byta motor på elan.
-
- Ganska mycket laddtryck
byta motor på elan.
hej har en elan hemma med motor med bara massa problem. de ena går sönder efter de andra. så nu tänker jag byta motor. tänkte mig en lite starkare kanske 4t motor.. någon som har något förslag på en "passande" motor? Mvh
Re: byta motor på elan.
Är det en deluxe du har alltså två cylindrig?duett_b230 skrev:hej har en elan hemma med motor med bara massa problem. de ena går sönder efter de andra. så nu tänker jag byta motor. tänkte mig en lite starkare kanske 4t motor.. någon som har något förslag på en "passande" motor? Mvh
Om du har en helt vanlig rotax 250 1cyl så tycker jag inte du ska byta! de är ju hela charmen med en elan, att hela skotern studsar på tomgång och det helt underbara ljudet

det är otroligt lättmekade motorer så den kan du säkerligen få fart på enkelt, i annat fall så är det ju inte svårt att hitta en annan likadan då dom är rätt vanliga

Om du verkligen bestämt dig för att byta till någon annan motor så borde väl en 340-440 vara lämpligt stor att sätta i, och då skulle jag helst inte välja en rotax då rotax 340, 399 och 440 motorerna är riktigt dåliga enligt mig.
Har själv gjort försök med Spirit 500cc motor och det slutade med kjedjehushaveri

Tycker du ska sattsa på 2t, fast det är klart de är ju rätt tufft att va annorlunda och sätta i en 4t oxå

-
- Kontakt:
-
- ElanMannen
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
Tja, du jag har en 340cc fartvindskyld motor till salu, skulle va häftigt i en elan! annars skulle jag nog satsa på en rotax 503! se min annons.. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=31159
-
-
-
Enstånkan är i princip skottsäker, största problemet med den är att den håller så bra att det mesta i den är slut när man väl kommer sig för att fundera åp att byta lager och ringar (tillskillnad från de tvåcylindriga som var ett jävla rackel, med vissa undantag som verkade hålla bra).
Temporärt håller de då för att varvas, låg och blåste på i 90km/h med den vi hade (på isig väg och -20 grader), den ökade fortfarande då men varvade som sautan och det började låta lite konstigt där under huven så det kändes som ett bra tillfälle att släppa av på gasen
Bästa trimmet på en elan är garanterat att få tag på en ny matta som inte kräver 11 av de 13 små ponnyarna för att rotera... Dock lär man väl få problem med den inte alltför suveräna bromsen med en matta som rullar lätt
Temporärt håller de då för att varvas, låg och blåste på i 90km/h med den vi hade (på isig väg och -20 grader), den ökade fortfarande då men varvade som sautan och det började låta lite konstigt där under huven så det kändes som ett bra tillfälle att släppa av på gasen

Bästa trimmet på en elan är garanterat att få tag på en ny matta som inte kräver 11 av de 13 små ponnyarna för att rotera... Dock lär man väl få problem med den inte alltför suveräna bromsen med en matta som rullar lätt

Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Holländaren
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
-
- Holländaren
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Jo, grejerna från en 74:ans 250T höll fint för mig iaf, jag kör med en 640 i Elanen. Första kedjan gick av under en ordentlig provsväng men den kedjan hade en riktig dålig länk och jag hade ingen annan att sätta dit.. Bytte då till en helt ny kedja och sen dess har den hållt bra. Även med lite hårdare starter 

Annars om du känner att du vill dreva upp lite så passar plåtkedjehuset från tidiga TNT också.. Kedjehuset är ca 5 cm längre så det får man tänka på, annars passar det rakt på. Se till så du får med sekundären isf, för den har en grövre axel och passar nog inte utan att byta lagren också.
Jag kör nu med kedjehus och sekundär från en TNT 640 -71. 20/34 drev istället för 14/35 som på 250T, det gjorde ju lite skillnad i toppfart kan man säga. Och skidlyft är fortfarende ingen problem
Jag vet inte hur det är med TNT med nån av dom mindre motorer, dom kan ha samma sekundär som Elan, eller iaf samma diameter på axeln så dreven passar. Men som sagt, jag vet inte. Finns lite allt möjligt som övre drev: 12, 14, 15, 16, 18, 20 och 22 kuggar. Nedre drevet finns bara med 34 eller 35 kuggar så vitt jag vet.
Så ser det ut för mig med TNT kedjehus

Annars om du känner att du vill dreva upp lite så passar plåtkedjehuset från tidiga TNT också.. Kedjehuset är ca 5 cm längre så det får man tänka på, annars passar det rakt på. Se till så du får med sekundären isf, för den har en grövre axel och passar nog inte utan att byta lagren också.
Jag kör nu med kedjehus och sekundär från en TNT 640 -71. 20/34 drev istället för 14/35 som på 250T, det gjorde ju lite skillnad i toppfart kan man säga. Och skidlyft är fortfarende ingen problem

Jag vet inte hur det är med TNT med nån av dom mindre motorer, dom kan ha samma sekundär som Elan, eller iaf samma diameter på axeln så dreven passar. Men som sagt, jag vet inte. Finns lite allt möjligt som övre drev: 12, 14, 15, 16, 18, 20 och 22 kuggar. Nedre drevet finns bara med 34 eller 35 kuggar så vitt jag vet.
Så ser det ut för mig med TNT kedjehus

-