slangen också! Jag hade en oljeledning på kadetten för nära grenröret som är lindat men det brände hål till slut, då var den visserligen väldigt lågtänd så blev massa värme. Men det började brinna och då kan man säga att det var tur att man hade garderat sig med släckare så skaderna blev väldigt små annars hade man ju bara stått där och sett den brinna upp. :/
Jepp det ska jag faktiskt göra
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Nu har det hänt en hel del. Började bra med att jag var och hämtade en 765 tryckplatta och en sinterlamell (tokdyr)

Bild

Sen var jag över Till Jonas Boogh och fick mina vattenrör svetsade, passa på att gnida lite till på dom också ;)

Bild

Jonas svetsade även en spricka i kopplingskåpan på min växellåda, Använde ARP skruv för att montera dit ett 2.8 svänghjul då det var bra många kilo lättare sen så fick jag hjälp av Ågren med lådan så nu sitter den på plats, kardan hängdes dit och avgassystemet kopplades ihop.
Sen lackades plåten som håller ihop kylare och intercooler, kylaren fick en skvätt färg och så bättrades det lite i motorrummet. Oljeslangar till oljekylaren är på plats, tryckrören dithängda med klammer, gasen monterad.

Nu är det bara smådetaljer kvar samt sprutet, känns som man snubblar på mållinjen nu men behöver pengar för att beställa sprutet då :)

Bild
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Vad blir det för sprut då?

Kör du MT-75? Visst behövs en distans till utrampningslagret då om du ska köra 2.8-svänghjul?

Kul att det går framåt i alla fall!

/Gustaf
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

therealpinto skrev:Vad blir det för sprut då?

Kör du MT-75? Visst behövs en distans till utrampningslagret då om du ska köra 2.8-svänghjul?

Kul att det går framåt i alla fall!

/Gustaf
Det blir Megasquirt, det funkar så bra för mina ändamål så har svårt att motivera nått annat dyrare, sålde det jag hade till en polare i höstas då han behövde ett akut. Skulle vilja använda hallgivaren i fördelaren, borde väl inte vara några problem?

Ska köra med MT-75, som du ser på en av bilderna så har jag använt ett urtrampningslager TG racing har tagit fram till Cosworth som modifierats i svarven en aning för att få rätt mått.
Skriv svar