MC-förgasare, funkar dessa till min motor?

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
ErikBerg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: fre apr 14, 2006 4:56 am
Ort: Umeå

MC-förgasare, funkar dessa till min motor?

Inlägg av ErikBerg »

Hej!

Jag har på g dessa förgasare från en Suzuki. De ska enligt uppgift vara i stl 36 mm, vilket jag tror skulle passa min motor bra.
(2-liters BMW M10 med snäll trimkam.)

http://www.pixbox.se/pic_show_id26096167.html

Vad tror ni, skulle dessa funka på min motor?
Går det att justera cc-måttet på nåt enkelt sätt, så de passar mot mitt insug?

M v h
Erik
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Re: MC-förgasare, funkar dessa till min motor?

Inlägg av mats757 »

ErikBerg skrev:Hej!

Jag har på g dessa förgasare från en Suzuki. De ska enligt uppgift vara i stl 36 mm, vilket jag tror skulle passa min motor bra.
(2-liters BMW M10 med snäll trimkam.)

http://www.pixbox.se/pic_show_id26096167.html

Vad tror ni, skulle dessa funka på min motor?
Går det att justera cc-måttet på nåt enkelt sätt, så de passar mot mitt insug?

M v h
Erik
Det kan bli väldigt bra. Det är bara att tillverka ett nytt plattjärn och borra upp nya fästhål i. Så C-C måtten stämmer med din motor.

140-160hk ska inte vara omöjligt med dessa förgasare. Men framför allt, du kommer att få bra lågfartsegenskaper.

Mats
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Du kan kolla min tråd, har gjort samma sak till min volvo.

Finns kanske svar på många av dina frågor.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
ErikBerg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: fre apr 14, 2006 4:56 am
Ort: Umeå

Inlägg av ErikBerg »

Pratade igår med en motorfirma som trimmar med mikunis. De menade att man till en bil behöver förgasare med acc.pumpar, och att inte "alla" mc-gasare har det.
Vet ni hur det funkar med det?

M v h
Erik
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

ErikBerg skrev:Pratade igår med en motorfirma som trimmar med mikunis. De menade att man till en bil behöver förgasare med acc.pumpar, och att inte "alla" mc-gasare har det.
Vet ni hur det funkar med det?

M v h
Erik
Da vet de ikke hva de snakker om... med vakuumspjell så trenger man ikke accpumper. Man endrer bare hvilket vakuum som trengs for å løfte spjellet og bestykningen.. som NikkO har gjort.
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

ErikBerg skrev:Pratade igår med en motorfirma som trimmar med mikunis. De menade att man till en bil behöver förgasare med acc.pumpar, och att inte "alla" mc-gasare har det.
Vet ni hur det funkar med det?

M v h
Erik
Man måste skilja på Mekaniska trottelförgasare, och vacumstyrda trottel/spjäll förgasare. Vacumförgasare är det man hittar på orginalhojar.
Mekaniska är trimtillbehör, vilket kräver lite mer jobb för att få att lira, bla inställning av acc.pump.

Vacum sköter acc.tillskottet själv.

Edit:
Luftbox är ett måste annars fungerar inte en Vacumförgasare.
Om man inte har det måste man gå upp i brutalt stora munstycken. Trottlarna lyfter inte som dom ska heller.

Men med en bra luftburk ökar effekten och betyckningen underlättas.

Mats
ErikBerg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: fre apr 14, 2006 4:56 am
Ort: Umeå

Inlägg av ErikBerg »

Bra luftburk = den från mc:n eller nåt man bygger själv? Bilder?
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

mats757 skrev: Edit:
Luftbox är ett måste annars fungerar inte en Vacumförgasare.
Om man inte har det måste man gå upp i brutalt stora munstycken. Trottlarna lyfter inte som dom ska heller.

Men med en bra luftburk ökar effekten och betyckningen underlättas.

Mats
Inget jag har märkt direkt, körde en trimmad ltz 440 (vacuumförgasare) med och utan luftburk, ingen märkbar skillnad.

Jag ska luftfilter till min bil med vacuum-förgasare, hur ska jag bygga den luftburken för att det ska fungera?

Niklas
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
ErikBerg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: fre apr 14, 2006 4:56 am
Ort: Umeå

Inlägg av ErikBerg »

Mikuni eller Keihin?
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Om du frågar mig så är det mikuni på bilen och quaden.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
ErikBerg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: fre apr 14, 2006 4:56 am
Ort: Umeå

Inlägg av ErikBerg »

Ja, nu har mina Keihin-gasare kommit hem.

Några frågor till er kunniga:

Nr 1: huvudmunstycke, right? Var läser man ut storlek på detta? Hittar inget.
Nr 2: lågfart, right?
Nr 3: vad gör denna justerskruv för jobb?
Nr 4: Jag behöver öka cc-måttet mellan gasarna. Hur ökar jag "cc-t" på bränsleanslutningarna?

Bild
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

ErikBerg skrev:Ja, nu har mina Keihin-gasare kommit hem.

Några frågor till er kunniga:

Nr 1: huvudmunstycke, right? Var läser man ut storlek på detta? Hittar inget.
Jepp. Du må skru det ut... står oftest skrevet et nummer på OD av det..
Nr 2: lågfart, right?
Tomgangsmunnstykke. Men det er vel det samme..
Nr 3: vad gör denna justerskruv för jobb?
Den justerer CO, altså hvor mye fuel som kommer ut i luftstrømmen fra lågfartsmunstyckerna på tomgang og turtall under 2000 eller så i en bilmotor.

CC'et på fuelkoblingene endrer man enklest med å lage nye i aluminium...
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

ErikBerg skrev:Ja, nu har mina Keihin-gasare kommit hem.

Några frågor till er kunniga:

Nr 1: huvudmunstycke, right? Var läser man ut storlek på detta? Hittar inget.
Nr 2: lågfart, right?
Nr 3: vad gör denna justerskruv för jobb?
Nr 4: Jag behöver öka cc-måttet mellan gasarna. Hur ökar jag "cc-t" på bränsleanslutningarna?

Bild
Storleken på huvudmunstycket står ingraverat på sidan eller längst ut på huvudet av munstycket.

Lågfartsmunstycket är en separat lågfartskrets.
Den justerbara skruven avgör hur mycket av lågfartsblandningen du vill ha. Vilket betyder att:
OM skruven måste skruvas in till mindre än ett halvt varv så ska du byta till mindre lågfartmunstycke.
OM skurven måste skruvas ut mer än 2,5-3 varv för att gå bra, ska du byta till större lågfartsmunstycke. (Hur långt man måste skruva ut skruven varierar lite från modell. Men vanligast är 3 varv.)

Lågfart jobbar ganska högt upp i fart, ca 50-70km/h på MC. Vilket gör att man måste vara noga med att få det rätt. Många ger sig på nålen och justerar på den istället, vilket är helt fel.
Lägger man ner lite jobb på lågfartsmunstycken så får man en helt underbar gång i motorn. Växlingar, motorbroms, start, smygkörning blir väldigt mycket bättre. Många tycker att det är onödigt. Men......

Mats
ErikBerg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: fre apr 14, 2006 4:56 am
Ort: Umeå

Inlägg av ErikBerg »

Vad för sorts slang bör jag använda mellan förgasarna och insuget?

(Kollade silikonslang, men den verkar inte tåla bensin.)
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Ort: Skaftö

Inlägg av Gren »

Du måste ha en armerad slang jag har testat med silicon slang den sög ihop sig när spjällen var stängda. Körde med Volvo penta avgasslang (wet exhaust) stålarmerad.
Skriv svar