Volvo 16v lyft på kammar och kolvar

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det går bra att ta bort kanten på en turbomotor men man får ingen så kallad squisch "kläm" -yta mot toppen då..

har man 3mm (lika mycket som gropens kant på B23ET kolvarna) så räcker det till att varva 7-8000 varv med en orginal GLT topp dvs b234 motor med orginalkammarna, jag har kolvar som är varvade 8500, då har ventilerna gjort märken i kolvarna, obs: med hydrauliska lyftare!!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Larsat, det har inte hänt för mig med 3mm svarvade kolvar med hårdare ventilfjädrar och 8200rpm.
dock mekaniska tryckare:)

Jag får för mig hydrauliska lever ett litet eget liv och kan få in mer olja än den får ut ibland och slå upp ventilen mer än tänkt.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jo visst med mekaniska tryckare är man mer säker, dessutom med hårdare fjädrar.. detta var med en helt orginal topp, sedan beror det nog på skicket på tryckarna oxå kanske, har dom gått 20 tusen mil kanske de kärvar, jag vet inte
Ferken
För mycket laddtryck

Inlägg av Ferken »

Vad spelar det för roll om man inte får en klämd yta mot toppen då?

Desto mindre klämd yta desto mindre kan man varva eller?

Vet inte hur djup gropen är men kan komma med mått senare

Hur mycket kommer kompressionen att hamnda på om man tar bort 3mm? kanske svårt att räkna på utan att veta radier

Har inte glt kammar, har orginal b204ft kammar med hydraliska lyftare vilket innebär bra mycket mindre lyft och kanske inte så bra att varva jätte mycket med dessa hydraliska lyftare, dock ska fjädrarna i b204ft toppen klara av mer varv men det var inte att rekomendera över 6800..
Enligt spm själv så skulle det inte vara några problem med att det skulle ta i kolven, men det var utag orginal och så vill man ha lite utrymme och spela på..
Och så har jag inte så stort förtroende för spm killen
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck

Inlägg av sniffer »

Tycker dock 7,8:1 i komp va i lägsta laget redan för att uppnå någon sådäringa körbarhet. Men visst kan du ta ner denna kant runtom. Bara du har koll på så du inte flyttar ringlandet allt för högt upp då de ändå är en turbobil vi pratar om. Å det här med klämspalt verkar ju ändå ställa till mera skada än nytta enligt vissa turboåkare, så den kan du nog gladeligen skippa. Speciellt när den inte ens är formad efter toppens nedsänkta ytor. Men som sagt. 7,8:1 tycker jag ändå är i lägsta laget...
Äger själv också en bil med B204ft och den är inget rolig att köra ens original med de låga kompet.

"Desto mindre klämd yta desto mindre kan man varva eller? " Hmm hur tänker du nu? :?
Tror du missuppfattade lite va som sas. De hydrauliska tryckarna är ganska varvtalskänsliga däremot. Beter sig inte som de skall vid höga varvtal med original oljepump. Därav kan vissa få ventiler som lyfter lite udda och tar i.

Urtagen på en original glt-kolv på B234f är annars 4mm djupa på insug. Så kör man 3 där så ligger man förmodligen och utmanar ödet. :wink:
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Ferken
För mycket laddtryck

Inlägg av Ferken »

Har inte komptestat motorn med dessa kolvar med enligt spm skulle det ligga på 7,8:1 vad händer med ett lägre komp? senare ladd eller?

"Desto mindre klämd yta desto mindre kan man varva eller? " Hmm hur tänker du nu?"
Vet inte en gissning ;P eftersom ni började prata om varv? 8)

Hum, det är knappt 2mm på insug, har jag för mig..

Angånde olje pumpen finns det någon som är bulton med bättre kapacitet eller?

såg boost höll på med någon riktig oljepump men såg invecklat ut ;P
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck

Inlägg av sniffer »

Har inte med kapaciteten att göra. Men detta orkar jag ej gå in på då de finns flertalet trådar om detta redan.

Sen får du läsa min och andras trådar mera noggrant då du inte snackar samma motor som jag och andra även fast vi nämner va de är för motorer vi tar upp. B234f och B204ft är inte samma motor t.ex.

Och ja jag har en B204ft men även kört överladdad B234f tidigare, som flertalet andra gör/gjort här och därmed den kunskapen.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
jkapano
För lite laddtryck

Inlägg av jkapano »

I can barely make out the translation via google from swedish to english.

Do you recommend milling 3mm off of the piston? I'm worried that the car will have no low end if i mill this much down, and the piston turns out to be 7,8:1..but i'll be able to run more boost on poor california 91 Octane.

and is the general idea that we can run 16v head without valve reliefs? Thats what i've been hearing, but i'm thinking that its a good possibility that the valve could hit the lifters.

what do you all think.

regards,

Justin K.
Användarvisningsbild
Storås
Lite mer laddtryck

Inlägg av Storås »

jag gjorde somså att jag mätte på en original 16v kolv var uttagen satt, och fräste likadant på turbokolvarna..
Mathias Storås / 0704210858 / storaas@gmail.com
SPONSORED BY RUSSiANRACiNG
linuxman51
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av linuxman51 »

jkapano skrev:I can barely make out the translation via google from swedish to english.

Do you recommend milling 3mm off of the piston? I'm worried that the car will have no low end if i mill this much down, and the piston turns out to be 7,8:1..but i'll be able to run more boost on poor california 91 Octane.

and is the general idea that we can run 16v head without valve reliefs? Thats what i've been hearing, but i'm thinking that its a good possibility that the valve could hit the lifters.

what do you all think.

regards,

Justin K.
I think you should get reliefs cut, rather than cutting down the whole top of the piston by 3mm. Do you have a spare 16v piston to use as a reference?
1990 740 gl
2003 Evo 8
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jkapano skrev:I can barely make out the translation via google from swedish to english.

what do you all think.

regards,

Justin K.
her in sweden (europe) we generly build engins white lower CR and slower burning rate and runs more boost. (pistons down in the block 2-3mm= good for power and durabilety)

if the cam is not too extreme you dont feel any diffrence crusing with a good EFI system, and you make maybe 25%-50% more power :thumbright:
we run up to 30psi on 92 octane mon+ron/2 and make over 300hp/liter
jkapano
För lite laddtryck

Inlägg av jkapano »

jen,

your english is good.

My decision is set. Mill down the pistons 3mm and run more boost on 91 octane.

regards

Justin
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

jkapano skrev:jen,

your english is good.

My decision is set. Mill down the pistons 3mm and run more boost on 91 octane.

regards

Justin
What pistons are you going to mill down, pistons from a b230 turbo or a b23Et turbo engine? (no problem with the lower cr but how about the distance from the top of the piston down to the first piston ring?)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

it's ok to mill down both B23ET and B230FT/FK pistons 3mm, about b230ET i don't know but that's crap!

we only have 95, 98, 99 octane in sweden :D
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

mitt kompförhållande blir ca 8,2:1 efter många räknades gånger(tror de var de minns ej säkert). fräst ner kolvar 3,5mm MEN toppdäckat 0,8mm så total nedgång 2,7mm. orginal låg på 10,5:1. Optimala om man vill köra orginalkolvar borde vara att köra djupare ventilurtag bara reglera kompan med det och bibehålla klämspalten. Klämspaltens uppgift och varför man har det är för att göra förbränningen bättre/effektivare och det i sin tur ger starkare grundmotor utan turbotryck. däremot har många inklusive mej börjat bojkotta det när man läst på en del. Vid HÖGA turbotryck så får man tillbaka cylindertrycket man tappar utan klämspalten och då fungerar förbränningen bra igen. På rallycross motorer utan turbo går ofta kolvarna ovanför deckningen (blockets överkant).
Skriv svar