Hej!
har köpt mig ett nytt roligt projekt en Porsche 911 som är ombyggd till 959 replika..
på reg beviset står det motor utbytt..
motor koden är 961189 och det hittar jag ingenting på, kollat överallt!
jag trodde redan när jag köpte den att någon hade fixat med den då förgasarna inte var org..
men nu när jag grävt vidare ser topparna portade ut också!
förgasarna är WEBER 46IDA30 och ser väldigt proffsigt monterade ut med luftbox och insug, men upptäckte en sak som jag undrar över, inte så haj på fuggar. på ena cylinder banken är trattarna 55mm och på den andra 50mm varför? jag gissar för att få bredare register?
en annan intressant sak är att motorkåpan är lackad lila! kanske inte den vanligaste bland motorbyggare
topparna är portade och spridar hålen för k-jet är fint pluggade
gissar att motorn är byggd mellan 1985-90 och allt är mycket proffsigt gjort.
kan någon hjälpa mig med att säga vad det är för nån motor! och gärna information om vem som eventuellt byggt den!
MVh/ Peter
motor identitet porsche
- Pelle Persson
- För lite laddtryck
Var det du som köpte den från Helsingborg?
Var någonstanns letade du efter numret? Motor nr/ motorkoden hittar du på höger sida om kylfläkten instansat på en klack. Du ser den lättast om du ser in från sidan.
Tex på min 993 3,6 TT snurra så börjar det med 61T0.............. och på 965 snurran 61M0..........
En liten kul grej ...kollade upp priser på lite 959 delar jag har liggande. Bara alu dörrarna ligger på 50000skr st
Var någonstanns letade du efter numret? Motor nr/ motorkoden hittar du på höger sida om kylfläkten instansat på en klack. Du ser den lättast om du ser in från sidan.
Tex på min 993 3,6 TT snurra så börjar det med 61T0.............. och på 965 snurran 61M0..........
En liten kul grej ...kollade upp priser på lite 959 delar jag har liggande. Bara alu dörrarna ligger på 50000skr st
ja hittade motor nummer lite senare när jag gnuggat bort skiten!
var en 901/02 2,0l som satt i 911s 1967
blev först lite besviken när den bara var på två liter men sen när jag läst på lite om motorn är jag riktigt glad verkar vara en pärla!
ne jag köpte min innan den kom ut en svart från jönköpning verkar vara i finare skick om man tittar på bilden.. du kanske aldrig såg den kom inte upp när man sökte på 911..
Hehe jo bra priser på grejorna en äkta hade man ju inte haft råd med! har dörrar och allt annat på karossen i glassfiber!
blev först lite besviken när den bara var på två liter men sen när jag läst på lite om motorn är jag riktigt glad verkar vara en pärla!
ne jag köpte min innan den kom ut en svart från jönköpning verkar vara i finare skick om man tittar på bilden.. du kanske aldrig såg den kom inte upp när man sökte på 911..
Hehe jo bra priser på grejorna en äkta hade man ju inte haft råd med! har dörrar och allt annat på karossen i glassfiber!
- Pelle Persson
- För lite laddtryck
Då vet jag vilken bil du köpt.JRP skrev:ja hittade motor nummer lite senare när jag gnuggat bort skiten!
Den snurran ska du absolut vara rädd om spec om den har kvar alla S delarna...om du ska byta motor i framtiden annonsera ut den i tyskland dom är inte helt gratis längre.
Mvh Pelle