byta motor på elan.

Allt inom snöskotrar
duett_b230
Ganska mycket laddtryck

byta motor på elan.

Inlägg av duett_b230 »

hej har en elan hemma med motor med bara massa problem. de ena går sönder efter de andra. så nu tänker jag byta motor. tänkte mig en lite starkare kanske 4t motor.. någon som har något förslag på en "passande" motor? Mvh
Användarvisningsbild
jonte_boy
För mycket laddtryck

Re: byta motor på elan.

Inlägg av jonte_boy »

duett_b230 skrev:hej har en elan hemma med motor med bara massa problem. de ena går sönder efter de andra. så nu tänker jag byta motor. tänkte mig en lite starkare kanske 4t motor.. någon som har något förslag på en "passande" motor? Mvh
Är det en deluxe du har alltså två cylindrig?

Om du har en helt vanlig rotax 250 1cyl så tycker jag inte du ska byta! de är ju hela charmen med en elan, att hela skotern studsar på tomgång och det helt underbara ljudet :wink:

det är otroligt lättmekade motorer så den kan du säkerligen få fart på enkelt, i annat fall så är det ju inte svårt att hitta en annan likadan då dom är rätt vanliga :)

Om du verkligen bestämt dig för att byta till någon annan motor så borde väl en 340-440 vara lämpligt stor att sätta i, och då skulle jag helst inte välja en rotax då rotax 340, 399 och 440 motorerna är riktigt dåliga enligt mig.

Har själv gjort försök med Spirit 500cc motor och det slutade med kjedjehushaveri :thumbright:

Tycker du ska sattsa på 2t, fast det är klart de är ju rätt tufft att va annorlunda och sätta i en 4t oxå :wink:
PiteRobban
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban »

Jag har haft en 2cylindrig elan... snudd på odödlig motor. Jag lyckades inte köra sönder den under alla år jag hade den. Det for nån tändspole och jag fick nog byta membran i förgasarn också nån gång, men bortsett från det gick den som en klocka =)

//Robert
duett_b230
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av duett_b230 »

jo de är en stånkarn i den.. jo de är underbart att åka så. men jag hittade ett till chassie igår kväll komplett men utan motor så jag tänkte byta motor i den jag hittade och laga den jag hade. något tips på en bra 440 motor då.. hur går det med variaton då? tänkte på rem bred osv..
Användarvisningsbild
ElanMannen
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av ElanMannen »

Tja, du jag har en 340cc fartvindskyld motor till salu, skulle va häftigt i en elan! annars skulle jag nog satsa på en rotax 503! se min annons.. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=31159
www.kalltrim.org
Volvo 244 Turbo -79
Saab 900 T16 Aero
duett_b230
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av duett_b230 »

kom ju på att jag har en citation ståendes med en rotax 377a. ska försöka klämma i den i veckan :thumbright: men tack i alla fall ElanMannen :wink:
duett_b230
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av duett_b230 »

har en liten fråga om enstånkarn.. tål dom att varvas nå mer än vad dom gör och ändå hålla? hittade en lite hårdare fjäder till primären.
duett_b230
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av duett_b230 »

ingen som har testat?
Användarvisningsbild
Jonsson
Lite mer laddtryck

Inlägg av Jonsson »

duett_b230 skrev:ingen som har testat?

variatorn håller nog men den svvaga länken är ju kedjan den pallar inte för nå mkt mer an 25 hk spirit motorn vi stoppade i elanen funkade ju en kort stund tills man vart lite sugen på att använda gasen! och då gick de käpprätt åt helvette! :P
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Enstånkan är i princip skottsäker, största problemet med den är att den håller så bra att det mesta i den är slut när man väl kommer sig för att fundera åp att byta lager och ringar (tillskillnad från de tvåcylindriga som var ett jävla rackel, med vissa undantag som verkade hålla bra).

Temporärt håller de då för att varvas, låg och blåste på i 90km/h med den vi hade (på isig väg och -20 grader), den ökade fortfarande då men varvade som sautan och det började låta lite konstigt där under huven så det kändes som ett bra tillfälle att släppa av på gasen :roll:

Bästa trimmet på en elan är garanterat att få tag på en ny matta som inte kräver 11 av de 13 små ponnyarna för att rotera... Dock lär man väl få problem med den inte alltför suveräna bromsen med en matta som rullar lätt :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
duett_b230
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av duett_b230 »

okej. då blir det att byta fjädern och tyna som fan i veckan :twisted:
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Byt till dubbel kedja och drev från en 2 cyl Elan så håller kedjan också :)
duett_b230
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av duett_b230 »

aha tack för tipset nu ksa det letas kedjehus :thumbright:
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Jo, grejerna från en 74:ans 250T höll fint för mig iaf, jag kör med en 640 i Elanen. Första kedjan gick av under en ordentlig provsväng men den kedjan hade en riktig dålig länk och jag hade ingen annan att sätta dit.. Bytte då till en helt ny kedja och sen dess har den hållt bra. Även med lite hårdare starter ;)
Bild

Annars om du känner att du vill dreva upp lite så passar plåtkedjehuset från tidiga TNT också.. Kedjehuset är ca 5 cm längre så det får man tänka på, annars passar det rakt på. Se till så du får med sekundären isf, för den har en grövre axel och passar nog inte utan att byta lagren också.
Jag kör nu med kedjehus och sekundär från en TNT 640 -71. 20/34 drev istället för 14/35 som på 250T, det gjorde ju lite skillnad i toppfart kan man säga. Och skidlyft är fortfarende ingen problem 8)
Jag vet inte hur det är med TNT med nån av dom mindre motorer, dom kan ha samma sekundär som Elan, eller iaf samma diameter på axeln så dreven passar. Men som sagt, jag vet inte. Finns lite allt möjligt som övre drev: 12, 14, 15, 16, 18, 20 och 22 kuggar. Nedre drevet finns bara med 34 eller 35 kuggar så vitt jag vet.

Så ser det ut för mig med TNT kedjehus :)
Bild
duett_b230
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av duett_b230 »

rå frän elan :lol: vad kör du med för boggie, matta o drivaxel?
Skriv svar