Tips på motorrecept Chev 454?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
med ett väl genomtänkt motor konsept så kan du nog komma upp mot 450-500hk utan att byta allt för mycket.
jag tycker inte du ska åka rectangulär toppar bara de är sjukt stora om du inte ska varva över 6000rpm fins det ingen anledning.
vad sitter det för kam i den standard?
hyd rullkam?
ungefär vilken budjet fins?
jag skulle se till att få rätt svänghjul till den vev då duger den balanserigen till de rpm som behövs för den effekten.
vilket skick är motorn i nu? är den i bra skick så skulle jag inte vilja byta kolvar mm.
lite låg kompa gör inte så mycket du kan få fint cylinder tryck med rätt kam ändå.
kolla upp, eller än bättre ta nåra bilder+ mått av toppar, insug hedders så kan vi hjälpa dig bättre.
jag tycker inte du ska åka rectangulär toppar bara de är sjukt stora om du inte ska varva över 6000rpm fins det ingen anledning.
vad sitter det för kam i den standard?
hyd rullkam?
ungefär vilken budjet fins?
jag skulle se till att få rätt svänghjul till den vev då duger den balanserigen till de rpm som behövs för den effekten.
vilket skick är motorn i nu? är den i bra skick så skulle jag inte vilja byta kolvar mm.
lite låg kompa gör inte så mycket du kan få fint cylinder tryck med rätt kam ändå.
kolla upp, eller än bättre ta nåra bilder+ mått av toppar, insug hedders så kan vi hjälpa dig bättre.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jo det är klart men ska man behöva after market toppar för att nå 65 liter hk?mh skrev:Bara & leta fram lite grejor.
Finns fina järntoppar att köpa för rätt pengar. typ Merlin, dart.

en B20B med dubbel su hadde ju den effekten på samma rpm.
K kam och större gasare och bättre insug och kanse ett lite finare grenrör så ska man va där.
hur små är pinut topparna vilka ventiler satt i dem och vilken aria är det i dem som trängst?
jag har varit med och trimmat en sån 454ss motor lite för länge sen , inget vålsamt men med friare kallare andning till spjället och med bättre avgasrör kändes det som det vart ca 100hk till rätt fort, en lite vassare hyd rullkam och ett bättre insug och stor gasare + hedders så är man där tror jag.
men det är som matlagning allt måste sam spela och va gjort i rätt temp och kryddas rätt annars så kan det bli hur som helst än fast ingredenserna är av finaste slag

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
- Ort: Mora
- Kontakt:
Nu var det många svar på en gång här.
Ja motorns skick nu, veven skulle faktiskt behöva bytas eller slipas. Inga repor i cylindrar eller på kolvar dock. Så det kanske blir att köra med samma kolvar då, och slita på veven någon sommar till och kosta på lite mer då.
Det sitter ingen rullkam i den, vanlig hydraul bara.
Budget. Jadu. Under 20000 så är jag nöjd. Inte över 25000.
Ja motorns skick nu, veven skulle faktiskt behöva bytas eller slipas. Inga repor i cylindrar eller på kolvar dock. Så det kanske blir att köra med samma kolvar då, och slita på veven någon sommar till och kosta på lite mer då.
Det sitter ingen rullkam i den, vanlig hydraul bara.
Budget. Jadu. Under 20000 så är jag nöjd. Inte över 25000.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ut i garaget och mät/fota topparna och insuget du ha så ska vi räkna på hur långt de räcker
för 20-25K så måste man va sparsamm och tänka igenom allt om det ska gå att genomföra, inte bra att bränna allt på toppar sen inte ha råd med nya tändstift

för 20-25K så måste man va sparsamm och tänka igenom allt om det ska gå att genomföra, inte bra att bränna allt på toppar sen inte ha råd med nya tändstift

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
- Ort: Mora
- Kontakt:
Vet inte riktigt vad du vill se bilder på, men jag tog lite kort på topparna iaf. Var stressad och glömde insuget.
Insugsporten har en diameter på ca 43mm. ("hörn till hörn")
Avgasportens diameter är ca 48mm.
Insugsventilen är ca 51.5mm = 2.02"?
Avgasventilen är ca 42mm = 1.65"?
Lite bilder på förbränningsrummen, svårt att ta kort på kanalerna. Säg till hur jag ska mäta.



Insugsporten har en diameter på ca 43mm. ("hörn till hörn")
Avgasportens diameter är ca 48mm.
Insugsventilen är ca 51.5mm = 2.02"?
Avgasventilen är ca 42mm = 1.65"?
Lite bilder på förbränningsrummen, svårt att ta kort på kanalerna. Säg till hur jag ska mäta.



- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ta nå bilder på insugnings canalerna och mått så vi kan beräkna minsta arian.
är insuget du har samma storlek?
är insuget du har samma storlek?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
- Ort: Mora
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
- Ort: Mora
- Kontakt:
Hejsan
En Motorsom jag tycker är väldigt vettig så är Brillkos Sista Sugmotor men 781 Toppar. Jag tror han Bromsade 640 Hästar med Korrekta delar.
Och vad ja förstått så var det en Bra bruksmotor Som gick Som Satan.
Den borde inte vara så dyyr att bygga. Sök på Zatzy !!!
Mvh
Christer
Ps Glöm inte en F2 ProCharger
En Motorsom jag tycker är väldigt vettig så är Brillkos Sista Sugmotor men 781 Toppar. Jag tror han Bromsade 640 Hästar med Korrekta delar.
Och vad ja förstått så var det en Bra bruksmotor Som gick Som Satan.
Den borde inte vara så dyyr att bygga. Sök på Zatzy !!!
Mvh
Christer
Ps Glöm inte en F2 ProCharger
Min 454a var en copycat av Brillkos...c_wester skrev:Hejsan
En Motorsom jag tycker är väldigt vettig så är Brillkos Sista Sugmotor men 781 Toppar. Jag tror han Bromsade 640 Hästar med Korrekta delar.
Och vad ja förstått så var det en Bra bruksmotor Som gick Som Satan.
Den borde inte vara så dyyr att bygga. Sök på Zatzy !!!
Mvh
Christer
Ps Glöm inte en F2 ProCharger

Snäll kille den herren, delar gärna med sig av de han kan!
Magnus Helin 0707816992
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:

du kan inte peka/beskriva vart du mätt lite mer ingående?Insugskanalen är ca 37mm x 40mm mot insuget.
Innerdiametern av ventilsätet så att säga är ca 49mm och minsta diametern ovanför ventilen är ca 46mm
annars ta rutigpapper och klipp till det så den just ryms i trångaste stället sen räkna rutorna noga.
hur mycket flödar en sån top ungefär?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/