150hk med skivbromsar fram vilket sitter på de sena Amazonerna, inget annat behövs.weber-power skrev:amazon får ha 150hästar har jag för mig med andra bussningar, hårdare fjädrar och gasdämpare? rätta mig om jag har fel
242 VS 142 VS Amazon
- Thunderbolt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
- Ort: Klippan
- weber-power
- Forumsberoende
- Inlägg: 797
- Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
- Ort: Kalmar // torsås
så var de jaThunderbolt skrev:150hk med skivbromsar fram vilket sitter på de sena Amazonerna, inget annat behövs.weber-power skrev:amazon får ha 150hästar har jag för mig med andra bussningar, hårdare fjädrar och gasdämpare? rätta mig om jag har fel


team weber power
- weber-power
- Forumsberoende
- Inlägg: 797
- Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
- Ort: Kalmar // torsås
- weber-power
- Forumsberoende
- Inlägg: 797
- Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
- Ort: Kalmar // torsås
Finns en Volvo 242 -75 i Borlänge som jag har följt på blocket.se under en lång tid nu...
Priset är sänkt från 16 500 till 11 500, dags att slå till?
Info från annonsen:
Volvo 242 75:a.
Hyfsat välbevarad.
Förgasarturbo
Besiktad till 2010-10-31.
Ej reggad med turbo.
För övrigt är det en b21:a
borrad till första ÖD 92,5mm
med lågkompressions smidda kolvar.
Helt igenomgången med nya lager ringar och packningar.
KLracing intercooler.
Egenhändigt byggd pysventil.
Har gått ca150 mil efter ihopsättning.
Sinterlamell. 530 topp.
Malpassi btr.
Holly blå soppa pump.
Öppet sportluftfilter.
Nytt 2,5"avgasrör hela vägen.
Öppen dumpventil.
Riktig lamell diffklump.
Mycket rolig att köra och är skapligt bränsle snål beroende på hur man gasar.
Rost finns.
Vänster reservhjulsbalja bör bytas för den är det hål i men förutom det så är det bara ytrost.
Fin inredning ej söndertrasad.
Har varit norrlands körd.
Ej vacker och det finns bulor och skavanker men det har inte gjort mig något.
Gjorde om texten lite så den är lättare att läsa.
Vad tycker ni? Jag gillar den, dock så vet jag inte vad min personliga sponsor säger...
//Simon
Priset är sänkt från 16 500 till 11 500, dags att slå till?
Info från annonsen:
Volvo 242 75:a.
Hyfsat välbevarad.
Förgasarturbo
Besiktad till 2010-10-31.
Ej reggad med turbo.
För övrigt är det en b21:a
borrad till första ÖD 92,5mm
med lågkompressions smidda kolvar.
Helt igenomgången med nya lager ringar och packningar.
KLracing intercooler.
Egenhändigt byggd pysventil.
Har gått ca150 mil efter ihopsättning.
Sinterlamell. 530 topp.
Malpassi btr.
Holly blå soppa pump.
Öppet sportluftfilter.
Nytt 2,5"avgasrör hela vägen.
Öppen dumpventil.
Riktig lamell diffklump.
Mycket rolig att köra och är skapligt bränsle snål beroende på hur man gasar.
Rost finns.
Vänster reservhjulsbalja bör bytas för den är det hål i men förutom det så är det bara ytrost.
Fin inredning ej söndertrasad.
Har varit norrlands körd.
Ej vacker och det finns bulor och skavanker men det har inte gjort mig något.
Gjorde om texten lite så den är lättare att läsa.
Vad tycker ni? Jag gillar den, dock så vet jag inte vad min personliga sponsor säger...

//Simon
Simon Johannesson
har det blivit nån bil? skulle säga 242:an alltså. 140/160 serien är min absoluta favorit bland volvobilar men 200 är okej, speciellt -75 till -80. Ge bara fan i att byta till nyare front och sån skit.
fördelarna med en 200 är att du har bättre framvagn, bätte möjligheter till bra väghållning, billigare att få tag i bra bromsar, billigare/lättare att få tag i reservdelar.. ja nått sånt
EDIT: lättare att få tag i servo också, vilket är rätt nice att ha.
fördelarna med en 200 är att du har bättre framvagn, bätte möjligheter till bra väghållning, billigare att få tag i bra bromsar, billigare/lättare att få tag i reservdelar.. ja nått sånt

- M Bengtsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 462
- Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
- Ort: Vara
Gick i dessa tankar med för ett tag sedan, en volvo ville man ju ha, men vilken var bäst? Det stod ju klart att jag ville ha en innan -75, för att det skulle bli enklast med besiktning.
Dag efter dag på blocket kom plötsligt "drömobjektet" fram, en volvo 142 -70, besiktigad med blankt papper för 4 år sedan, men gick inte igenom besiktningen för 2 år sedan, så den blev stående. Småskavanker finns, men kommer gå igenom besiktningen under en tusing, det har jag intalat mej iaf. 4000:- för en 142 i detta skick är ju inget, bara en bråkdel av motorn som kommer hamna i den
Så mitt råd är att hålla koll på blocket, och låt dina bekanta veta vad du letar efter
Dedär med att du inte vill ha långspak, det är bara att bygga om
Dag efter dag på blocket kom plötsligt "drömobjektet" fram, en volvo 142 -70, besiktigad med blankt papper för 4 år sedan, men gick inte igenom besiktningen för 2 år sedan, så den blev stående. Småskavanker finns, men kommer gå igenom besiktningen under en tusing, det har jag intalat mej iaf. 4000:- för en 142 i detta skick är ju inget, bara en bråkdel av motorn som kommer hamna i den

Så mitt råd är att hålla koll på blocket, och låt dina bekanta veta vad du letar efter

Dedär med att du inte vill ha långspak, det är bara att bygga om

Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179