nån som har koll på nå ställe där man kan köpa typ fjädrar för rally/ban bruk lösa efter dimension???
dvs inte färdiga sänkningsatser eller så utan att man bestämmer/mäter vilken dimension man vill ha å längd mm. sen vilket tryck dem ska ha å sen köper efter det???
måste ha tag på nått värre bak till min bil då sänksatsens bakfjädrar var aningens mjuka även på lägsta/hårdaste läget ställt på dämparen...
har googlat lite å hittat denna listan..
http://www.struve.se/OSC/fjadrarbiltema.htm
där nån mätt upp alla fjädrar ur biltemas sortiment...
rimligen så bör man ju kunna bara jämnföra där vilken bils fjädrar man skulle ha å sen beställa rally/förstärka fjädrar till den bilen är tanken.
sen en sak till. den hårdheten som anges på fjädrar, om man kapar fjädern för att anpassa höjden på bilen, blir fjädern hårdare /mjukare då eller ändras det inte av det??
att en bil man kapar fjädrarna på känns stummmare det vet jag ju men beror det på att fjädern faktiskt bli hårdare eller är det för att man får den närmare marken som mdet bara upplevs så å med kortare slaglängd osv...
köpa fjädrar frö rally/bana
Här finns det fjädrar, bara att välja hårdhet. http://www.khmotorsport.se/tavlfjad.htm
En fjäder som kapas blir ju en aning hårdare, eftersom alla mått är de samma som tidigare, men med färre antal varv på fjädern. Men, som alla som kapat orginalfjädrar redan upptäckt så blir det inte så mycket hårdare...
Det är ju enklare att bygga in en justering i bilen för att göra den sista finjusteringen av höjden, än att kapa fjädern. Tex. en sån här lösning är ju inte speciellt svår att göra: http://www.khmotorsport.se/images/ohlin/50600volvo.htm
En fjäder som kapas blir ju en aning hårdare, eftersom alla mått är de samma som tidigare, men med färre antal varv på fjädern. Men, som alla som kapat orginalfjädrar redan upptäckt så blir det inte så mycket hårdare...

Det är ju enklare att bygga in en justering i bilen för att göra den sista finjusteringen av höjden, än att kapa fjädern. Tex. en sån här lösning är ju inte speciellt svår att göra: http://www.khmotorsport.se/images/ohlin/50600volvo.htm
Jag har forskat lite i detta, på min egen bil kör jag kapade biltema fjädrar och bilstein sprint dämpare.
Än så länge har jag bara laborerat lite med bakvagnen. Kör med kapade lastfjädrar som ska sitta på 745. Mycket hårdare än s.k sportfjädrar som finns till dessa bilar.
Vill mman ha ännu hårdare ska samma sorts fjädrar från 245 passa rakt av. Men för gata och drifting är min riktigt skön som den är. Fjäderkonstanten bak bör ligga på ca 45nm/mm.
Fram har jag inte testat nått än, kör kapade org fjädrar med biltema dämpare. Men blir bilsten sprint dämpare och biltema fjädrar där med. Vad jag kommit fram till ska bakfjädrar från nån ford som jag fann i den där listan passa ganska bra. perfekt hårdhet (ca 70nm/mm). Men inte hunnit pröva än, ska ta lite mått osv först. Nu med kapade original understyr den som ett as om man tar kör lite för fort, ska försöka få bilen mer neutralt "sätt" sen..
Men detta fungerar hur bra som helst. Vet en från TPC som hänger på rejsa kör en 850 banbil med biltema fjädrar. Han är en av dom snabbare med 850 i superstage m.m. Vet man vadman håller på funkar det lika bra som dyra fjädrar. Gå in på rejsa.nu och sök runt lite, grymt bra forum för detta. Sävar är väl lite mer inriktitat på strippen som jag uppfattat, men grymt bra forum för det. Finns bra kunskap här.
Men korta ner fjädrar till en viss gräns funkar bra, men kör du med för kort fjädringsväg kommer väghållningen bli lidande ändå. Stötdämpare ska vara anpassade för höjden också.. Mycket att lära sig om detta, men kul är det.
Än så länge har jag bara laborerat lite med bakvagnen. Kör med kapade lastfjädrar som ska sitta på 745. Mycket hårdare än s.k sportfjädrar som finns till dessa bilar.
Vill mman ha ännu hårdare ska samma sorts fjädrar från 245 passa rakt av. Men för gata och drifting är min riktigt skön som den är. Fjäderkonstanten bak bör ligga på ca 45nm/mm.
Fram har jag inte testat nått än, kör kapade org fjädrar med biltema dämpare. Men blir bilsten sprint dämpare och biltema fjädrar där med. Vad jag kommit fram till ska bakfjädrar från nån ford som jag fann i den där listan passa ganska bra. perfekt hårdhet (ca 70nm/mm). Men inte hunnit pröva än, ska ta lite mått osv först. Nu med kapade original understyr den som ett as om man tar kör lite för fort, ska försöka få bilen mer neutralt "sätt" sen..
Men detta fungerar hur bra som helst. Vet en från TPC som hänger på rejsa kör en 850 banbil med biltema fjädrar. Han är en av dom snabbare med 850 i superstage m.m. Vet man vadman håller på funkar det lika bra som dyra fjädrar. Gå in på rejsa.nu och sök runt lite, grymt bra forum för detta. Sävar är väl lite mer inriktitat på strippen som jag uppfattat, men grymt bra forum för det. Finns bra kunskap här.

Men korta ner fjädrar till en viss gräns funkar bra, men kör du med för kort fjädringsväg kommer väghållningen bli lidande ändå. Stötdämpare ska vara anpassade för höjden också.. Mycket att lära sig om detta, men kul är det.
