B230 = 96 borr.....larsat skrev:Likadana kolvar som jens har i sin motor (finns 2st komphöjder), 92mm smidda mahle med 22mm kolvbult.
b230f och 631topp frågor
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 113
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
- Ort: Osby
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 113
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
- Ort: Osby
men det du kan göra till att börja med är att kolla hur mycket ventilerna sticker ner under toppen sen har du packning 1,2mm, och vad du nu ska ha för kam (lyft)
B230f kolvarna är plana och vänder vid däckplanet så dom är inte så lämpliga att ta ur material, men ft fk kolvarna hade vart mer lämpliga isåfall från nyare 230 turbomotor där kan man åtminstone ta 3mm och antagligen lite till, kanske 5mm totalt, beror på hur tjock kolvtoppen är.
sedan vet jag inte var på kolven ventilerna hamnar så du inte måste fräsa för långt ut men det ska nog gå, är inte så ofta man fräser urtag för 8V ventilerna.
om du kan vrida runt veven när toppen står still gör de ju inget om kamremmen går av, men skulle tro att ventilerna kommer sticka ner runt 7mm och så mycket kan du nog aldrig ta, men nånstans melan 3-5mm kanske räcker.. mät också en av dina kolvar hur tjock kolvtoppen är, så kanske nån kan svara på om du kan fräsa ur dom.
B230f kolvarna är plana och vänder vid däckplanet så dom är inte så lämpliga att ta ur material, men ft fk kolvarna hade vart mer lämpliga isåfall från nyare 230 turbomotor där kan man åtminstone ta 3mm och antagligen lite till, kanske 5mm totalt, beror på hur tjock kolvtoppen är.
sedan vet jag inte var på kolven ventilerna hamnar så du inte måste fräsa för långt ut men det ska nog gå, är inte så ofta man fräser urtag för 8V ventilerna.
om du kan vrida runt veven när toppen står still gör de ju inget om kamremmen går av, men skulle tro att ventilerna kommer sticka ner runt 7mm och så mycket kan du nog aldrig ta, men nånstans melan 3-5mm kanske räcker.. mät också en av dina kolvar hur tjock kolvtoppen är, så kanske nån kan svara på om du kan fräsa ur dom.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 113
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
- Ort: Osby
Samma funderingar som mig typ:) har en komplett B230K motor:) som ja tänkte montera en 160 topp som är planad 2,5mm för att kunna åka med turbo?:) Borde funka:) men som sagt det är enda volvo B230 motor som om kamremmen går så går någon/några ventiler.
Volvo Amazon -66
It's Not A Hobby..It's Way Of Life!
It's Not A Hobby..It's Way Of Life!
160 är ju inte känd för att vara nå utmärkande bra topp, så är den inte väldigt ombyggd skulle jag hellre köra med en annan topp.
kolvarna slår i ventilerna på dom flesta b230 om kamremmen går orginal, är för att kammarna har mer lyft än vad dom hade i b21/23, men även k, h, v och dom lite värre äldre skulle jag tro inte går runt utan tar i lite.
kolvarna slår i ventilerna på dom flesta b230 om kamremmen går orginal, är för att kammarna har mer lyft än vad dom hade i b21/23, men även k, h, v och dom lite värre äldre skulle jag tro inte går runt utan tar i lite.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 113
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
- Ort: Osby
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 52
- Blev medlem: ons feb 08, 2006 8:09 pm
- Ort: En liten by utanför Piteå
det är lite konstigt eftersom det står nått om det i volvos reparationshandbok att man måste ställa kam & rem rätt annars kan ventilerna ta skada, och jag är rätt säker på att det står b230a och framåt
men det borde inte skilja på en sådan och en B23.
k-kammen har väll nått ytterst lite mer lyft än V, säker på att det går dra runt med V? måste vara riktigt nära då iaf...
men det borde inte skilja på en sådan och en B23.
k-kammen har väll nått ytterst lite mer lyft än V, säker på att det går dra runt med V? måste vara riktigt nära då iaf...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 113
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
- Ort: Osby