
Beehive ventilfjädrar till volvo b230
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
säg att man har 13mm lyft sen 1.5mm från att de bottnar ungefär säte och max tryck där skulle va intresant att veta 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
här finns lite info jag hittade på nätet om beehive fjädrar
http://www.corvettefever.com/techarticl ... index.html
och en film
http://www.youtube.com/watch?v=NskusJdk5Qs
http://www.corvettefever.com/techarticl ... index.html
och en film
http://www.youtube.com/watch?v=NskusJdk5Qs

http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
kollade man på filmen så vart min spontana reaktion att : jäklar vad det lär slita på retainern med beehivefjäder.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Kollar man på sista filmen så är ju inte skillnaden överväldigande vid 7000rpm.
Ventilen studsar juh på båda.
men jag tyckte mig se på vänstra ventiler(insug?) att vipparmen fick sidobelastningar.(den skakade i sidled efter ventilen stängt)
Är det så får juh styrningen och ventilen mera stryk.
Ventilen studsar juh på båda.
men jag tyckte mig se på vänstra ventiler(insug?) att vipparmen fick sidobelastningar.(den skakade i sidled efter ventilen stängt)
Är det så får juh styrningen och ventilen mera stryk.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
Lite info om Z06/LS6 gula fjädrarna som kanske kan va till nytta, dessa skall enligt uppgift ha coilbind vid 1.085" och gm rekommenderar dem för upp til ca 0,55" lyft med värdena 110#@1.75" och 320#@1.2" som mest. Hade 1,8" inspänningslängd std på ls6 alltså ca 90#
(multiplicera # med 0,4536 för att få kilopond >kilogram-kraft<)
Har funderat och räknat en hel del på detta nyligen och man kan generellt rikta in sig på att det behövs ca 5% lägre sätestryck och 25% lägre fullt öppet tryck jämfört med en fungerande konventionell fjäder...

(multiplicera # med 0,4536 för att få kilopond >kilogram-kraft<)
Har funderat och räknat en hel del på detta nyligen och man kan generellt rikta in sig på att det behövs ca 5% lägre sätestryck och 25% lägre fullt öppet tryck jämfört med en fungerande konventionell fjäder...

Klart intressant info.ska mäta lite mer inann jag bestämmer mig slutgiltigt för vilken fjäder jag ska köpa.

http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
25% lägre på max lyft det är mycke
skulle räcka med ca 130kg på magnus boströms topp då ungefär.

skulle räcka med ca 130kg på magnus boströms topp då ungefär.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jag har nu funderat lite mer kring fjädrarna och det finns 3 olika att välja mellan förutom de som Järnet rekommenderade.Dessa är
26918-16 (den jag funderade på först)
26981-12 (passar "rakt av" men installerad höjd måste sänkas för att klara lyft på 13,9)(eller köra närmare coil-bind)
installerad höjd 1,700 = 43,18
insp tryck 110lbs = 49,9
öppen höjd 1,175 = 29,84
öppen tryck 292 = 132,4
klarar lyft på 13,34
utvändig diameter 31,49
26915-12
installerad höjd 1.800 = 45,72
insp tryck 105lbs = 47,63
öppen höjd 1,200 = 30,47
öppen tryck 293 = 132
klarar lyft på 15,25
utvändig diameter 32,7
de nya "heavy duty" tryckarna jag tänkt använda har ett invändigt mått på 33,3 (mätt mitt på).Det blir bara 0,6mm frigång med 26915-12.kommer det att ta i?
26918-16 (den jag funderade på först)
26981-12 (passar "rakt av" men installerad höjd måste sänkas för att klara lyft på 13,9)(eller köra närmare coil-bind)
installerad höjd 1,700 = 43,18
insp tryck 110lbs = 49,9
öppen höjd 1,175 = 29,84
öppen tryck 292 = 132,4
klarar lyft på 13,34

utvändig diameter 31,49
26915-12
installerad höjd 1.800 = 45,72
insp tryck 105lbs = 47,63
öppen höjd 1,200 = 30,47
öppen tryck 293 = 132
klarar lyft på 15,25
utvändig diameter 32,7
de nya "heavy duty" tryckarna jag tänkt använda har ett invändigt mått på 33,3 (mätt mitt på).Det blir bara 0,6mm frigång med 26915-12.kommer det att ta i?

http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
Tror jänkarna håller fast vid tum enbart för att de tycker det blir häftigt små siffror på deras stora toleranser...Järnet skrev:Låter lite för tight med 0,6mm mest för att jänkarna ibland tycks mäta specsen på presisionsdetaljer med en riktigt gammal tumstock, med suddig skala, som legat ute i regn, eller nåt?
Rätt OT men vi hade besök av några amerikaner för ett tag sedan. Och nu rör det sig om nissar som jobbar på en kvalitetsavdelning (arbetar med mätmaskiner och liknande utrutning) och föjldaktligen borde ha lite koll på läget.
En av dem frågar vad vi har för precision på våra mätmaskiner så jag svarar "med mätande mäthuvud så 1.4 + L/333µm, dvs på ett en meter långt mätobjekt så blir avvikelsen maximalt 0.0004cm "
Han tittade lite konstigt på mig och sa "ok..." och sen gick han.
Vet inte om han trodde jag ljög

Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan