Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Peter B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör okt 11, 2003 5:02 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter B »

j björk skrev:Men om man ska ha högre laddtryck, ska det bli problem med turbulens vid rören till wg:s eller varför är inte en sådan konstruktion bra då?
Om du bara ska ladda 0.5 bar så är väl allt i sin ordning. Men om du ska ladda mer så kan det bli problem.

Problemet med wastegate anslutningarna är inte turbulens, utan att avgaspulserna går rakt in i wastegaten istället för in i turbon. Som det är byggt nu så skulle det funka bättre med turbon på wastegateanslutningarna och wastegaten på turbo flänsen. För att inte tappa pulsenergi ska wastegateanslutningarna var 90 grader mot kollektorn.

Men återigen; för 0.5 bars laddtryck så blir nog nuvarande lösning bra.
Jag har tuffare bil än du.
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Mattz Larsson »

undra hur mycke ladd dom åkte med.....

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 0&start=30
sista bilden på ford V8 an....
Peter B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör okt 11, 2003 5:02 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter B »

Mattz Larsson skrev:undra hur mycke ladd dom åkte med.....

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 0&start=30
sista bilden på ford V8 an....
0.4bar eller 1.4bar absolut. Därav wastegate placeringen.
Jag har tuffare bil än du.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Anledningen att jag gjorde så från början var för att jag tänkte ha audi s2 wg:s, och de är ju rätt små.
Så jag ville ha maximalt flöde till dem för att kunna hålla lågt tryck på högt varv.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Har pillat lite motor under kvällen.

Slipade av deckplanet:
Bild
Jag kan inte se några sprickor, hoppas det är ok..

Bild
Bild
Kolvarna ser fina ut tycker jag, och ganska kraftiga.
Dock är det väl inte så grovt i ringlandet, så där är väl begränsningen..
Får det till 6mm till övre ringen, 4,5 mellan övre och andra, 2,5 till oljeringen.

30,7mm komphöjd, och 94,52mm dia. om man ska gå på måttet på kolven (94,555) ska de alltså vara ca 3,5hundringar slitna..

Loppen var nästan perfekt runda, 6:an skilde nästan 2 hundradelar, men då mätte jag med blocket i stativet.
Tyvärr är det en repa i 4:an, annars hade det varit som nytt efter en honing.

Bild
Stakarna ser ju fina ut, inte mätt något på dem.

Bild
Lagren var mindre fina.. Här är ett av de sämre.
Just detta lagret hade tappat spänsten och ändarna pekade snarare från staken än spände mot :doh:
Lugnt körd av äldre dam? :hihi:

Bild
Veven ser ganska fin ut, fick lite konstiga mått tycker jag dock.
Vevtappar: 48,98mm runda och fina. Har någon putsat tidigare måntro?
Lite konstigt mått tycker jag :?

Ramtappar: 1:an 59,97mm, resten 59,99mm. Ser inte slitet ut eller något, hmm :scratch:

Något har väl hänt med bilen, men inte mycket tyvärr.
Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jaha, som vanligt hade jag en plan..
Och som vanligt blev det inte som jag tänkt :doh:

Råkade iaf. köpa en m5 bakvagn i malmö..
Tanken var att några ölturister som skulle åka till tyskland på en liten semesterresa (på ett dygn typ) skulle ta med sig den på vägen hem på lördagkvällen.

Så långt allt frid och fröjd :thumbright:

Sedan ringer de, och säger att hela bilen är full med "souvernirer" och de får inte med sig min axel..

Jaha, axeln ligger i säljarens firmabil, framknölad från hans garage några mil hemmifrån :roll:

Inte mycket annat än att häkta på kärran och ta en liten tripp till malmö över dagen.
Så idag har det blivit lite över 80mil med släpa, det räcker kan jag säga för en kille som bor lite söder ut i landet :hihi:

Ett par dåliga bilder i ett halvskumt kallgarage:

Bild
Bild

Ser bra ut tycker jag, vad jag sett hittills.
Ja, förutom att klumpen har läckt olja då, men det ska nog inte vara några större problem hoppas jag.

Har man inte jobb skaffar man sig som bekant..
Verkade lite för enkelt att bara använda sådant som satt i bilen från början :hihi:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Spännande! Jag misstänker att det inte är så bult-på, det blir kul att höra hur måtten stämmer med karossen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det verkar vara ganska bolt on, ja om man bygger om lite förstås :hihi:

Får se när jag hinner börja på det, har en massa annat skit den här veckan..

Bredden mellan bromsskivorna verkar nästan precis lika, ska mäta på det mer sedan.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

vevlager måtten,,
Opel lägger också spelet sådär skumt på slipningen.
Så det är säkerligen som det ska.
mät bara upp noga vad det är vid montage.
mät inuti lagret i vevstaken med tvåpunktsmätning(rakt i stakens riktning)
Mäter du med trepunkts kan du inte se ovaliteten som skall vara där.

Sen drar du helt enkelt ifrån vevlagertappens diam från resultatet i staken.

Plättlätt.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Japp, så har jag mätt på pv:n.
(Inte för att det hjälpt så mycket :doh:)

Ska se om jag har några föreskrivna värden att jämföra med när det börjar bli aktuellt.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

kolla även så att veven är rak när du ändå har den lös, de har en tendens att kunna vara lite krokiga tyvärr...
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Inlägg av martinssoN »

Ser spänmnande ut :)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

robban skrev:kolla även så att veven är rak när du ändå har den lös, de har en tendens att kunna vara lite krokiga tyvärr...
Åfan, ja det blir att kolla mer ingående på veven senare.
Den är inte så viktig för tillfället, smygmäter mest lite på kolvar och lopp :wink:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jahopp, nu var det ett tag sedan det hände något här i tråden.
Skulle bygga lite tor-fre kvällarna var det tänkt, men blev magsjuk, så det sket sig..

Nu har jag börjat lite iaf:

Bild

Fått ur den gamla äckliga axeln.
Rann en massa olja ur balken i den här vinkeln, kan ju inte gärna kommit ur klumpen?!
Måste vara tidigare ägare som sprutat i som rostskydd.

Bild

Var väl ca 10cm för bred för att kunna passa i org. infästningar (inte för att jag tänkt använda dem endå, men det kanske finns andra :wink: )
Silentblocken tar i trösklarna.

Bild
Bild

En liten provmontering.
Nu ska det kapas en massa mer, mätas en massa osv.
Måste försöka ta hänsyn till skillnad i höjd på andra hjul, vinklar på länkarmar mm. :doh:
Användarvisningsbild
MadMange
Forumsberoende
Inlägg: 697
Blev medlem: lör jun 02, 2007 7:58 pm
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av MadMange »

j björk skrev:Skulle bygga lite tor-fre kvällarna var det tänkt, men blev magsjuk, så det sket sig..
Vilket jävla skit :hihi:
Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se

Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Skriv svar