Tips på turbo liknande gt3582r som flödar bra vid 2bar+??

Diskussioner för erfaret folk
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Ken-1 skrev: men motorerna kommer väl knappast att vara helt lika? Sett till flöde, kammar, grenrör, insug osv.

Lycka till i byggandet!
mja, exakt är ju ett stakrt ord, men mycket närmare än så som vi bygger kommer man nog inte om man inte kör exakt samma motor.

Ajden snidar grenrör, jag skall slå in datan i pipemax och se vad som kommer ut :)
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
mustavyö
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån dec 08, 2008 5:28 pm
Ort: Åbo Finland

Inlägg av mustavyö »

Mobne skrev:Hur stor inducer har den?
60 mm
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 469
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Tips på turbo liknande gt3582r som flödar bra vid 2bar+?

Inlägg av Baxman »

Mobne skrev:Har stora problem med surge i min maskin. Är helt galet mycket surge mellan 5000-6500rpm
Börjar redan bli problem över 1.7bar.

Så vill hitta en turbo som är väldigt effektiv på tryck över 2bar och har ungefär samma spoolup karaktär som gt3582:an har.
Dette er vel ulempen med alle 6 bladers kompressorhjul?

Jeg er enig med Christer J her og ville valgt BW turbo. 7 blader.

Det er vissnok noen som kjører tractorpulling her i Norge med en SX700 (61 mm BW300) og de lader over 5,0 BAR! så det skal være masse trykk kapasitet.
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Skall man ladda 5bar så är det självklart bör man välja en turbo efter det.

BW klarar höga laddtryck det vet jag. Jag misstänker att de är sega att spoola, men min kompis med en S400 från Christer har inte kommit igång riktigt så jag kan inte uttala mig om det än. Jag kan mycket väl ha fel. (han snackade om ladd vid 6000rpm på sin S2:a men ej färdigmappad)
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

5bar med en S300 är långt utanför mappen, men jag har hört talas om
den traktorn.
Så Torpis ,om din kompis med en 900+hk S400 på en 2,2l Audi 5:a som
är kända för att spoola up turbosar lite segt (relativt sett) får dålig
respons, så vet du att BW turbosar laddar segt?
Om det är Öhman du pratar om ,så diskuterade vi vilket avgashus han
skulle ha, och vi valde det större, blir han missnöjd så får vi ordna ett
mindre. Dock ska man ju ha klart för sig att med den storleken av turbo
på en sådan motor inte blir ett under av respons oavsett fabrikat.
Menar du fullt ladd vid 6krpm eller spoolar där? Det verkar lite sent
vilket som ,Åhlman´s mycket större S400 på en likadan motor hade fullt
där.
/Christer J
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Christer J skrev:Så Torpis ,om din kompis med en 900+hk S400 på en 2,2l Audi 5:a som
är kända för att spoola up turbosar lite segt (relativt sett) får dålig
respons, så vet du att BW turbosar laddar segt?/Christer J
Det enda jag vet i så fall är hurvida den ger mer effekt än GT-K 650 och hurvida den laddar tidigare eller senare.
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

Jag vet inte hur stor en GTK650 är (61mm?) men S400:an i detta fall
är 71mm kompressor ind så det är ju äpplen o päron.
Åhlman bromsade 865hk vid 2,7 bar på en 2,2L Audi 5:apå bensin med en
identisk turbo. Pastorn bromsade 95Xhk på E85 med en likadan också
en 2,2L Audi 5:a.

En mer jämnbördig BW turbo borde väl vara en S300 med 61mm
kompressor ind, kompisen har en på sin Volvo B23 8ventilare standard
ventiler/kamaxel 1,5bar vid 3500rpm 3bar vid ca 4000rpm 815nm och
650hk. Jag körde en sån på min busa 1,3liter wastegaten öppnade
vid ca 5200rpm i bänken. Dessa var dessutom med twin entry på 4cyl
motorer.
/Christer
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

GT-K 650 är 66mm. finns en S2 med en sådan som bromsar 822hk i motorbänk. därav att det är kul att jämföra :)

Vilken BW skulle kunna funka för 450hk pulssplittat(?) på en 1.8l motor? pris på en sådan? (effekt från 420-460hk på veven är perfekt)
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Fyrken
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis maj 27, 2008 4:17 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Fyrken »

Christer mfl som har koll på turbo:
Du som hållt med avancerad överladdning nu ett tag, finns det något sätt att mäta responsen på? Kanske lite luddig fråga, men i denna tråden verkar det ju mest vara prat om när turbon börjar ladda, alltså vid vilket varvtal. Vad som borde vara minst lika intressant är vad som händer vid släpp och sedan pådrag igen. En banbil med flygande start är ju aldrig och härvar i de nedre varvtalsområdena och just när den börjar ladda blir ju då ganska ointressant. Samma på strippen med svårväxlad låda och utan ALS. Mer intressant måste ju vara när man har laddtryck igen efter att öppnat spjället osv. Med en härligt tätstegad snabbväxlad låda kan man ju ha ganska höga varv i utgången när man vill kliva på igen. Visst, går ju att göra som AUDI i USA med sina GTO-quattros där de bromsade och gasade samtidigt för att få laddtryck (och sedan släppa bromsen givetvis).
Går man på tröghetsmoment? Sånt måste gå att få från tillverkaren.
Tiden till laddtryck från tex 5500rpm där man kom uppifrån i varvtal med 0% trottel borde vara högintressant. Då med en turbo som spolar som tröttBjörns tex, dvs toktidigt.
Är det i sådana sammanhang som ett kullagrat agg anses snabbare?

Mvh
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Det är ju viktigt att välja prylar efter användningsområde. Åker man på strippen så kan man ju skala bort mycket av de marginaler som jag dimensionerar efter i och med att min bil kommer rulla 5mil till jobbet och sen 5mil hem. ALS känns inte aktuellt för mig ;)

Sen kan man ju disklutera om man behöver ha fullt ladd på långa varvtal... det kanske inte är nödvändigt, men det är en jäkla skillnad om man kan ha säg 0.3bar vid 2000rpm istället för vid 3000rpm. Det gör kontrasten mellan 120hk sugmotor och 450hk turbo lite mildare.
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Användarvisningsbild
Mobne
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: tor jan 26, 2006 8:45 pm
Ort: västerås

Inlägg av Mobne »

Har fått hem min nya turbo nu. Ser väldigt lovande ut.

I prinsip samma storlek som gt35:an har fast en billet impeller som ska va anpassad för högre laddtryck och skulle flöda runt 70lbs/min runt 2.5bar (dock ej sett någon kompressormap själv).

Awd motorsport har åkt en hög 8s repa med deras evo i usa med likadan turbo, så de visar ju den orkar med bra effekt. Dom har bromsat 784awhp med den vid 3.4bar. Men dom mäter nog effekten på ett annat sätt har ja för mig som ska ge runt 10% mer än våra hästar??? Men de är ändå mycket för en turbo med 62mm inducer.

http://www.youtube.com/watch?v=xuT3P5Sb2us

Bild

Bild

Bild

Bild
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Fragor

Inlägg av calle Bengtsson »

tjena Mobne vad kostade din turbo ??

vad finns den med för turbin axel storlek avgashus ???
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Mobne
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: tor jan 26, 2006 8:45 pm
Ort: västerås

Re: Fragor

Inlägg av Mobne »

calle Bengtsson skrev:tjena Mobne vad kostade din turbo ??

vad finns den med för turbin axel storlek avgashus ???
Ca 16000 får man ge för den om man vill ha "BB".

Kolla med PPF de är där den är köpt, finns i större storlekar med.
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

torpis skrev:GT-K 650 är 66mm. finns en S2 med en sådan som bromsar 822hk i motorbänk. därav att det är kul att jämföra :)

Vilken BW skulle kunna funka för 450hk pulssplittat(?) på en 1.8l motor? pris på en sådan? (effekt från 420-460hk på veven är perfekt)
Det var inte dåligt. Ungefär som Karlsson bromsa med sin 65mm S300à
då ,jämför med den då.
En S200à med 55mm inducer skulle klara den effekten och den har
T3 twin entry.

Fyrken. Det finns väl inget vedertaget koncept för att mäta dynamisk
respons på turboagg utanför jobbets väggar. Låg roterande massa ,
impulsbaserad uppladdning bla är viktigt då generellt sett . Jo det är
nog i dom sammanhangen som kullager får anses ha sin största fördel.
Fast mig veterligt så är det bara en tillverkare som använder rätt sorts
kullager, keramiska vinkellkontakts.
/Christer
Skriv svar