b230f och 631topp frågor

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

b230f och 631topp frågor

Inlägg av dennis-volvo »

nån som vet om b230f har "försänkta" kolvar orginal, asså inte som turbo kolvar men försänkta där ventilerna går ungefär??
fick en 631topp för 50kr idag hehe :D
men ena ventilen är kass.. vet ej fall det är avgas elr insug ventil det är den stora av dom två iaf :lol:
men tror ni den går att ha till min b230f? blir ju rätt bra komp
men om ventilerna går fritt ändå?
funderar på 631toppen och vx3 kam såfall :D
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det går inte, finns inga förbränningsrum alls i den toppen, du måste ha väldigt låga kolvar
dom stora ventilerna är insugsventiler
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

Inlägg av dennis-volvo »

okej men kan man inte typ plana ner kolvarna lite så de går?
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Har aldrig sett något mer än utsidan på B230K (som din topp kommer ifrån) men jag misstänker att du gjort hål genom kolvtoppen innan du får tillräckligt stor volym i kolven. :doh: Vill du köra med den toppen får du nog använda kolvarna som hör till den - eller fräsa ur förbränningsrum i toppen, men det är väl inget vem som helst snidar till hemma i garaget.
MadHenrik
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: sön dec 17, 2006 12:56 pm
Ort: Kungälv

Inlägg av MadHenrik »

Flummo skrev:Har aldrig sett något mer än utsidan på B230K (som din topp kommer ifrån) men jag misstänker att du gjort hål genom kolvtoppen innan du får tillräckligt stor volym i kolven. :doh: Vill du köra med den toppen får du nog använda kolvarna som hör till den - eller fräsa ur förbränningsrum i toppen, men det är väl inget vem som helst snidar till hemma i garaget.
Korrekt, kolvarna till b230k har uttag för ventilerna modell _ rätt djupa_ :P
Skall du använda den toppen får du ha tillhörande kolvar, tvivlar på att orginal -F kolvarna trivs att svarvas av så mycket...
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

Inlägg av dennis-volvo »

okej men då är de ju samma sak som att ta topp och block från en b230k och slänga på mitt sprut och de ju?
tänkte få upp kompet lite mer så blir han ju antagligen lite rappare
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ja eller så spikar motorn sönder :) för att få upp rätt komp planar man toppen kanske 1mm
problemet är att ventilerna kommer slå i kolvarna hur du än gör.. det finns inga volvokolvar du kan svarva så mycket så det går fritt..
däremot är 631 toppen bra flöde i, det finns VW kolvar som antagligen skulle gå använda, det beror på hur djupt förbränningsrummet är på en vanlig topp, har ingen framför mig nu så jag kan mäta men det bör nog få att få till på något sätt, det skulle jag satsat på, jag vet att endel använder dessa toppar till långlopp/banracingmotorer (sugmotor)
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

Inlägg av dennis-volvo »

okej men de blir nog te att använda orginal toppen och plana den lite ist :P
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

finns dom som skruvar ihop det på FT/FK botten med lätta modifieringar. blir ett jävla komp iaf..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

Inlägg av dennis-volvo »

vilka vw kolvar e de som passar? :P
och vad för modifikationer om man ska ha det på en ft/fk botten?:)
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

dennis-volvo skrev:vilka vw kolvar e de som passar? :P
och vad för modifikationer om man ska ha det på en ft/fk botten?:)
ventilurtag i kolvarna vill jag minnas ska räcka..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

Inlägg av dennis-volvo »

okej så man får typ fräsa ur lite i kolvarna?
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Likadana kolvar som jens har i sin motor (finns 2st komphöjder), 92mm smidda mahle med 22mm kolvbult.

Sleeper_86 jag är tveksam till att det räcker, jag har själv en topp och det är inte mycket mellanrum från deckplan till ventil, några mm bara, menar du att ventilen hinner undan kolven, isf går det till rätt djupa urtag, jag skulle inte våga ta mer än max 3mm i kolvarna eftersom ventilerna sitter rakt på 8V toppen och det är ju bra mycket mer mellanrum än så orginal i 200/230K motorn, jag har nog inte kolvarna kvar men vill minnas att de var runt nån cm ner i blocket då har man runt 13mm och med lösningen ovan bara kanske 6mm det blir ju så tight att det är tveksamt, man får nog inte ha allt för vass kam iaf...
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

Inlägg av dennis-volvo »

så om ja skaffar såna kolvar så går de då?
behöver jag byta vev elr stakar om ja ska sätta i kolvarna i min nuvarande b230f?
har inte så jätte stor koll på vad de håller till :P
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Det är dåliga stakar och vev i b230f, dessutom passar inte VW kolvarna rakt av då det är 23mm kolvbult på orginalkolvarna.
Dessa kolvar är mycket lägre än volvos, så de kommer vända en bit ner i blocket, finns 2 olika höjder.

Frågan är bara hur mycket frigång som behövs, det måste man mäta sig till, kör man lika mycket som på en orginal b230a eller liknande så är det lugnt, sen om kamremmen går av blir de mos i vilket fall om man har vassare kam med mer lyft t.ex. k, h, v kam m.m.
Skriv svar