bmw e30 /volvo b23

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
roovy
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: lör maj 19, 2007 9:36 pm

bmw e30 /volvo b23

Inlägg av roovy »

Tjaa

Då har projekt arbetet till skolan börjat..
har en bmw 318i -88 som jag börjat fixa upp har bytt trösklar och delar av hjul hus och golv så nu ska den snart vara 100% rost fri: )

motor volvo b23E sugmotor kommer att överladdas senare.. för tillfället håller jag på att skissa och planerar hur motor fästena ska se ut och lite ombyggnationer av olje tråget..

Här kommer lite bilder säg gärna till om ni ser nått som måste ändras :)


Bild

Bild

Bild

motorn sitter på plats nu och den står på hjul väntar bara på lite packningar för att få ihop hela motorn .krångel med kameran så får inte in några bilder men ska försöka lösa det
Senast redigerad av roovy den ons okt 21, 2009 9:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av maranello »

ser bra ut. annorlunda också :thumbright:

mvh
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
roovy
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: lör maj 19, 2007 9:36 pm

Inlägg av roovy »

Då var motorn på plats endast lite fin justering av motor fästena kvar:)


Bild
DruTTeN
Forumsberoende
Inlägg: 646
Blev medlem: tor feb 08, 2007 3:54 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av DruTTeN »

Grymt najs :thumbright: .
Inget slår skön sången från Webrar!
roovy
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: lör maj 19, 2007 9:36 pm

Inlägg av roovy »

är det någon som vet vad som krävs för en besiktning med denna motor i orginal utförande?nån slag uppdatering eller liknande som måste göras på bromsar eller annat?
Användarvisningsbild
Simon.j
För mycket laddtryck
Inlägg: 178
Blev medlem: sön aug 19, 2007 2:58 pm
Ort: Södra Dalarna

Inlägg av Simon.j »

roovy skrev:är det någon som vet vad som krävs för en besiktning med denna motor i orginal utförande?nån slag uppdatering eller liknande som måste göras på bromsar eller annat?
En 318i med M40 (som du har/hade) ligger på 113 hk så det är nog inga större problem med regbesiktningen :wink: uppgradering av bromsa osv skulle nog va om du skulle ha en turbomotor eller liknande.

Edit: vart osäker när jag märkte att b23e ligger på 136 hk :doh:
Men det är väll 20% mer hk som är tillåtet? 113+20%= 135,6hk så det är nära...

//Simon
Simon Johannesson
Oves Bror
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: fre mar 30, 2007 3:14 pm
Ort: Arvika

Inlägg av Oves Bror »

om det är en "nyare" B23E typ 83 eller 84 så ligger dom väl bara på 129 häst.
Volvo 745 Tic - Portad 531,extraktor,K27, 50 mm Wastegate, 6 pucks sinter och förstärkt Sachsplatta Sprut på G!
Volvo 242L - 76 B23E & M46 Bruksbil
Volvo 242DL - 75 355 & 4 -petad manuell, kass låda, usa skräp!
Volvo 140 Cab - Sommar bil
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Inlägg av coupe76 »

Tror det blir svårt att besiktiga, då b23e, b230e inte finns med kat (i sverige).
Det finns ju en variant av b230f i 940:in som har 131hk orginal med kat, bättre satsa på en som om du vill åka lagligt.

Annars blir det nog en bra bil det där.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Om du byter till 325-delar (bromsar, bakvagn) så ska 170 hk + ökning vara ok. Du börjar nästan vara inne på ombyggt fordon då, så det är frågan vad man vill göra.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
roovy
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: lör maj 19, 2007 9:36 pm

Inlägg av roovy »

Då får de bli ombyggt fordon ..satsar på turbo bygge dirket då istället för senare .
roovy
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: lör maj 19, 2007 9:36 pm

Inlägg av roovy »

idag har jag fått ordning på motor fästena byggde i 8mm plåt ser rätt okej ut ..
även kapat ut bitar till olje tråget som ska tiggas imorgon eller på måndag då det finns tid till det.
imorgon ska jag även börja kapa i tunnel och försöka få in växel lådan

återkommer med bilder imorgon.
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Inlägg av salmon »

blir nog fint, vad kommer du köra med för låda?, ska du byta till 325 upphängningar och regg besikta? jah tänker försöka reggbesikta
jimmy, gällivare
roovy
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: lör maj 19, 2007 9:36 pm

Inlägg av roovy »

vet inte ännu vad de kommer att köras på för låda.. ska satsa på reggbesiktning till nästa år och besikta med orginal motorn detta år..

har legat sjuk i en vecka nu så har inte hänt så mycket alls ..

idag ska jag försöka få ihop motorn och börja bygga på insugen
Användarvisningsbild
joel
Forumsberoende
Inlägg: 589
Blev medlem: lör dec 20, 2008 12:03 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av joel »

tänk på att du måste använda en motor med katalysator orginal och lambda styrd insprutning om du ska regga en bil mellan -76 å 93..
180zx..

joel lindell
roovy
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: lör maj 19, 2007 9:36 pm

Inlägg av roovy »

var ett tag sen jag var in hära .. får jag registrera "utbytes motor" med förgasare?ingen effekt skillnad ?tycker ju som att de borde vara helt okej ?
Skriv svar