Mappning på väg, tillvägagångssätt?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Holger
För mycket laddtryck

Mappning på väg, tillvägagångssätt?

Inlägg av Holger »

Haj!

Tänkte jag skulle ut och prova mig fram lite. Har en vettig grundmapp osv. Det jag funderar på är hur Ni brukar göra. Åka på 1:an upp till varvstopp i intervaller och ställa afr? Sen bromsa lite och göra samma sak? Osv...
torpis
Forumsberoende

Inlägg av torpis »

Jag tro de flesta har bilar här där man måste upp på 3:an, gärna 4:an för att det dels inte skall spinna och dels inte bara säga fjong på en sekund så är det varvstopp.

Man väljer helt enkelt en väg som är stor nog, sen gör man de övningar man behöver justera. finlir för steady state i motorvägsfart kräver inte lika stor väg som att mappa tändläge vid max effekt uppåt 7500rpm.

:)
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Patrik H
Forumsberoende

Inlägg av Patrik H »

se till att få ordning på tomgången först så den går jämnt och fint och ca14,7 afr. åk inte ut och börja mappa innan dess.
fortsätt sen att mappa bilen som sug motor utan ladd , om du kan ställa wastegaten fullt öppen . och höj sedan laddet hellst i olika steg.
och dra på så hög växel du kan, ja brukar köra på 4an från 50-200 med min dvs till 7000 v .
det skall ju gå så sakta som möjligt genom registret så lambda sonden hinner mäta så många punkter som möjligt.

ja har varit ute tidiga mornar eller på natten och mappat på sommaren när det varit ljust och lite trafik :thumbright:

ska det bli bra så skall du ju absolut köra med data loggning
ja kör med mega logg wiever funkar kanon bra, till ms och vems eller till vilket system som hellst om du skaffar en separat mapp sensor för 300kr och har en bredbandslambda som fixar det.

andra har säkert fler och bättre tips ja är ju ganska grön på detta område

patrik
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

helt rätt förfarande Patrik H

Om du kör både tändning och soppa:
Ställ tändningen så den står safe, typ klassisk volvomotor ca 20 grader på fullmutter..

Fokusera sedan på att få vettiga lambda värden genom hela registret.
När man fått ordning på det kan man prova att öka tändningen i 2 graders steg och se hur motorn svarar.. håll alltid koll på lambda mätaren, och lyssna efter spikningar.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

har du ett nyare sprut av ve typ så finns ingen mening med att vara ute o realtime mappa på massa laddtryck (bara farligt) . börja med att skriva in samma värde i hela lambda mappen tex 0,85 se till så wg öppnar vid tex 0,2-0,4bar börja sedan kör och justera så lambda värdet överenstämmer med vad du skrivit in i lambda tabellen när det sen börjar funka så pass att du känner att du kan göra en fullgas urdragning så logga och finjusera tills du har stadigt lambda från 1000-8000rpm eller vad du nu ska varva, när detta är gjort så har du en korrekt lastrad för din motor kopiera sedan alla dessa ve värden uppot ända till 300kpa eller vad du nu ska ladda. ve ska teoretiskt inte ändras pga tryck men gör det ändå lite pga turbons verkningsgrad/ avgasmotryck mm sen är det bara att vrida upp trycket, göra urdragningar och logga göra finjusteringar om det måste göras interpolera raderna i mellan så det blir en gämn o fin mapp. vill man sen ändra tex till fetare blandning på höga tryck eller magrare på dellast så gör det i lamda tabellen (mappen) när man känner sig nöjd och safe med detta så kan man börja med att höjja tändningen.
det fina med att logga är att man kan sitta i lung o ro och läsa av loggen, göra justeringar. det går fort och går lite bränsle och inte alls lika farligt som att köra 200 och knappa på en dator samtidigt.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Holger
För mycket laddtryck

Inlägg av Holger »

Intressant! Berätta gärna mer hur ni brukar göra!

Jag kör med saabs originalsprut, (T5) så det är lite speciellt. Hur man mappar det. Har iaf tänkt till och ringt och förhandsbokat mappning och bromsning istället. Har inte kunskap och känner inte att jag har någon bra sträcka i närheten att göra det på.
Användarvisningsbild
Henke
För mycket laddtryck

Inlägg av Henke »

Trionic 5:an kan du mappa själv med hjälp av ett program som heter "T5uite".
Mer info hittar du här http://forum.ecuproject.com/viewforum.php?f=66
Henrik Sundberg
Happiness is a Hot VW!!!
"En tysk bil går aldrig sönder. Den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
torpis
Forumsberoende

Inlägg av torpis »

Holger skrev:Har inte kunskap och känner inte att jag har någon bra sträcka i närheten att göra det på.
Helt klart rätt att köpa tjänsten i så fall. Läser man på i förväg så man har bra grundkoll så kommer den som mappar gladeligen svara på frågorna.
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Holger
För mycket laddtryck

Inlägg av Holger »

Jo jag har det redan. Och grejerna (canusb + BDM) som behövs för att mappa. Och avgastemp+bredbandare. Och vet hur programmet fungerar. Men vet inte vad jag ska justera, varför och i vilken ordning. Känns värt pengarna att köra i bänk och få hjälp av någon som mappat motorer tidigare. Tror det blir billiga hästar.

Torpis: Jo precis. Och jag kommer garanterat lära mig mycket av en "riktigt" mappning också, så kanske man kan göra mer själv sen. Men hur man än vrider och vänder på det så får man mest effekt och bäst register om man kör i bänk. + att det kostar 6000kr för heldag i bänk. Vad kostar det att skrota motorn?
Skriv svar