inspänningstryk på ventilfjädrar
inspänningstryk på ventilfjädrar
hur gör ni ?
många av er skriver att ni har (tex) 50kg i inspänningstryck
hur har ni fått fram det ?
dom mätare jag har/sett mäter i PSI eller lbs./in. eller kg/cm²
många av er skriver att ni har (tex) 50kg i inspänningstryck
hur har ni fått fram det ?
dom mätare jag har/sett mäter i PSI eller lbs./in. eller kg/cm²
-
Erland Cox
- Topplocks-guru
- Kontakt:
-
Andreas Sköld
- För mycket laddtryck
en sån härErland Cox skrev:Det är en konverterad tryckmatare och då måste du veta arean på kolven. Jag har en Rimac och den mäter lbs eller kg. Erland.
?är det underförstått att den mäter lbs/in och kg/in ?
tex inspänningstryck på en comp cams fjäder 225lbs/in = ca 102 kg/in och det är lika med ca 15.8kg/cm²
har en mätare som mäter i psi och kg/cm² där av frågorna

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
jag kör med en badrums våg och pelarborrmaskin på volvo motorer också, skulle tro det är svårt att slå exaktheten med en sån.Martin H skrev:badrums våg
jag har en sån där proform till v8 rull fjädrar men skalan blir rätt oexakt på den lilla skalan på volvofjädrar, men då trycken blir mot 250-400kg blir det inte lika noga på kilot heller.
jag ska bygga en ricktigt finurlig fjäder våg nått framöver.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jeg har også en sånn, tilsvarende en sånn ProForm...dog var manometeret helt kass, samme fjæra hadde variasjoner på +- 20 psi når man prøvde å måle denJens Gustavsson skrev:jag har en sån där proform till v8 rull fjädrar men skalan blir rätt oexakt på den lilla skalan på volvofjädrar, men då trycken blir mot 250-400kg blir det inte lika noga på kilot heller.
-
crillevolvo
- För mycket laddtryck
Re: inspänningstryk på ventilfjädrar
vänta nu lite det här med badrums våg verkar ju vara finemang få se nu om jag kan få till det.
tog en sån där pelarmodel för att sätta handborrmaskin i svarvade en hylsa som ersättning för borrmaskinen satte fast badrumsvågen och nollade skalan i bottenläge.
så nu borde det bara vara å sätta fjäder på plats och dra till ispänningsmått och tada .
korrekt????
tog en sån där pelarmodel för att sätta handborrmaskin i svarvade en hylsa som ersättning för borrmaskinen satte fast badrumsvågen och nollade skalan i bottenläge.
så nu borde det bara vara å sätta fjäder på plats och dra till ispänningsmått och tada .
korrekt????
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
En badrumsvåg är ju i allmänhet allt annat än noggrann.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Ja, den visar ju mer och mer för varje gång man ställer sig på den..

jag har en riktig mätare står nånstans, vet inte vad det är för sort men det är nåt äldre typ Malte M om de nu hade egna?
Är det nån som är sugen så kan jag ju leta reda på den. Jag använder den inte iallafall och kommer troligen inte att göra det heller. Jag har insett att man inte kan samla på bra o ha grejer hur länge som helst............
Är det nån som är sugen så kan jag ju leta reda på den. Jag använder den inte iallafall och kommer troligen inte att göra det heller. Jag har insett att man inte kan samla på bra o ha grejer hur länge som helst............