Beehive ventilfjädrar till volvo b230

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

säg att man har 13mm lyft sen 1.5mm från att de bottnar ungefär säte och max tryck där skulle va intresant att veta :thumbright:
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Magnus »

här finns lite info jag hittade på nätet om beehive fjädrar

http://www.corvettefever.com/techarticl ... index.html

och en film

http://www.youtube.com/watch?v=NskusJdk5Qs
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

kollade man på filmen så vart min spontana reaktion att : jäklar vad det lär slita på retainern med beehivefjäder.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

power
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Kollar man på sista filmen så är ju inte skillnaden överväldigande vid 7000rpm.
Ventilen studsar juh på båda.
men jag tyckte mig se på vänstra ventiler(insug?) att vipparmen fick sidobelastningar.(den skakade i sidled efter ventilen stängt)
Är det så får juh styrningen och ventilen mera stryk.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Orig LS1 var nog inget att ha. 70/220 lbs
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Lite info om Z06/LS6 gula fjädrarna som kanske kan va till nytta, dessa skall enligt uppgift ha coilbind vid 1.085" och gm rekommenderar dem för upp til ca 0,55" lyft med värdena 110#@1.75" och 320#@1.2" som mest. Hade 1,8" inspänningslängd std på ls6 alltså ca 90#
(multiplicera # med 0,4536 för att få kilopond >kilogram-kraft<)
Har funderat och räknat en hel del på detta nyligen och man kan generellt rikta in sig på att det behövs ca 5% lägre sätestryck och 25% lägre fullt öppet tryck jämfört med en fungerande konventionell fjäder...


Bild
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Magnus »

Klart intressant info.ska mäta lite mer inann jag bestämmer mig slutgiltigt för vilken fjäder jag ska köpa.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

25% lägre på max lyft det är mycke :thumbright:

skulle räcka med ca 130kg på magnus boströms topp då ungefär.
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Mmmm- det är mycket, faktiskt så att jag tvivlar på mina egna beräkningar... Men trenden bör stämma mellan tummen och pekfingret...
Däremot så är siffran 5% (->10% i vissa fall) sänkt sätestryck verifierad av olika källor.
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Magnus »

Jag har nu funderat lite mer kring fjädrarna och det finns 3 olika att välja mellan förutom de som Järnet rekommenderade.Dessa är
26918-16 (den jag funderade på först)

26981-12 (passar "rakt av" men installerad höjd måste sänkas för att klara lyft på 13,9)(eller köra närmare coil-bind)
installerad höjd 1,700 = 43,18
insp tryck 110lbs = 49,9
öppen höjd 1,175 = 29,84
öppen tryck 292 = 132,4
klarar lyft på 13,34 :?
utvändig diameter 31,49

26915-12
installerad höjd 1.800 = 45,72
insp tryck 105lbs = 47,63
öppen höjd 1,200 = 30,47
öppen tryck 293 = 132
klarar lyft på 15,25
utvändig diameter 32,7

de nya "heavy duty" tryckarna jag tänkt använda har ett invändigt mått på 33,3 (mätt mitt på).Det blir bara 0,6mm frigång med 26915-12.kommer det att ta i?
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Låter lite för tight med 0,6mm mest för att jänkarna ibland tycks mäta specsen på presisionsdetaljer med en riktigt gammal tumstock, med suddig skala, som legat ute i regn, eller nåt? :wink:
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Kom på att jag har mitt gamla dubbel ventilfjäderset kvar också.
135 lbs vid 1.8" . Komplett med underläggsbrickor och titan retainers. Kan sälja det för 2000 kr, och då kan ni dela på ett set...
The
Forumsberoende
Inlägg: 5102
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Järnet skrev:Låter lite för tight med 0,6mm mest för att jänkarna ibland tycks mäta specsen på presisionsdetaljer med en riktigt gammal tumstock, med suddig skala, som legat ute i regn, eller nåt? :wink:
Tror jänkarna håller fast vid tum enbart för att de tycker det blir häftigt små siffror på deras stora toleranser...

Rätt OT men vi hade besök av några amerikaner för ett tag sedan. Och nu rör det sig om nissar som jobbar på en kvalitetsavdelning (arbetar med mätmaskiner och liknande utrutning) och föjldaktligen borde ha lite koll på läget.

En av dem frågar vad vi har för precision på våra mätmaskiner så jag svarar "med mätande mäthuvud så 1.4 + L/333µm, dvs på ett en meter långt mätobjekt så blir avvikelsen maximalt 0.0004cm "

Han tittade lite konstigt på mig och sa "ok..." och sen gick han.

Vet inte om han trodde jag ljög :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar