Tips på motorrecept Chev 454?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

med ett väl genomtänkt motor konsept så kan du nog komma upp mot 450-500hk utan att byta allt för mycket.

jag tycker inte du ska åka rectangulär toppar bara de är sjukt stora om du inte ska varva över 6000rpm fins det ingen anledning.

vad sitter det för kam i den standard?

hyd rullkam?

ungefär vilken budjet fins?

jag skulle se till att få rätt svänghjul till den vev då duger den balanserigen till de rpm som behövs för den effekten.

vilket skick är motorn i nu? är den i bra skick så skulle jag inte vilja byta kolvar mm.

lite låg kompa gör inte så mycket du kan få fint cylinder tryck med rätt kam ändå.

kolla upp, eller än bättre ta nåra bilder+ mått av toppar, insug hedders så kan vi hjälpa dig bättre.
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

Bara & leta fram lite grejor.
Finns fina järntoppar att köpa för rätt pengar. typ Merlin, dart.
Magnus Helin 0707816992
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mh skrev:Bara & leta fram lite grejor.
Finns fina järntoppar att köpa för rätt pengar. typ Merlin, dart.
jo det är klart men ska man behöva after market toppar för att nå 65 liter hk? :)

en B20B med dubbel su hadde ju den effekten på samma rpm.

K kam och större gasare och bättre insug och kanse ett lite finare grenrör så ska man va där.

hur små är pinut topparna vilka ventiler satt i dem och vilken aria är det i dem som trängst?

jag har varit med och trimmat en sån 454ss motor lite för länge sen , inget vålsamt men med friare kallare andning till spjället och med bättre avgasrör kändes det som det vart ca 100hk till rätt fort, en lite vassare hyd rullkam och ett bättre insug och stor gasare + hedders så är man där tror jag.

men det är som matlagning allt måste sam spela och va gjort i rätt temp och kryddas rätt annars så kan det bli hur som helst än fast ingredenserna är av finaste slag :)
TommyBrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
Ort: Mora
Kontakt:

Inlägg av TommyBrand »

Nu var det många svar på en gång här.
Ja motorns skick nu, veven skulle faktiskt behöva bytas eller slipas. Inga repor i cylindrar eller på kolvar dock. Så det kanske blir att köra med samma kolvar då, och slita på veven någon sommar till och kosta på lite mer då.
Det sitter ingen rullkam i den, vanlig hydraul bara.
Budget. Jadu. Under 20000 så är jag nöjd. Inte över 25000.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ut i garaget och mät/fota topparna och insuget du ha så ska vi räkna på hur långt de räcker :)

för 20-25K så måste man va sparsamm och tänka igenom allt om det ska gå att genomföra, inte bra att bränna allt på toppar sen inte ha råd med nya tändstift :)
TommyBrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
Ort: Mora
Kontakt:

Inlägg av TommyBrand »

Vet inte riktigt vad du vill se bilder på, men jag tog lite kort på topparna iaf. Var stressad och glömde insuget.
Insugsporten har en diameter på ca 43mm. ("hörn till hörn")
Avgasportens diameter är ca 48mm.
Insugsventilen är ca 51.5mm = 2.02"?
Avgasventilen är ca 42mm = 1.65"?

Lite bilder på förbränningsrummen, svårt att ta kort på kanalerna. Säg till hur jag ska mäta.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ta nå bilder på insugnings canalerna och mått så vi kan beräkna minsta arian.

är insuget du har samma storlek?
TommyBrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
Ort: Mora
Kontakt:

Inlägg av TommyBrand »

Det var riktigt svårt att få bilder på kanalerna, och jag vet inte riktigt hur jag ska mäta heller, skulle kanske kunna gjuta av dom, hur gör man det enklast?
Insugets kanaler var iaf ca 3mm högre och 1.5mm bredare så jag borde väl matchporta?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
TommyBrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
Ort: Mora
Kontakt:

Inlägg av TommyBrand »

Har mätt kanalerna lite.
Insugskanalen är ca 37mm x 40mm mot insuget.
Innerdiametern av ventilsätet så att säga är ca 49mm och minsta diametern ovanför ventilen är ca 46mm.
Angaskanalen är ca 43mm x 44mm.
Ventilsätets innerdiameter är ca 39mm, och minsta diametern är ca 36mm.
c_wester
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: mån jan 05, 2004 3:44 pm

Inlägg av c_wester »

Hejsan


En Motorsom jag tycker är väldigt vettig så är Brillkos Sista Sugmotor men 781 Toppar. Jag tror han Bromsade 640 Hästar med Korrekta delar.
Och vad ja förstått så var det en Bra bruksmotor Som gick Som Satan.

Den borde inte vara så dyyr att bygga. Sök på Zatzy !!!


Mvh
Christer


Ps Glöm inte en F2 ProCharger
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

c_wester skrev:Hejsan


En Motorsom jag tycker är väldigt vettig så är Brillkos Sista Sugmotor men 781 Toppar. Jag tror han Bromsade 640 Hästar med Korrekta delar.
Och vad ja förstått så var det en Bra bruksmotor Som gick Som Satan.

Den borde inte vara så dyyr att bygga. Sök på Zatzy !!!
Mvh
Christer
Ps Glöm inte en F2 ProCharger
Min 454a var en copycat av Brillkos... :thumbright:
Snäll kille den herren, delar gärna med sig av de han kan!
Magnus Helin 0707816992
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Bild

Insugskanalen är ca 37mm x 40mm mot insuget.
Innerdiametern av ventilsätet så att säga är ca 49mm och minsta diametern ovanför ventilen är ca 46mm
du kan inte peka/beskriva vart du mätt lite mer ingående?

annars ta rutigpapper och klipp till det så den just ryms i trångaste stället sen räkna rutorna noga.

hur mycket flödar en sån top ungefär?
Skriv svar