montera progresiv bränsletryckregulator eller inte

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
fiskman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön dec 02, 2007 10:43 pm
Ort: göteborg

montera progresiv bränsletryckregulator eller inte

Inlägg av fiskman »

hej jag håller på med min förbaskade bmw.

mitt problem är att den är svår startad på men när den startar så går den lite fett så jag tror den får lite mycket soppa på tomgång men när jag laddar över 0,5 så mäller det och härjar. hjälper det med en progresiv bränsletryckregulator. hur ska jag montera den. på returen eller ska jag skaffa en annan fuel reale eller hur det stavas så jag kan montera den på slang fästtet .


m30b35
det som är gorde med bilen är mappad styrsystem 630cc spridare hx 50
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

du har mao orginal styrsystem kvar??


jag hade bytt sprut å mappat me dstörre spridare med en gång om du vil att det ska hålla.

en ny btr kanske skulle hjälpa liite grann men nått är ju garanterat fel i programvaran med, eller så räcker inte spridarna till på fullas helt eneklt...
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Är den mappad för andra spridare och hx50 ska du väl inte byta btr :?
Någonting måste ju vara fel i så fall..
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Att lösa problem genom att ändra bränsletrycket är på tok helfel. I synnerhet med en progressiv BTR.

Fuskar man så kommer bilen få fel bränsleblandning på i princip alla lastpunkter.

kör man dessutom E85 så trollar man bort spikningar och vips har motorn smält ihop.
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Användarvisningsbild
fiskman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön dec 02, 2007 10:43 pm
Ort: göteborg

Inlägg av fiskman »

hur gör jag för att få den att passa . ska jag borra ur orginalet och sedan montera denna på slangen till orginal btrn eller ska jag montera den till returen . men blir det inte konstigt då när man har progresiv och linjär.



mvh victor
Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6087
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Du måste nog svara på lite frågor först..

Sitter original motorstyrning kvar i bilen och det är om-mappat eller är det en eftermarknadsinsprutning, typ MS, VEMS eller liknande?

Är nånting ändrat på motorn sen den mappades, typ spridare, bränsle, kamaxel, turbo?

Har den någonsin gått bra medans du ägt den och vad är ändrat sen dess?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
fiskman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön dec 02, 2007 10:43 pm
Ort: göteborg

Inlägg av fiskman »

ja det är om mappat orginal system . jag den går men den är segstartad och den smäller och härjar vid 0,5 i ladd . jag detta är med 630cc spridarna. med orginal mapp så värgar den starta med 630cc
Bild
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Är den mappad med dom spidarna eller är något annat ändrat efter mappningen?
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
fiskman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön dec 02, 2007 10:43 pm
Ort: göteborg

Inlägg av fiskman »

ja mappad med 630 spridare men progresiv nu har jag linjär
Bild
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Om den var mappad med progressiv och du nu har bytt till linjär så borde den gå fett på låglast och snålt på fullgas.

Varför byttes regulatorn?

Det är bättre att mappa om igen med linjär regulator.

Annars bör du snarast montera en progressiv med samma egenskaper som regulatorn motorn mappades med.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
fiskman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön dec 02, 2007 10:43 pm
Ort: göteborg

Inlägg av fiskman »

hur ska jag gör för att få på den andra btren. ska jag borra ur orginalet och sedan montera med på slangen innan eller ska jag montera den på returen. men blir inte gruntrycket för högt då
Bild
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Ofta seriekopplas regulatorerna, men det beror ju på hur det var när den mappades.

Det brukar ju gå att plocka bort orginalregulatorn. Är den justerbar kan du skruva ner trycket på den och låta den sitta kvar.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
fiskman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön dec 02, 2007 10:43 pm
Ort: göteborg

Inlägg av fiskman »

orginalet är inte justerbar så det är broblemet. har jag kvar den så blir det ju 3 bars bränsletryck och det är för mycket på dom låga varven.
den går ju så fett att den kanappt vill starta och sen sen går den magert på dom högre varven.
men om jag borrar ur orginalet och sedan monterar min nya btr (malpassi) på slangen. eller ska jag skaffa en linjär btr och skruva ner trycket och sedan motera den progresiva på return.

mvh victor
Bild
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Du måste mappa bilen för att få det bra.
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Skriv svar