MC-förgasare, funkar dessa till min motor?
MC-förgasare, funkar dessa till min motor?
Hej!
Jag har på g dessa förgasare från en Suzuki. De ska enligt uppgift vara i stl 36 mm, vilket jag tror skulle passa min motor bra.
(2-liters BMW M10 med snäll trimkam.)
http://www.pixbox.se/pic_show_id26096167.html
Vad tror ni, skulle dessa funka på min motor?
Går det att justera cc-måttet på nåt enkelt sätt, så de passar mot mitt insug?
M v h
Erik
Jag har på g dessa förgasare från en Suzuki. De ska enligt uppgift vara i stl 36 mm, vilket jag tror skulle passa min motor bra.
(2-liters BMW M10 med snäll trimkam.)
http://www.pixbox.se/pic_show_id26096167.html
Vad tror ni, skulle dessa funka på min motor?
Går det att justera cc-måttet på nåt enkelt sätt, så de passar mot mitt insug?
M v h
Erik
Re: MC-förgasare, funkar dessa till min motor?
Det kan bli väldigt bra. Det är bara att tillverka ett nytt plattjärn och borra upp nya fästhål i. Så C-C måtten stämmer med din motor.ErikBerg skrev:Hej!
Jag har på g dessa förgasare från en Suzuki. De ska enligt uppgift vara i stl 36 mm, vilket jag tror skulle passa min motor bra.
(2-liters BMW M10 med snäll trimkam.)
http://www.pixbox.se/pic_show_id26096167.html
Vad tror ni, skulle dessa funka på min motor?
Går det att justera cc-måttet på nåt enkelt sätt, så de passar mot mitt insug?
M v h
Erik
140-160hk ska inte vara omöjligt med dessa förgasare. Men framför allt, du kommer att få bra lågfartsegenskaper.
Mats
Da vet de ikke hva de snakker om... med vakuumspjell så trenger man ikke accpumper. Man endrer bare hvilket vakuum som trengs for å løfte spjellet og bestykningen.. som NikkO har gjort.ErikBerg skrev:Pratade igår med en motorfirma som trimmar med mikunis. De menade att man till en bil behöver förgasare med acc.pumpar, och att inte "alla" mc-gasare har det.
Vet ni hur det funkar med det?
M v h
Erik
Man måste skilja på Mekaniska trottelförgasare, och vacumstyrda trottel/spjäll förgasare. Vacumförgasare är det man hittar på orginalhojar.ErikBerg skrev:Pratade igår med en motorfirma som trimmar med mikunis. De menade att man till en bil behöver förgasare med acc.pumpar, och att inte "alla" mc-gasare har det.
Vet ni hur det funkar med det?
M v h
Erik
Mekaniska är trimtillbehör, vilket kräver lite mer jobb för att få att lira, bla inställning av acc.pump.
Vacum sköter acc.tillskottet själv.
Edit:
Luftbox är ett måste annars fungerar inte en Vacumförgasare.
Om man inte har det måste man gå upp i brutalt stora munstycken. Trottlarna lyfter inte som dom ska heller.
Men med en bra luftburk ökar effekten och betyckningen underlättas.
Mats
Inget jag har märkt direkt, körde en trimmad ltz 440 (vacuumförgasare) med och utan luftburk, ingen märkbar skillnad.mats757 skrev: Edit:
Luftbox är ett måste annars fungerar inte en Vacumförgasare.
Om man inte har det måste man gå upp i brutalt stora munstycken. Trottlarna lyfter inte som dom ska heller.
Men med en bra luftburk ökar effekten och betyckningen underlättas.
Mats
Jag ska luftfilter till min bil med vacuum-förgasare, hur ska jag bygga den luftburken för att det ska fungera?
Niklas
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Ja, nu har mina Keihin-gasare kommit hem.
Några frågor till er kunniga:
Nr 1: huvudmunstycke, right? Var läser man ut storlek på detta? Hittar inget.
Nr 2: lågfart, right?
Nr 3: vad gör denna justerskruv för jobb?
Nr 4: Jag behöver öka cc-måttet mellan gasarna. Hur ökar jag "cc-t" på bränsleanslutningarna?

Några frågor till er kunniga:
Nr 1: huvudmunstycke, right? Var läser man ut storlek på detta? Hittar inget.
Nr 2: lågfart, right?
Nr 3: vad gör denna justerskruv för jobb?
Nr 4: Jag behöver öka cc-måttet mellan gasarna. Hur ökar jag "cc-t" på bränsleanslutningarna?

Jepp. Du må skru det ut... står oftest skrevet et nummer på OD av det..ErikBerg skrev:Ja, nu har mina Keihin-gasare kommit hem.
Några frågor till er kunniga:
Nr 1: huvudmunstycke, right? Var läser man ut storlek på detta? Hittar inget.
Tomgangsmunnstykke. Men det er vel det samme..Nr 2: lågfart, right?
Den justerer CO, altså hvor mye fuel som kommer ut i luftstrømmen fra lågfartsmunstyckerna på tomgang og turtall under 2000 eller så i en bilmotor.Nr 3: vad gör denna justerskruv för jobb?
CC'et på fuelkoblingene endrer man enklest med å lage nye i aluminium...
Storleken på huvudmunstycket står ingraverat på sidan eller längst ut på huvudet av munstycket.ErikBerg skrev:Ja, nu har mina Keihin-gasare kommit hem.
Några frågor till er kunniga:
Nr 1: huvudmunstycke, right? Var läser man ut storlek på detta? Hittar inget.
Nr 2: lågfart, right?
Nr 3: vad gör denna justerskruv för jobb?
Nr 4: Jag behöver öka cc-måttet mellan gasarna. Hur ökar jag "cc-t" på bränsleanslutningarna?
Lågfartsmunstycket är en separat lågfartskrets.
Den justerbara skruven avgör hur mycket av lågfartsblandningen du vill ha. Vilket betyder att:
OM skruven måste skruvas in till mindre än ett halvt varv så ska du byta till mindre lågfartmunstycke.
OM skurven måste skruvas ut mer än 2,5-3 varv för att gå bra, ska du byta till större lågfartsmunstycke. (Hur långt man måste skruva ut skruven varierar lite från modell. Men vanligast är 3 varv.)
Lågfart jobbar ganska högt upp i fart, ca 50-70km/h på MC. Vilket gör att man måste vara noga med att få det rätt. Många ger sig på nålen och justerar på den istället, vilket är helt fel.
Lägger man ner lite jobb på lågfartsmunstycken så får man en helt underbar gång i motorn. Växlingar, motorbroms, start, smygkörning blir väldigt mycket bättre. Många tycker att det är onödigt. Men......
Mats