b230f och 631topp frågor

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

larsat skrev:Likadana kolvar som jens har i sin motor (finns 2st komphöjder), 92mm smidda mahle med 22mm kolvbult.
B230 = 96 borr.....
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

sant :D men om man tänker sig en b21a..
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

Inlägg av dennis-volvo »

hehe så vad blir de då för kolvar eftersom de är b230?
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

smidda måttbestälda för 10 tusen? :doh:

varför måste du just använda den toppen? för att du fick den billigt? :wink:
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

Inlägg av dennis-volvo »

haha keej:P
fick den för 50spänn:P men tänkte använt den om de inte hade vatt så mkt krabb hehe, hade ju vatt gött me högt komp och lite annat smått och gott, vill ha bra bottenvrid
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

men det du kan göra till att börja med är att kolla hur mycket ventilerna sticker ner under toppen sen har du packning 1,2mm, och vad du nu ska ha för kam (lyft)
B230f kolvarna är plana och vänder vid däckplanet så dom är inte så lämpliga att ta ur material, men ft fk kolvarna hade vart mer lämpliga isåfall från nyare 230 turbomotor där kan man åtminstone ta 3mm och antagligen lite till, kanske 5mm totalt, beror på hur tjock kolvtoppen är.
sedan vet jag inte var på kolven ventilerna hamnar så du inte måste fräsa för långt ut men det ska nog gå, är inte så ofta man fräser urtag för 8V ventilerna.
om du kan vrida runt veven när toppen står still gör de ju inget om kamremmen går av, men skulle tro att ventilerna kommer sticka ner runt 7mm och så mycket kan du nog aldrig ta, men nånstans melan 3-5mm kanske räcker.. mät också en av dina kolvar hur tjock kolvtoppen är, så kanske nån kan svara på om du kan fräsa ur dom.
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

Inlägg av dennis-volvo »

okej tack för hjälpen hittils, är klar med min 740 snart och när den är ute ur garaget så ska ja ta hem min andra motor jag har liggandes, som ja ska bygga på. (har litet garage :/)
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
Mellander
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons dec 10, 2008 7:45 pm
Ort: Kramfors

Inlägg av Mellander »

Samma funderingar som mig typ:) har en komplett B230K motor:) som ja tänkte montera en 160 topp som är planad 2,5mm för att kunna åka med turbo?:) Borde funka:) men som sagt det är enda volvo B230 motor som om kamremmen går så går någon/några ventiler.
Volvo Amazon -66

It's Not A Hobby..It's Way Of Life!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

160 är ju inte känd för att vara nå utmärkande bra topp, så är den inte väldigt ombyggd skulle jag hellre köra med en annan topp.
kolvarna slår i ventilerna på dom flesta b230 om kamremmen går orginal, är för att kammarna har mer lyft än vad dom hade i b21/23, men även k, h, v och dom lite värre äldre skulle jag tro inte går runt utan tar i lite.
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

Inlägg av dennis-volvo »

på en 230e så går inte kolvarna ihop me ventilerna iaf, och de sitter v kam i dom, så skulle tro att de är samma sak på 230f eftersom m-kammen är väldigt snäll kam
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
Fastmoving?
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 08, 2006 8:09 pm
Ort: En liten by utanför Piteå

Inlägg av Fastmoving? »

Sålänge topparna är oplanade är det bara B230K, (och B234F) som får ventilsallad om kamremmen går, ingen av de andra.
Kör:
-97 Volvo v90

-88 Volvo 740GL
Orginal...nä.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det är lite konstigt eftersom det står nått om det i volvos reparationshandbok att man måste ställa kam & rem rätt annars kan ventilerna ta skada, och jag är rätt säker på att det står b230a och framåt
men det borde inte skilja på en sådan och en B23.
k-kammen har väll nått ytterst lite mer lyft än V, säker på att det går dra runt med V? måste vara riktigt nära då iaf...
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

Inlägg av dennis-volvo »

helt säker! gjorde det för ca1 vecka sen i skolan. de va en b230 med v-kam
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
Skriv svar