Sovjetracern - projekt separat oljesystem för turbon inlett!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

Blev just bjuden 600 för det...
bjuder herr kirjonen över det så kan han bli lycklig ägare :wink:
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

Updatering!

Bild

Äntligen anlände ett rörande paket från rinkaby rör! :D Här ska det byggas!

Bild

Började snabbt med insuget. Inte direkt optimalt kanske men det blev bästa lösningen för att ha relativt gott om plats kvar till grenrör.

Bild

En lite suddig bild på nästan färdigt insug. Har inte släppt det där med lågbudget, därför jag bara har tillgång till mobilkamera. fast är man så skallerhänt som jag spelar det väl ingen roll :doh: Visst går tankarna genast till ett motorcykelgrenrör? :?

Bild

Jag tycker då dellortosarna satt fint där :wink: Insugsflänsen ska bantas senare, vill ha kvar så mycket material som möjligt medan jag svetsar så det inte slår sig lika lätt.

Bild

Hann punkta fast 4ans avgasrör innan jag kvällade. Rören kommer bli ca 40-45cm långa allihopa.

Det var allt för ikväll, kommer mer imorgon!
Hoppas på fler läsare nu när det börjar hända något. Kommentera gärna! :)
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

Bild

Ett rör till :)

Bild

Periskop upp :hihi:

Bild

färdigt resultat, sett uppifrån

Bild

Men hoppsan, vilken genomtänkt konstruktion detta var :doh: Men de ska nog gå att lösa

Bild

Bättre bild på grenröret, jag blev rätt nöjd med det, vad tycker ni? Rören blev ca 55cm långa istället för 45 :thumbright:

Bild

Bild på löst grenrör och insug, på bänken för helsvetsning. Plattjärnsbiten är borta nu givetvis

Vad sägs gott folk? :roll:
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Ha ha1 Det blir ju "rörigt" värre 8) Blir ju en skön sleeper. Lycka till med resten, sånna här byggen är roliga!

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

Ja, vad är mer sleeper än en lada kombi egentligen? :wink: Förutsatt att den har motor för att kallas sleeper :doh:

Tack, jag behöver alla "lycka till" jag kan få om jag ska få någon ordning på åbäket :roll:
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

Framsteg! Visserligen inga revolutionerande men nånting iallafall :roll:

Bild

Ventilkåpa och tryckbox/plenum har fått färg på sig. Äkta VOLVO BM RACING RÖD :hihi:

Bild

Wastegateklockan har flyttats och stagen byggts om. Kan det fungera? Hur bra tål klockan värme?

Bild

Blir ett lagom fint scoop i huven :hihi: Och nej, det är inte jag som krockat med den, men ryssen har fått smaka på svensk lyktstolpe av förre ägaren. Stolpen vann :hihi:
Bild

Bonusbild på kalaset. Vilken motivation man fick att fullfölja bygget då man testmonterar allt och ser hur ballt det kommer bli :)

Kvar att göra:
-Bränslesystem
-Smörjning till turbo. Överväger att experimentera lite med separat smörjsystem, räcker ATF olja för att smörja turbon?
-Nån form av avgassystem
-Tryckrör
-säkert nå mer småtjafs

Kommentera mera :thumbright:
Senast redigerad av Wikimoe den lör feb 28, 2009 6:43 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Lada turbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: lör feb 14, 2009 3:17 pm
Ort: Gotland

Inlägg av Lada turbo »

hehe kul bygge! vet själv hur det är att göra flänsar till ladan......
mycke filande blir det!

Lycka till!
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

Tack!

Men slangarna mellan plenum och förgasarna måste bytas, det blåa sticker i ögonen på mig. Blir svarta slangar genomgående tror jag, möjligtvis gula om de finns i rätt dimensioner (bara för att vara stygg) :hihi:
Ivar
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: lör aug 12, 2006 10:41 pm
Ort: Mo i Rana, Norge

Inlägg av Ivar »

Fantastisk prosjekt! :shock: :D
Lykke til, Følger spent med!! :thumbright:
142
244
Pajero
Hanomag MF44
Toyota MR2
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

Operation separat smörjning för turbon inledd!

Bild

Köpte mig ett litet rör som ska bli oljetank. Ska byggas om så det rymmer lite mer olja. rymmer ca 1.2l nu, bör kunna få upp de i 2-2.5l.

Bild

Typ där kommer nog oljetanken hamna. Påfyllningen blir en nöt att knäcka... Hasplåt finns original till bilen så den ska väl sitta lite mer skyddat senare.

Bild

Hittade en bättre beg oljekyl i gömmorna, tillhörde en corolla gti en gång i tiden. Kommer ju passa som en smäck i ladan :)

Bild

Eller kanske en oljekyl modell större ifrån en Timberjack skördare? :hihi:

Det var ingen märkvärdig uppdatering denna gång men vad gör man om man har tråkigt? :hihi:
Wiktor Danielsson
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tis jul 10, 2007 4:50 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

Det här ska följas! :thumbright:
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

Johansson skrev:Det här ska följas! :thumbright:
Wohoo, en prenumerant! :hihi:

Tyvärr händer det absolut ingenting i garaget, men snart har jag två lediga helger på raken, då ska det hända saker! :thumbright:

Det enda jag har att visa upp i brist på annat är en märklig bränslepump från biltema som ska agera oljepump

Bild

Någon som har några erfarenheter av denna tingest? Den liknar ju inte pumparna som sitter i 500+hp maskinerna här på forumet men kanske duger att pumpa en skvätt olja åtminstone :roll:
Wiktor Danielsson
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Tror tyvärr inte att den där pumpen klarar av att leverera nog med olja åt turbon :(
Har en likadan som matar bränsle från org tank upp till catch tank, till det funkar den super ! men då den bara orkar trycka 0.2-0.3 bar så är den nog inte så lämplig till ditt ändamål :evil:

Sen räcker nog inte flödet till på långa vägar heller :?
Men jag såg nånstans nån som körde med en vanlig högtrycks insprutningspump som oljepump i turbooljesystemet! Det funkade tydligen svinbra! Typ en pump från en 240 med K-jet insprutning! :thumbright:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

Hmm det lät inge vidare... Ang tryck och flöde har jag inte fått klart för mig vilka värden som behövs egentligen... :?

Aja, nu har jag ju redan inhandlat skiten, bara att testa. Någon måste ju vara försökskanin :doh: :roll:
Wiktor Danielsson
hosio
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: mån feb 23, 2009 12:03 pm
Ort: Grästorp

Inlägg av hosio »

Mycket intressant....kommer att följas
Slide in Burnout
Skriv svar