pulsföljd volvo 5a.??
-
- Lite mer laddtryck
pulsföljd volvo 5a.??
hur är pulsföljden i en volvo 5a?
rödblockare har ju 1-4 och 2-3
ska bygga ett grenrör och håller på att komponera ihop en kollektor. (cnc fräsas) så jag har sökt här och på tpc.. men inte hittat nått..
tack på förhand.
mvh fredrik
rödblockare har ju 1-4 och 2-3
ska bygga ett grenrör och håller på att komponera ihop en kollektor. (cnc fräsas) så jag har sökt här och på tpc.. men inte hittat nått..
tack på förhand.
mvh fredrik
volvo 850 t5, ombyggd till X70 front. 450+hk motor i den nu. 
volvo V40 T4. brukis. kanske bygga på denna ist. vet inte än. xD

- Kökarmicke
- Forumsberoende
kommer inte ihåg följden nu, men det står i haynes boken för 850 b.la. Ska du pullssplitta ska du ha 2an och 5ans rör mot downpipen, resten i andra hålet 

Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Det låter som ett recept för att få lite olika avgastryck på 2+5, jämfört med 1+3+4. Det är ju trots allt 50% mer massflöde i ena inloppet, även om wastegaten jämnar ut det lite när den öppnar. Har man en snäll motor med standard-kamaxlar så är det säkert inga problem.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Lite mer laddtryck
jag pratade med en jobba kompis förut. och han sa att tändföljden är 1-2-4-5-3.. (1an närmast kamrem)
men hur vet man vilka som är lika då..
jag tänkte att kollektorn ska se ut som en tärning med sida 5 uppåt.. dela den ensamma..
just nu så är det en total renoverad motor med lg stakar, glt kammar, men till sommarne så ska det bli portad topp, värre kammar, gt35r, sprut.... m,m. så denna kollektorn är bara lite tids fördriv som man kan leka med på jobbet.. man planerar och håller på..
mvh fredrik
men hur vet man vilka som är lika då..

jag tänkte att kollektorn ska se ut som en tärning med sida 5 uppåt.. dela den ensamma..

just nu så är det en total renoverad motor med lg stakar, glt kammar, men till sommarne så ska det bli portad topp, värre kammar, gt35r, sprut.... m,m. så denna kollektorn är bara lite tids fördriv som man kan leka med på jobbet.. man planerar och håller på..

mvh fredrik
Senast redigerad av Fredrik Carlbom den tis jan 13, 2009 6:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
volvo 850 t5, ombyggd till X70 front. 450+hk motor i den nu. 

Vad då lika? Det är en 5 cylindrig motor..Fredrik Carlbom skrev:men hur vet man vilka som är lika då..![]()
-
- Lite mer laddtryck
- Kökarmicke
- Forumsberoende
-
- Lite mer laddtryck
- Kökarmicke
- Forumsberoende
Försök få till en collector som ser ut som en stjärna, med en spets i mitten inuti (merge collektor) så blir det riktigt bra det där!
Holmström Motorsport
Micke Holmström
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
-
- Lite mer laddtryck
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Tror det mixats ihop lite i bollen mellan tändföljd och wastefire....
Men jag har en fråga då, å jag ser helst att nån som kan ordentligt svarar.
Hur fan kan man bygga ett puls splitt på en 5a? Audi puffran jag/vi slår ihop har jag tillåmed ångets över att det är splitt inlopp i turbinhuset, det är ju HELT fel i mitt huve, jag slipar ner väggen mellan så den blir vass och "styr" avgaserna så man kanske kan komma till 50% per port, onödigt tycker tillåmed jag, men nånstans vill jag kompensera för splitt turbinen som känns helt fel i mitt lilla ointelligenta huve........
Pizza
Hur fan kan man bygga ett puls splitt på en 5a? Audi puffran jag/vi slår ihop har jag tillåmed ångets över att det är splitt inlopp i turbinhuset, det är ju HELT fel i mitt huve, jag slipar ner väggen mellan så den blir vass och "styr" avgaserna så man kanske kan komma till 50% per port, onödigt tycker tillåmed jag, men nånstans vill jag kompensera för splitt turbinen som känns helt fel i mitt lilla ointelligenta huve........
Pizza
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
- Kristoffer
- För mycket laddtryck
Här skrivs lite om det:
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... 0&t=115854
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... 0&t=115854
Det som menas är att det inte går att kombinera cylindrarna i par, då det inte finns två cylindrar som är i motfas där avgaspulserna kommer med samma frekvens (och fas-vridet) så att det blir ett jämnt pulståg i varje ingång på turbinen. Har man lite brutalare kamaxel-profil och provar kombinera fel cylindrar på en 4 cyl motor kommer man få se på lite skumma problem (fråga Tjoffe/Nyåker).
Det är alltså omöjligt att få ett jämnt pulsflöde i varje inlopp i kollektorn, men framför allt också omöjligt att få lika stort massflöde i varje inlopp.
Som nämnts är det också omöjligt med wasted-spark på en sån här motor av samma anledning, även om det går att fuska lite men det går jag inte in på här annat än att säga att man måste ha koll på 4-takterna och se vilka cylindrar som går att koppla till ett 4 cyl wasted-spark coilpack och en enkel spole.
Att det skulle ha någon större verkan att i en kollektor som samlar alla 5 cyl att göra en ring med rören i tändföljd så att det "roterar" in i ordning (motsol eller medsol).. det tvivlar jag på, som J Lundin skrivar - kanske på en F1-motor.
Det är alltså omöjligt att få ett jämnt pulsflöde i varje inlopp i kollektorn, men framför allt också omöjligt att få lika stort massflöde i varje inlopp.
Som nämnts är det också omöjligt med wasted-spark på en sån här motor av samma anledning, även om det går att fuska lite men det går jag inte in på här annat än att säga att man måste ha koll på 4-takterna och se vilka cylindrar som går att koppla till ett 4 cyl wasted-spark coilpack och en enkel spole.
Att det skulle ha någon större verkan att i en kollektor som samlar alla 5 cyl att göra en ring med rören i tändföljd så att det "roterar" in i ordning (motsol eller medsol).. det tvivlar jag på, som J Lundin skrivar - kanske på en F1-motor.
Finns några Volvofemmor med pulssplittat grenrör med mycket bra resultat (läs: spolar tidigt), samt att jag vet att generalen (GTMartinssons AUDI 80) skulle bygga ett sådant i samråd med PPF. Finns att läsa i hans tråd på Zatzy tror jag. Vore kul att se seriösa tester gjorda på lite större aggregat med avstämda avgashus med och utan twin entry. Givetvis med grenrör för ändamålen.Pizza skrev:Tror det mixats ihop lite i bollen mellan tändföljd och wastefire....
Pizza
Grenrören jag sett är tillverkade efter samma princip som att dela fem äpplen på två. Rättvist och fint med 2.5 var.
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Lite åt de hållet jag tänkt, kommer köram ed en snygg stjärn kollektor som är väldigt vass, samt att jag slipar ner inloppet i turbinen så man kan kommer så nära 50% som möjligt per port.
Man behöver ju inte göra saker allt för avancerat för 700hk på en Audi motor som tur e
Pizza
Man behöver ju inte göra saker allt för avancerat för 700hk på en Audi motor som tur e

Pizza
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld